امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

احترام یک روستا برای هنرمندی از جنس مردم/ منزل «پروانه» موزه شود

کاسپین – مردم منطقه طاهر گوراب صومعه سرا در اقدامی تحسین بر انگیز با برپایی مراسمی در امامزاده سید ذکی (ع) مناره بازار یاد و خاطر زنده یاد «پروانه معصومی» را گرامی داشتند.

آژانس خبری کاسپین– بهرام قربانپور: وقتی مردمی باشی دیگر فرقی نمی کند «سلبریتی» باشی یا یک فرد معمولی؛ در بین مردم محبوب و خواستنی می شوی و این رسم «مردمی» بودن است. رسمی که بانو «پروانه معصومی» را در اوج بازیگری و دوران طلایی هنر، سینما و تلویزیون مردمی نگاه داشت طوری که مردمی زاده شد، در میان مردم زیست و با استقبال مردم هم پر کشید، استقبال باشکوه و مثال زدنی مردم گیلان در تشییع پیکر این بانوی فرخنده گویای حقانیت این ادعاست.

احترام یک روستا برای «پروانه»

سوار خودروی صومعه سرا شدم تا خودم را به روستای مناره بازار طاهرگوراب برسانم، جایی که مردمان روستا به پاس 30 سال زندگی عاشقانه پروانه قصه در این روستا مراسم یادبود گرفتند.

ساعتی نگذشت و به امامزاده سیدزکی (ع) روستای مناره بازار طاهرگوراب صومعه سرا رسیدم جمعیت قابل توجهی آمده بودند تا یاد و خاطر همسایه تازه درگذشته شان را زنده نگه دارند، جمعیت از اقشار مختلف مردمی، روستاییان گرفته تا رجال سیاسی، مسئولان و مدیران استانی در امامزاده سید زکی (ع) گرد هم آمدند تا یاد بانو «پروانه معصومی» بازیگر فقید سینما و تلویزیون را پسا بدارند، وارد محفل شدم در بین حضار چهره های روستاییان بیشتر به چشم می خورد، روستاییانی که با «پروانه» خاطره ها دارند و نقطه نقطه طاهر گوراب بوی «پروانه» می دهد.

بعد از تلاوت روح نواز قرآن مراسم شکل رسمی به خود گرفت در خلال برنامه حواسم به آمد و شد جمعیت بود، لحظه به لحظه بر جمعیت افزوده می شد تا جایی که در فضای مسجد مجالی برای سوزن انداختن نبود.

«پروانه» به پای روستا سوخت

سید کاظم دلخوش» نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی  ضمن تقدیر از همراهی مردم در مراسم زنده یاد پروانه معصومی در گیلان اظهار کرد: زنده یاد معصومی بانویی اخلاق مدار، مردمی، متعهد و توانمندی بود و کارهای فاخر و ارزشمندی از وی به یادگار مانده است.

وی با اشاره به سال های متمادی زندگی «پروانه معصومی» در گیلان و منطقه طاهرگوراب افزود: مردم گیلان بویژه طاهرگورابی ها خاطرات شیرینی از «پروانه معصومی» دارند.

این عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه پروانه معصومی دوران طلایی در امر بازیگری داشتند، گفت: این بازیگر فقید بارها در نقش های مهم و تاثیرگذار ظاهر شده و ایفای نقش کرده است.

دلخوش با اشاره به زندگی عفیفانه و ساده زیستانه بانو معصومی بیان کرد: ساده زیستی و تواضع بانو معصومی زبانزد خاص و عام است.

وی با اشاره به دغدغه مندی بانو معصومی در خصوص مشکل ارتباطی روستا افزود: با رایزنی ها مشکل تلفن این بانو را حل کردیم اما متاسفانه این بانوی با اخلاق عرصه هنر نتوانست از تلفن استفاده کند و از دنیا رفت.

 

درهم تنیدگی «پروانه» با مردم

«حجت الاسلام کریمیان» استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شکاف عمیق جامعه هنری و صنعت سینما با مردم اظهار کرد: بسیاری از سینماگران چه از لحاظ مادی و معنوی خودشان را از مردم جدا کردند و بین جامعه هنری با مردم فاصله عمیقی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بانو پروانه معصومی بازیگر و هنرمندی مردمی بود، افزود: زنده یاد معصومی هیچ گاه به مردم پشت نکرد و همیشه در کنارشان ماند و زندگی کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به در هم تنیدگی بانو معصومی با زندگی مردم بیان کرد: بانو پروانه معصومی با اینکه در اوج بود اما هیچ گاه مغرور نشده و همیشه خودش را در میان انبوه مردم به ویژه روستاییان می یافت.

کریمیان با بیان اینکه هنر بدون پایگاه مردمی معنایی ندارد، گفت: زنده یاد بانو پروانه معصومی به مردمی بودن هنر عینیت بخشید.

وی با بیان اینکه هنر تجلی بخش زیبایی است، افزود: زنده یاد معصومی زیبایی ها را با بازی هنرمندانه خویش به تصویر کشید.

هنر پیش نیاز تحقق تمدن اسلامی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنر نقش هدایت گری دارد، گفت: بانو پروانه معصومی با این همه توانمندی ها و ظرافتی که در اجرای نقش های مختلف بازیگری ایفا کرد  تاثیر مثبتی در بین نسل ها گذاشت.

کریمیان با بیان اینکه هر اثر هنری ارزشمند نیست، اضافه کرد: اثر هنری اعم از بازیگری، شعر و شاعری و …. باید مُروج ارزش های ددینی و اسلامی باشد.

وی  با بیان اینکه هنر ذاتا تحول آفرین است، افزود: مردم محوری، توجه به تبیین دستاوردها و جهاد تبیین باید در اولویت هنرمندان در تولید آثار فاخر باش.

استاد حوزه و داشنگاه با اشاره به پایگاه مردمی بانو معصومی بیان کرد: مردم محوری هنر توسط بانوی اخلاق مدار سینما و تلویزیون بارها به تصویر کسید

کریمیان با بیان اینکه بانو معصومی منشاء اثر برای جامعه هنری شد، گفت: اثربخشی آثار و تولیدات هنری زنده یاد معصومی تا سال ها در جامعه ماندگار خواهد شد.

وی با اشاره به اثرگذاری هنر در جامعه افزود: هنر وسیله موثری برای نهادینه کردن ارزش ها و مبارزه با ضد ارزش ها است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حرکت پرشتاب ایران در شکل دهی جامعه نوین اسلامی و تمدن اسلامی بیان کرد: هنر پیش نیاز تحقق تمدن اسلامی است.

زندگی 30 ساله «پروانه» با روستاییان

«سید نیما معصومی» فرزند گرانقدر زنده یاد پروانه معصومی هم می گوید: مادرم 3 دهه با روستاییان و مردمان خوب این خطه زندگی کرد و خاطرات خوبی از گیلان دارد.

وی با تقدیر از تلالش ها و همراهی مردم در تشییع پیکر زنده یاد معصومی افزود: استقبال مردم از بانو در حین حیات . پس از حیات باشکوه بوده است.

فرزند بانو معصومی  با اشاره به ارتباط عمیق بانو معصومی با روستاییان منطقه بیان کرد: دغدغه مندی بانو معصومی نسبت به مشکلات روستاییان و هم نشینی با آنها بسیار برجسته است.

پروانه هیچ گاه از مردم جدا نشد

برادر پروانه معصومی با اشاره به مخالفت های پدر و خانواده در ورود فرزندان به دنیای هنر و سینما اظهار کرد: «پروانه» با نام و تشویق مسعود معصومی همسر وارد عرصه سینما و تلویزیون شد و فامیلی شوهرش را برای خود برگزید.

وی با بیان اینکه پروانه معصومی احترام ویژه ای برای مردم قائل بود، افزود: پروانه هیچ گاه از مردم جدا نشد و پروانه وار دور مردم می گشت.

منزل «پروانه معصومی» موزه شود

مردم منطقه طاهرگوراب صومعه سرا رسم مهمان نوازی شان را به جا آوردند و جای خالی «پروانه» را در نقطه نقطه این روستا و منطقه با «گل» پُر کردند، روستایی که روزی قدمگاه «پروانه معصومی» بود و حالا پروانه مهربان قصه چند صباحی است که «پرواز» کرده است.

انتظار جامعه هنری و رسانه ای گیلان از متولیان و دست اندرکاران امر در این استان بویژه اداره کل ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی این است که منزل و سکونتگاه بانو «پروانه معصومی» در طاهرگوراب را به موزه هنر و سینما تبدیل کنند تا نام و یاد زنده یا معصومی برای همیشه در گیلان زنده بماند و این مکان هم پاتوقی برای هنرمندان و مردم هنردوست گیلان تبدیل شود.

 

 

 


کد خبر: 22331

دیدگاهتان را بنویسید