امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

جهشِ زیرساختی در توزیع برق گیلان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در گزارشی به تشریح عملکرد شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون پرداخت، که نسبت به گذشته جهشی بزرگ در حوزه زیرساخت ها داشته است.

 

به گزارش کاسپین محمدتقی مهدیزاده با اشاره به مبحث مهم توسعه زیرساخت های برق استان اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۵۳۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط( ۲۰ کیلوولت) در مناطق شهری و روستایی استان احداث شد که رقم چشمگیری برای تقویت جریان برق استان است.

به گفته وی، با وجود تنگناهای مالی موجود در بازه زمانی مذکور بیش از ۴۵۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان احداث شد که از این مقدار ۲۶۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ و ۱۹۳ کیلومتر نیز در سال ۱۴۰۲ مورد احداث قرار گرفته است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان از نصب 1600 دستگاه ترانسفورماتورهای برق در این استان خبر داد و اضافه کرد: این آمار گامی بزرگ برای تقویت ولتاژ برق در مناطق دارای معضل در گیلان است.

مهدی زاده با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات گیلان فرسودگی های شبکه های توزیع برق است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون در شهر و روستا بیش از ۲۱۵۴ کیلومتر سیم های مسی فرسوده با کابل خودنگهدار جایگزین شده که این رقم بسیار موفقی در بازسازی شبکه های توزیع برق طی سالیان اخیر ظرف ۲ سال گذشته نسبت به ادوار قبلی است.

به گفته وی با افزایش روزافزون مصرف برق و نیاز به برق رسانی فشرده به مشترکین شهری و برق رسانی به مشترکین روستایی در نقاط دوردست، چالش های شرکت های توزیع برق شامل گسترده بودن شبکه، دور بودن نقاط مانور از ادارات برق، بالابودن ترافیک شهری و بسته شدن راه ها در بحران ها افزایش یافته است و استفاده از کلیدهای هوشمند مجهز به فن آوری های پیشرفته برای رویت پذیری و کنترل پذیری از راه دور، یکی از راهکارهای کارآمد و نوین برای غلبه بر این چالش ها و کاهش زمان برقدار شدن مشترکین در زمان بروز خطا در شبکه ی توزیع است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان  ادامه داد: این شرکت، با راه اندازی نرم افزار اسکادا در امور دیسپاچینگ و فوریت های برق، اقدام به انجام مطالعات جایابی کلیدهای اتوماسیون و نصب و راه اندازی این کلیدها در نقاط مانوری اصلی شبکه توزیع فشار متوسط استان کرده است و با تلاش همکاران در طول سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با نصب و راه اندازی ۱۱۶ دستگاه کلید اتوماسیون، شامل ۷۵ دستگاه کلید هوایی و ۴۱ دستگاه کلید زمینی، تعداد کلیدهای هوشمند فشار متوسط در شبکه توزیع استان گیلان از ۸۶ دستگاه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۰۲ دستگاه در پایان سال ۱۴۰۲ ارتقا یافت.

مهدی زاده با اشاره به مزیت های کلید هوشمند در توزیع برق اضافه کرد: مزایای اصلی استفاده از این کلیدها، شامل افزایش سرعت برقدار شدن مشترکین در زمان قطع برق و بهبود شاخص های قابلیت اطمینان شبکه، ارتقای سطح رویت پذیری شبکه با شناسایی و پایش نقاط بحرانی، بهبود ایمنی همکاران در زمان کار بر روی شبکه و صرفه جویی در هزینه های بهره برداری و توسعه شبکه است. این کلیدها بر اساس مطالعات انجام شده در نقاط دور از دسترس شامل نقاط پر ترافیک شهری و نقاط دوردست روستایی نصب و راه اندازی شدند.

به گفته وی، در راستای اجرای طرح بزرگ هوشمندسازی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون قریب به ۳۴ هزار و ۶۰۰ عدد کنتور هوشمند در کل استان نصب شده است که رقمی تاریخی برای صنعت برق گیلان است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان در ادامه اضافه کرد:  از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون برنامه ریزی دقیق بهمراه بسیج امکانات داخلی صورت پذیرفته تا ۶۴۱ مرحله طرح تعمیرات پیشگیرانه (افزایش تاب آوری) با فعالیت ۲۲۱۷ اکیپ، اجرایی شود و ۲۷۱ فیدر و بیش از ۸۵۹ کیلومتر شبکه فشار متوسط نیز مورد اصلاح قرار گیرد و برای مجموعه اقدامات مذکور بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است .

مهدی زاده با اشاره به طرح مهم کاهش تلفات شبکه بیان کرد: با مجموعه اقدامات فنی و تخصصی صورت پذیرفته و با پایش دقیق انجام شده، تلفات شبکه در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۰٫۸۸ و در سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۰٫۰۹ در کل استان کاهش یافته است.

وی با اشاره طرح دولت الکترونیک و توسعه خدمات غیرحضوری افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون و ۷۸۰ هزار مورد خدمت به صورت غیرحضوری از طریق اپلیکشین برق من ارائه شد که میانگین خدمت غیرحضوری نسبت به کل خدمات را بیش از ۹۹ درصد نشان می دهد و نشان دهنده بسط این نوع خدمت رسانی در سطح شرکت توزیع برق گیلان است.

به گفته مدیرعامل توزیع برق گیلان در بازه زمانی مذکور قریب به ۷۰ هزار مشترک جدید به مشترکان قبلی این شرکت افزوده شدند.


کد خبر: 25864

دیدگاهتان را بنویسید