امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
دهه فجر 1401

ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از افتتاح طرح ساماندهی رودخانه مرزی آستاراچای به طول ۹ کیلومتر با ۵۰ میلیارد تومان هزینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در مراسم افتتاح این طرح گفت: طرح بزرگ ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای شامل دیواره سازی ۹ کیلومتر از حاشیه این رودخانه در سمت ایران که تا دیواره گمرک ۲ هزار و ۲۰۰ متر فاصله دارد، با ۵۰ میلیارد تومان هزینه دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

وحید خرمی با بیان اینکه طرح بزرگ ساماندهی رودخانه آستاراچای بین کشور جمهوری آذربایجان و ایران از سال ۷۵ آغاز شد، افرود: این رودخانه مرزی بیش از ۳۶ کیلومتر از سرمنشا تا دریا طول دارد که حدود ۳۲ کیلومتر آن مرزی است و بر اساس مطالعات ، ۱۲ کیلومتر از مسیر به ساماندهی نیاز داشت.

وی با اشاره به اجرای جداگانه طرح در بخش باقی مانده این رودخانه به طول بیش از یک کیلومتر در پایین دست، هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب رودخانه پر آب آستاراچای و جلوگیری از ورود به مناطق شهری و روستایی اطراف اعلام کرد.

ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چایرئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: طول دیواره بتنی که در چند قرارداد گذشته در آستارا اجرا شده به بیش از ۳ کیلومتر می‌رسد و در دیگر بخش‌های رودخانه ساماندهی با ساخت دیواره‌های سنگی انجام شده است.

وحید خرمی افزود: در سال‌های گذشته آب به زیر چند برجک مرزبانی در نقاط مرزی مشرف به رودخانه نفوذ می‌کرد که با سنگ و مصالح رودخانه‌ای ایمن سازی شد.

وی گفت: برآورد ارزش ریالی طرح ساماندهی رودخانه آستارا چای به قیمت روز به بیش از پانصد میلیارد تومان می‌رسد.


کد خبر: 6560

دیدگاهتان را بنویسید