امروز: ۱۴۰۳/۰۳/۱۳

افزایش ۳۶ درصدی ترانزیت کالا از پایانه مرزی ریلی آستارا

مدیر کل راه آهن شمال ۲ از افزایش ترانزیت کالا از پایانه مرزی آستارا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در مجموع ۲۹۸ هزار و ۷۸۷ تن کالای ترامزیتی از این پایانه ریلی حمل شده که نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد رشد داشت.

به گزارش کاسپین غلامحسین ولدی اظهار کرد: سال قبل ۲۲۰ هزار و ۳۳۶ تن کالای ترانزیتی از این پایانه جابه جا شد.

وی عنوان کرد: همچنین در مجموع ۱۸۳ هزار و ۵۸۹ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادرات شد که نسبت به ۱۹۹هزار و ۱۵۱ تن مدت مشابه سال۱۴۰۱ صادرات کالا از طریق این پایانه مرزی هشت درصد کاهش دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات کالا از طریق پایانه ریلی آستارا ۲۳۱ هزار و ۹۲۵ تن بود که نسبت به ۱۵۱ هزار و ۶۵۹ تن مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش نشان می داد.

مدیرکل راه آهن شمال۲ عمده کالاهای ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل آرد، ارزن، گندم و جو، شیشه، سنگ روی، خاک صنعتی، سبوس، چوب و الوار و غیره اعلام کرد و گفت: عدس، کانتینر، چوب، الوار، کاغذ و کائوچو هم عمده کالاهای وارداتی از پایانه ریلی آستارا بود.

ولدی تصریح کرد: انواع میوه، پیاز، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی، کانتینر، نمک طعام، سنگ آهن، سنگ روی، نوشابه‌های معدنی گازدار و غیره نیز عمده کالاهای صادراتی از این پایانه مرزی ریلی است.

وی در ادامه افزود : با گذشت پنج سال از عمر اداره کل راه آهن شمال۲ این مجموعه توانست در میان مناطق ۲۱ گانه کشور در شاخص بارگیری جایگاه ۹ و در شاخص تخلیه جایگاه ۶ را بدست آورد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد.

راه آهن آستارا – آستارا فروردین ماه سال ۹۷ با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید و روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان، کالاهای خود را در بارانداز آستارای ایران تخلیه می کنند و بار به وسیله کامیون ها به صورت حمل و نقل ترکیبی به نقاط دیگر کشور منتقل می شود.

یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل کریدور اقتصادی نوستراک شمال – جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه آهن رشت – قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

راه آهن قزوین – رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و یکی از مهمترین اهداف احداث آن تکمیل نوستراک شمال – جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه آهن رشت – قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.


کد خبر: 26413

دیدگاهتان را بنویسید