امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

تولید کاتالیزور‌های طبیعی با مشتقات پوسته برنج

محقق ایرانی با تولید کاتالیزو‌های طبیعی مانند پوسته برنج زمان سنتز ترکیبات و نیز هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال از مشکلات زیست محیطی بکاهد. 
 به گزارش کاسپین فرهاد شیرینی عضو هیئت علمی دانشکده  شیمی  دانشگاه گیلان  که در سی و هفتمین دوره جشنواره بین اللملی خوارزمی رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی با طرح ارائه مدل‌های موثر بر پایه اصول شیمی سبز برای بهینه‌سازی فرآیند‌های شیمیایی را بدست آورد درباره طرح خود به خبرنگار این رسانه گفت: یکی از کار‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته استفاده از کاتالیزور‌های  طبیعی است که به دلیل منشا طبیعی آنها علاوه بر کاهش مشکلات زیست محیطی، هزینه‌ کمتری دارد.

شیرینی افزود: ما توانستیم  برای اولین بار از پوسته برنج و البته مشتقاتی از پوسته برنج مانند خاکستر پوسته برنج یا خاکستر برنج اصلاح شده با نمونه‌هایی  از آهن، تيتانيوم به کاتالیزور‌هایی دست یابیم.

وی گفت: این کاتالیزورها علاوه بر قابلیت‌های عملکردی خوب در واکنش‌های مختلفی همچون سنتز ترکیبات مختلف می‌توانند به راحتی جداسازی شده و از مشکلات زیست محیطی بکاهند.

وی در ادامه گفت:  برخی از نتایج این طرح در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است و حتی نامزد دریافت جایزه شد.

وی گفت: چون بکارگیری پوسته برنج و مشتقات آن واکنش‌های شیمیایی را تسریع کرده و زمان سنتز را در ازمایشگاه کاهش می‌دهد از آن بهره بردیم.

وی همچنین گفت: ما توانستیم از تایورین به عنوان اسید آمینه‌ایی که در خون و بدن انسان وجود دارد با ایجاد شرایط مناسب به عنوان کاتالیزور بهره بگیریم.

وی اضافه کرد: همچنین توانستیم برای بالا بردن سرعت واکنش‌ها به خصوص سنتر ترکیباتی  که کاربرد دارویی دارند، آن را مورد استفاده  قرار دهیم.

پژوهشگر برتر سال جاری گفت: در این تحقیق توانستیم از پرگابالین به عنوان یک ترکیب ارزان قیمت در یک فرآیندی که ما در شیمی  به عنوان فرایند تهیه  ترکیبات فعال نوری از آنها یاد می‌کنیم استفاده کنیم.

استاد نمونه در رشته شیمی آلی همچنین افزود: ما  برخی از نمونه‌ها را برای تسویه پساب مورد استفاده قرار دادیم و دو طرح را در دانشگاه گیلان اجرا کردیم که نتایج خوبی بدست آمد.

وی گفت: اگر علاوه بر حمایت مالی امکانات   آزمایشگاهی نیز در اختیار ما قرار بگیرد قاببلیت بکار گیری نتایج این طرح در صنایع مختلف به خصوص صنایعی که به سنتز  ترکیبات آلی مانند صنایع دارویی و صنایع غذایی وابسته هستند، وجود دارد.


کد خبر: 25657

دیدگاهتان را بنویسید