امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
کاسپین گزارش می دهد,

روایتی از تفاوت نجومی قیمت مرکبات از باغ تا بازار!

باغداران گیلانی در حالی محصول مرکبات و پرتقال خود را برداشت می کنند که قیمت خرید محصولاتشان از باغ تا بازار تفاوت نجومی دارد.

آژانس خبری کاسپین – بهرام قربانپور:   اقتصاد کشاورزی یک مقوله چند وجهی است که برای رسیدن به آن باید سازوکارها، زیرساخت ها و تصمیمات در حوزه کشاورزی همسو شود.

گیلان بعنوان قطب کشاورزی در بخش های مختلف این حوزه حرف های زیادی برای گفتن دارد اما کماکان در بخش «اقتصادکشاورزی» یک جای کار می لنگد.

شالیکاران، باغدارا، چایکاران و هر قشری که مرتبط با حوزه کشاورزی هستند تاکنون نتوانستند عواید موثری کشاورزی به جیب بزنند و بررسی های میدانی نشان می دهد که در پاره ای از اوقات فعالیت های کشاورزی در استان زیان ده است تا سودده باشد و یا به قول جامعه کشاورزی هزینه ها و درآمد «یر به یر» می شود و در این میان چیزی از «اقتصاد کشاورزی» دست کشاورز را نمی گیرد و همین مساله دلسردی و بی رمقی کشاورزی را به همراه دارد.

«اقتصاد کشاورزی»  بیمار است

همانطور که مستحضرید مرکبات یکی از محصولات تولیدی استراتژیک شرق گیلان به شمار می رود و اقتصاد این منطقه وابسته به این محصولات و محصولات دیگری نظیر فندق، برنج، گل گاوزبان و زعفران را تشکیل می دهد.

بی رمقی «اقتصاد کشاورزی» در مورد باغداران شرق گیلان هم صدق می کند، باغدارانی که در طول یکسال با هرس کردن و نگهدارای از باغات مرکبات و پرتقال منتظر ایام برداشت و سود حاصل از فروش آن هستند که درآمد را به زخمی از زندگی بزنند، اما گویا در کنار افزایش افسارگسیخته هزینه های باغداری و برداشت محصول، قیمت پرتقال و مرکبات چنگی به دل نمی زند و این مهم سبب شده تا محصولات باغداران روی دستشان باد کند و یا با هزینه ناچیزی توسط جماعت دلال و واسطه گر خریداری شود، اینطور که بررسی های میدانی نشان می دهد هر کیلو پرتقال شیرین و با کیفیت در باغات شرق گیلان معادل 4 الی 5 هزار تومان معامله می شود، معامله ای که همانند عرقی سرد بر پیشانی کشاورزان و باغداران مانده است.

ناترازی دخل و خرج در کشاورزی

محمدزاده یکی از باغدارن گیلانی با بیان اینکه هر کیلو پرتقال ۴ الی ۶ هزار تومان  به فروش می رسد، گفت: هزینه های دخل و خرج در باغداری و کشاورزی هم خوانی ندارد و باغدار در سایه عدم حمایت همچنان ضرر می بیند.

وی با اشاره به قیمت 3-0 الی 40 هزار تومانی پرتقال و مرکبات در بازار افزود: فاصله قیمتی باغ تا بازار چندین برابر است و در این میان بیشترین سود نصیب واسطه گران و دلالان می شود.

این باغدار گیلانی با اشاره به مشکلات باغداران و کشاورزان بیان کرد:سرمازدگی و آفات محصولات از یک سو و خرید زیر قیمت از سوی دیگر انگیزه کشاورزان را از ادامه کار سلب کرده است.

این کشاورز گیلانی با بیان اینکه باغداری در گیلان هیچ صرفه اقتصادی ندارد، گفت: برای اقتتصادی سازی محصولات باغی باید چاره ای اندیشیده شود.

محمدزاده با انتقاد از افزایش سرسام‌آور هزینه نهاده‌های کشاورزی بیان کرد:  قیمت سم، کود و دستمزد کارگری نسبت به سال گذشته چند برابر شده و هزینه‌های تولید نیز بالا رفته است.

انتقاد به قیمت پایین مرکبات

«رضا پناه» یکی دیگر از باغداران گیلانی با بیان اینکه قیمت مرکبات نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: در همه خدمات قیمت ها دستخوش تغییر شده است اما قیمت محصولات باغی نه تنها افزایش نیافته بلکه روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از مرکبات در دست باغداران مانده است، گفت: باغداران رمقی برای فروش محصولات باغی با قیمت 5 هزار تومانی را ندارند.

این باغدار گیلانی با تاکید بر لزوم توجه و حمایت ویژه از کشاورزان بیان کرد: مسئولان و متولیان امر نسبت به معیشت و اقتصاد باغداران دغدغه مند باشند.

رضاپناه با اشاره به وضعیت نابه سامان اقتصاد کشاورزی اضافه کرد: معیشت و اقتصاد باغداران و کشاورزان  تامین نشود باید فاتحه آینده کشاورزی را خواند.

 

مرکبات گیلان میوه شب عید را تامین می کند

«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در گفت وگو با خبرنگار کاسپین اظهار کرد: برداشت مرکبات از آذر ماه از ۱۱ هزار و ۱۷۶ هکتار از باغات گیلان شروع شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۱۹۰ هزار تن محصول مرکبات از باغات گیلان برداشت شد، افزود: امسال با توجه به مدیریت صحیح باغ‌ها و پشتکار کشاورزان و سود اقتصادی حاصل از فروش مرکبات پیش‌بینی می‌شود کشاورزان استان ۲۲۰ هزار تن محصول مرکبات برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: ۹۰ درصد مرکبات استان گیلان پرتقال از نوع ارقام محلی، خونی و تامسون، ۵ درصد نارنگی و ۵ درصد سایر مرکبات شامل نارنج، لیمو، دارابی، بالنگ و گریپ‌فروت است.

محمدی با اشاره به رتبه پنجم گیلان در تولید مرکبات کشور بیان کرد: بیش از ۲۶ هزار بهره‌بردار مرکبات در گیلان وجود داشته و شهرستان‌های رودسر، املش و لنگرود عمده شهرستان‌های تولید کننده مرکبات استان گیلان هستند.

وی با بیان اینکه امسال از مرکبات تولید شده گیلان برای ذخیره سازی میوه شب عید استفاده خواهیم کرد، افزود: اوایل آذر ماه تا اواخر دی ماه زمان برداشت مرکبات در گیلان است که عمدتاً با برداشت نارنگی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به سطح زیر کشت نارنگی در این استان بیان کرد: ۶۶۰ هکتار سطح زیر کشت نارنگی در گیلان وجود دارد و از این مقدار پیش‌بینی می‌شود ۷ هزار و ۸۰۰ تن محصول به ارزش اقتصادی ۷۰۲ میلیارد ریال برداشت شود.

وی با اشاره به برداشت نارنج در گیلان افزود: ۶۱۰ هکتار باغ نارنج با پیش بینی تولید ۷ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی ۳۵۰ میلیارد ریال در گیلان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم توجه به فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی بیان کرد: ۲ واحد فرآوری مرکبات با ظرفیت ۵۸ هزار تن در شهرستان رودسر در تولید کنسانتره، اسانس و روغن مرکبات فعالیت می‌کند.

خرید زیر قیمت مرکبات صدای امام جمعه رودسر را هم در آورد و حجت الاسلام ابوالقاسم ابراهیمی نوری امام جمعه رودسر در سخنانی بابا اشاره به مشکلات باغداران شرق گیلان به ویژه رودسردر فروش مرکبات گفته: امروز باغداران ما همانند برنجکاران و چایکاران در فروش محصول خود دچار چالش هایی هستند و نمی توانند محصول خود را مطابق با آنچه برای تولید هزینه کرده اند به فروش برسانند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از کشاورزان و تولید محصولات شمال کشور برای تقویت معیشت و اقتصاد مردم افزود: چیزی که کشاورزان ما را آزار می دهد همخوانی نداشتن قیمت تمام شده تولید محصول و فروش آن است بنابراین حمایت جدی دولت و مسؤولان از کشاورزان موجب دلگرمی آنان می شود.

 


کد خبر: 24292

دیدگاهتان را بنویسید