امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

حل مساله پسماند شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است

 رییس دانشگاه گیلان با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات دانشگاه‌ های کشورهای همسایه پیرامون حل مسائل زیست محیطی گفت: حل مساله پسماند شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است.

به گزارش کاسپین فرید نجفی در نشست هم اندیشی اعضای ایرانی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار کرد: دیپلماسی علمی یکی از راهبردهای مهم وزارت است.

وی با تاکید بر توسعه دیپلماسی علمی در سرفصل‌های مختلف افزود: توسعه دیپلماسی علمی در گیلان بیشتر در کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر پیگیری و دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دیپلماسی علمی در جهت توسعه استان گام گذاری شود، گفت: در کنار توجه به پوشش کمی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها باید مسیر دیپلماسی علمی را به سمت توسعه استان پیش ببریم.

نجفی پسماند را از معضلات جدی استان‌های شمال کشور برشمرد و بیان کرد: با توسل بر دیپلماسی علمی می‌توان مساله پسماند سه استان شمالی را حل کرد.

وی با اشاره به مخاطرات پسماند و مسائل زیست محیطی در شمال کشور افزود: افزایش بیماری‌های صعب العلاج در استان‌های شمال کشور متأثر از مساله پسماند و مسائل زیست محیطی است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به خطرات آلودگی اکوسیستم و زیست بوم استان‌های شمالی بیان کرد: پسماند و پساب‌های ناشی از آن از طریق مزارع و محصولات کشاورزی و ابزیان دریا دوباره به چرخه زیستی مردم بر می‌گردد.

نجفی با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات و اندوخته‌های دانشگاه‌های کشورهای همسایه پیرامون حل مسائل زیست محیطی و پسماند اضافه کرد: حل مساله پسماند در استان‌های شمال کشور از طریق دیپلماسی علمی امکان پذیر است و باید این مهم مورد توجه دانشگاه‌ها و متولیان علمی قرار گیرد.

وی با تاکید بر راه اندازی مراکز رشد مشترک بین استان‌های شمال کشور با همسایگان خزری و اوراسیا افزود: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری مشترک می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها کارگشا باشد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دنبال شکل دهی دانشگاه جامعه محور هستیم، گفت: حل مشکلات جامعه در سرفصل‌های مختلف باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد و فقط به ارائه مقالات علمی بسنده نشود.


کد خبر: 24801

دیدگاهتان را بنویسید