امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

گاوبانگی” ورود تورهای گردشگری به جنگل‌های گیلان را ممنوع کرد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به جنگل‌های گیلان تا پایان فصل گاوبانگی خبر داد.

به گزارش کاسپین،رامین زراعتی روز چهارشنبه گفت: یکی از متنوع ترین و بارزترین زیستگاه‌های مرال و شوکا در گیلان قرار دارد که نیاز به حفاظت جدی است؛لذا با توجه به شروع فصل گاوبانگی(فصل جفت گیری مرال از ۱۵ شهریور تا پایان مهر) ورود تورهای گردشگری و طبیعت گردی در ایام گاوبانگی به جنگل‌های گیلان ممنوع است.

وی گفت: دامداران نیز مکلف به خروج دام از مراتع، مناطق جنگلی و حفاظت شده در موعد مقرر قانونی بودند؛ هر نوع درخواست فعالیت و همکاری اعم از مشارکت در حفاظت، مشاهده حیات وحش، عکاسی، مستند سازی و … مشروط به ارائه درخواست کتبی، هماهنگی و اخذ مجوز از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است.

زراعتی بیان نمود: توجه به فصل گاو بانگی گشت‌های شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت این اداره تشدید شده است و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، موارد به تلفن گویا ۱۵۴۰ و یا به نزدیکترین اداره و محیط بانی و یا ماموران یگان حفاظت محیط زیست اعلام، تا پیگیری و اقدامات قانونی صورت گیرد.

سرشماری پائیزه مرال در زیستگاه‌های مناطق شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، فومن، شفت، ماسال، رودبار، سیاهکل، لنگرود، املش و رودسر با حضور محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست بصورت شبانه در مناطق جنگلی این شهرستان‌ها آغاز شده است.

هر ساله از نیمه‌ شهریور ماه تا اواسط مهر ماه، سرشماری مرال در زیستگاه‌های استان انجام می‌شود؛ این دوره سرشماری که موسوم به «گاو بانگی» است، زمان جفت‌گیری مرال‌ها است که مرال‌های نر با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، مرال‌های ماده‌را به سمت خود می‌کشانند.

مرال (Cervus elaphus)، گوزن یا گاوکوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران است که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه در معرض تهدید قرار دارد.


کد خبر: 31703

دیدگاهتان را بنویسید