امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

ضعف بزرگ شهر گردشگرپذیر آستارا در نورپردازی شهری

در شهر مرزی و ساحلی آستارا با توجه به موقعیت جغرافیایی و گردشگر پذیر بودنش یکی از ضعف‌های بزرگ آن نبود خلاقیت در نورپردازی شهری است در حالی که آستارا همانند سایر شهرهای گردشگر پذیر گیلان باید از سیمای مناسب شبانه شهری برخوردار باشد.

امروزه نورپردازی تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزئینی نیست بلکه روشی در جهت تامین آرامش و همچنین امنیت اجتماعی بیشتر محیط شهری می باشد.

ایده‌های نورپردازی شهری قطعا به شادی شهر کمک خواهد کرد و با نورپردازی اصولی علاوه بر زیباسازی شهر میتوان گامی موثر در جهت تامین امنیت شهری برداشت. از آنجایی که مهم‌ترین شاخصه یک مدیریت شهری موفق، توانایی پاسخ به نیازهای شهروندان است، نورپردازی اصولی اماکن شهری می‌تواند نیاز شهروندان به فعالیتی امن در ساعات شب را مرتفع نموده و تاثیری خوشایند بر روان آنها داشته باشد.

به همین دلیل امروزه در شهرهای گردشگر پذیر، مجموعه‌ مدیریت شهری در تعاملی مثبت با کارشناسان نورپردازی، نگرشی اجتماعی به نورپردازی شهری را دنبال نموده و با استفاده از آن، درصدد ایجاد ارتباط میان شهروندان و محیط شهری است.

در مجموع نورپردازی روشی در جهت تامین آرامش بیشتر محیط شهری است و روشنایی مناسب پارک‌ها، کوچه‌ها، معابر، خیابان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی باعث ارتقای امنیت و رضایت مندی شهروندان شده و از همه مهمتر برای جذب گردشگران در فصول مختلف سال نیز مفید واقع شود و در همین رابطه تقویت نورپردازی شهری که در آستارا تقریبا جایگاهی ندارد تاثیر بسزایی در توسعه صنعت گردشگری شهر گردشگر پذیر آستارا در شمال غربی استان گیلان خواهد داشت.

آستارا یک شهر مرزی و مسافر پذیر زیبایی است در شمال ایران که ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه مقیاس جغرافیایی، فیزیکی، سیاسی و اجتماعی هر شهر برای توسعه گردشگری آن متفاوت است از این رو باید موقعیت های مختلف شهر ساحلی و مرزی آستارا بررسی و بر اساس آن در جهت توسعه گردشگری آن برنامه ریزی کرد.

یکی از ضعف‌های مهمی که در این شهر مرزی و گردشگر پذیر استان گیلان به شدت به چشم می‌خورد نبود خلاقیت در نورپردازی شهری است به نحوی که مسئولان متاسفانه تنها به سیم‌کشی‌ها و کابل‌کشی‌های سنتی و همچنین پایه‌های برقی ایستاده با لامپ های سوخته برای روشنایی شهر اکتاف کرده و این مهم باعث شده این شهر به جلوه کاملا معمولی برای شهروندان آستارایی مبدل شود.

در زمان کنونی که با وجود پدیدآمدن سیستم‌های نورپردازی جدید، فضایی بسیار جذاب را برای نورپردازی شهری ایجاد کرده است، متاسفانه توجهی به این مهم در شهر ساحلی آستارا صورت نمی‌گیرد به گونه‌ای که خلاقیت در این حوزه به کلی فراموش شده است و این در حالی است که در شهر لوندویل به این موضوع بیشتر از آستارا توجه شده است.

میثم الوان پور، شهردار آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه روشنایی خوبی در همه نقاط شهر از جمله بلوار خرمشهر، ورودی شهر از دوربرگردان دوم شهرک عباس‌آباد و بلوار جانبازان آستارا وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی، محدودیت‌هایی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: برای زیباسازی شهری در زمینه نورپردازی در خیابان‌های اصلی شهر آستارا از جمله خیابان امام (ره)، شریعتی و فارابی بر اساس اولویت‌بندی اقدام‌هایی در ۶ ماهه نخست سال جاری صورت خواهد گرفت.

امیدواریم این ضعف بزرگ در نورپردازی شهری هر چه سریعتر در شهر مرزی، ساحلی و گردشگر پذیر آستارا برطرف شود و این شهر با الگو برداری از شهرهای موفق کشور و استان گیلان در این زمینه به جایگاه مناسبی برسد.


کد خبر: 11212

دیدگاهتان را بنویسید