امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
برای جلوگیری از پوکی استخوان:

وجود ویتامین‌های دی و سی در رژیم غذایی ضروری است/ درمانگاه درمان پوکی استخوان در مازندران راه اندازی شد

رئیس مرکز تحقیقات ارتوپدی استان مازندران، گفت: افراد در رژیم‌های غذایی کلسیم و ویتامین دی و سی را مد نظر قرار دهند تا در سنینن پیری با عوارض شدید بیماری پوکی استخوان مواجه نشوند.

مسعود شایسته آذر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری مازندران، با اشاره به آغاز به کار فعالیت درمانگاه پیشگیری مجدد در بیماران متبلا به پوکی استخوان، اظهار کرد: این مجموعه در گذشته فعال نبوده و دو سال تلاش کردیم که نسبت به راه اندازی این مجموعه اقدام کنیم و در حال حاضر به صورت رسمی فعالیتش را آغاز کرده است.

وی در ارتباط با وضعیت پذیرش بیماران، گفت: افرادی متبلا به پوکی استخوان که به دلیل شکستگی در بیمارستان امام خمینی(ره) ساری بستری می‌شوند به این درمانگاه ارجاع داده شده و به صورت مداوم روند درمان شکستگی آنها تحت نظر قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات ارتوپدی استان مازندران، خاطر نشان کرد: اطلاعات این بیماران به صورت کلی در سایت وزارت بهداشت نگهداری می‌شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون 156بیمار در این مرکز تحت نظر قرار دارند، افزود: درمان بیماران دچار شکستگی مبتلا به پوکی استخوان جدای از روند درمانی شکستگی معمولی باید در پروسه درمانی پوکی استخوان نیز قرار گیرد.

شایسته آذر ادامه داد: در پروسه درمان شکستگی همزمان پیگیری‌های لازم برای درمان پوکی استخوان در برنامه کاری قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که پیش از بیماران به کدام مرکز مراجعه می‌کردند، افزود: پزشک معالج شکستگی را درمان می‌کرد اما پروسه خاصی برای درمان پوکی استخوان وجود نداشت و حتی مواردی بود که بیمار مبتلا به پوکی استخوان با شکتسگی جدیدی مراجعه می‌کرد.

شایسته آذر با اعلام اینکه افراد مبتلا به پوکی استخوان با یک بار مراجعه به بیمارستان امام خمینی(ره) اطلاعات بیماران را جمع آوری می‌کنیم، افزود: دوره تکمیلی درمان پوکی استخوان در این مجموعه انجام می‌شود.

وی علت پوکی استخوان را بالا رفتن سن و عادت‌های غذایی که بیماربا کمبود کلسیم و ویتامین دی و سی مواجه می‌شود، اعلام کرد.

رئیس مرکز تحقیقات ارتوپدی استان مازندران خاطر نشان کرد: افراد در رژیم‌های غذایی کلسیم و ویتامین دی و سی را مد نظر قرار دهند تا در سنینن پیری کمتر دچار بیماری شوند


کد خبر: 2601

دیدگاهتان را بنویسید