امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

میزان دستمزد، اخراج بی‌رویه و نداشتن امنیت شغلی دغدغه کارگران مازنی

در نشست تشکل‌های کارگری استان مازندران به پایین بودن میزان دستمزد، اخراج بی‌رویه و نداشتن امنیت شغلی باعنوان مهمترین مشکلات ۲۸۰ هزار کارگر مازندرانی یاد شد.

نشست تشکل‌های کارگری استان مازندران که باحضور مسؤولان مربوطه برگزار شد، از پایین بودن میزان دستمزد، اخراج بی‌رویه و نداشتن امنیت شغلی باعنوان مهمترین مشکل جامعه کارگری استان یاد شد.

آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در این نشست با اشاره به اهمیت کار و کارگر در بعد نظری و عملی خواستار بها دادن به این بحث شد و تاکید کرد که کار عرضه و کارگر تقاضا است.

به اعتقاد وی اگر کار کم و‌ کارگر زیاد باشد کسانی که دارای واحدهای کارگری هستند از موقعیت سواستفاده می‌کنند بنابراین باید کاری کرد که کار فراوان باشد.

وی با اشاره به مشکل کمبود عرضه کار خواستار خروج کار از انحصار شد و تاکید کرد که لزومی ندارد عده‌ای تولید کار کنند و‌ گروهی کارگر باشند، کار به بخش مردمی واگذار شود.

به اعلام آیت الله محمدی لائینی، رهبر انقلاب به اصل ۴۴ تاکید داشتند اما به نحوه واگذاری‌ها منتقد بودند؛ اگر تعاونی‌ها کارگران واگذار می‌شد شاهد تعطیلی نبودیم، اما الان شاهد زیان‌ده کردن کارخانجات با ظرافت‌ها و نهایتا طرح بحث واگذاری و عملی کردن آن هستیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران مساله صادرات به کشورهای همسایه را فرصت طلایی بلااستفاده دانست و گفت که مازندران در سال گذشته در صادرات مرکبات موفق نبوده و باید تلاش کند.

*ایجاد ۶۱هزار شغل در سال گذشته

در ادامه علی باقری مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران اعلام کرد که جشن ملی کارگری در استان به منظور ارتقای منزلت کارگران، وزارت کار تعاون بحث آموزش و مهارت آموزی برگزار می‌شود که تمام متولیان اشتغال باید از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه بخش دوم تعاون است، گفت: مردمی‌سازی اقتصاد در دستور کار و همچنین تعیین تکلیف واحدهای راکد و غیرفعال در حال پیگیری است.

به اظهار باقری، در سال گذشته ۶۱ هزار مورد اشتغال ایجاد شده که در بخش تسهیلات اشتغال نیز تلاش شده است؛ در حوزه بیمه بیکاری سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

*حقوق کارگران کفاف ۱۰ روز را نمی‌دهد

در ادامه نصرالله دریابیگی اظهار کرد که افتخار جامعه کارگری بر این است که از حمایت و الطاف پیامبر عظیم الشان اسلام، امام راحل و مقام معظم رهبری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد که شبکه‌های معاند بر علیه ما می‌گویند که زدوبند داریم در حالی که چنین نیست، ما به عشق انقلاب، کار و کارگر ۱۵ساعت در شبانه روز کار می‌کنیم.

دریابیگی با بیان اینکه کار جوهره حیات انسان‌ها و کارگر قلب تپنده جامعه اسلامی است، تاکید کرد که دستمزد امسال کارگران مورد تایید ما نیست، مقصر شورای عالی کار نیست، بلکه تیم اقتصادی دولت طوری برنامه‌ریزی کرده که نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به نارضایتی‌ها در پی افزایش حقوق کارگران از سال گذشته، گفت که اصلا این میزان افزایش کافی نبوده و طبق قانون هم نیست، اسلام و ولایت حامی ماست ما انتظار بیشتری داریم.

وی رفع مشکل اخراج بی رویه و نداشتن امنیت شغلی را نیازمند اصلاح قانون دانست و تصریح کرد: مسئله درمان نیز تبدیل به اساسی ترین معضل برای ما شده است، امروز متولیان درمان تبدیل به دلال شده اند.

دریابیگی خواستار انتقال مشکلات جامعه کارگری استان توسط نماینده ولی فقیه در خطبه‌های نماز جمعه شد و اعلام کرد که در حال حاضر ۷۰ درصد از ۲۸۰هزار کارگر در مازندران حداقل بگیر هستند و حقوقشان کفاف ۱۰روز زندگی را نمی‌دهد، شعار ما “زنده باد کارگر، زنده باد جمهوری اسلامی، زنده باد عدالت و رفع تبعیض در ایران” است.

*افتتاح ۲۶خانه محروم کارگری طی سال گذشته

همچنین سید جواد حسینیان رئیس سازمان بسیج کارگری مازندران با اشاره به وجود هم‌افزایی و انسجام‌بخشی این سازمان با فعالیت‌های بسیج کارگری، عنوان کرد که برنامه پنج‌شنبه‌های امید با هدف بازدید از واحدهای تولیدی و پیگیری مشکلات آن‌ها که نیازمند حل مسائل را دارند به همراه توزیع سبد کمک‌های مومنانه برگزار می‌شود.

به اعلام وی، ساخت ۲۶ خانه محروم در سال گذشته، برگزاری پویش نذر خون، برگزاری اردوهای تبیینی با محوریت جهاد تببین و غیره از جمله برنامه‌های حمایتی از کارگران بوده است.


کد خبر: 11843

دیدگاهتان را بنویسید