امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

یک استاد دانشگاه : دسترسی به کتابهای ارزان از مزیت‌های «سامانه خرید از کتابفروشی» است

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران: یکی از مزیت‌های استفاده از «سامانه خرید از کتابفروشی» ، کتاب‌های ارزانی است که می‌توان از طریق آن یافت، حتی در مواردی بهای پشت جلد از نسخه الکترونیکی آن نیز ارزان‌تر است.

امیر هاشمی‌مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت :معمولا در بازار و نمایشگاه کتاب، آخرین چاپ‌های کتاب‌ها عرضه می‌شود، ولی در «سامانه خرید از کتابفروشی» می‌توان چاپ‌های قدیمی‌تر از برخی آثار را با قیمت خیلی ارزان خریداری کرد. در واقع این یک مزیت برای خریدار و از سوی دیگر برای کتابفروشان و ناشران است. ناشران و کتابفروشان می‌توانند برخی از کتاب‌های قدیمی را که سال‌ها در انبارشان مانده از این طریق عرضه کنند.

وی با اشاره به دیگر مزیت این سامانه افزود : تا پیش از این اگر کسی نیاز به یک نسخه کاغذی از کتابی داشت، برای تهیه کتاب‌های خود باید به خیابان انقلاب یا کریمخان مراجعه می‌کرد که نیازمند صرف هزینه و زمان بود که البته برای شهرستانی‌ها به دلیل بُعد مسافت و محدودیت کتابفروشی‌ها در شهرستان‌ها، سختی‌های دوچندان داشت. مردم از طریق این سامانه به کتابفروشی‌ها در سراسر کشور دسترسی دارند و می‌توانند از هرکجای ایران کتاب موردنظرخود را با تخفیف و هزینه پستی بسیار پایین خریداری و دریافت کنند.

امیر هاشمی‌مقدم با اشاره به اینکه بسیاری از ایرانی‌ها خوره کتاب هستند، گفت: برخی از مردم به گشت‌زنی در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی علاقه‌مند هستند. در «سامانه خرید از کتابفروشی» می‌توانیم جستجو کنیم، با آثار مختلف آشنا شویم و کتاب‌ها را به دوستانمان نیز معرفی کنیم. این سامانه به‌نوعی می‌تواند برای یک قشر خاص، یک شِبهِ شبکه اجتماعی نیز محسوب شود.
این نویسنده و مدرس دانشگاه  افزود : «سامانه خرید از کتابفروشی»  هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است و باید بهتر معرفی و مزیت‌های آن به اهالی علم و فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب شناسانده شود. البته با توجه به اینکه کمتر از یک سال از آغاز به‌کار رسمی این سامانه می‌گذرد، این امر تا اندازه‌ای طبیعی است.
آقای هاشمی مقدم  گفت :  هرساله در نمایشگاه کتاب تهران، عده‌ای ابتدا برای تفریح حضور پیدا می‌کنند، ولی با قرار گرفتن در آن فضا و دیدن تنوع و تکثر آثار، به خرید کتاب نیز می‌پردازند. در این سامانه نیز شاید در ابتدا عده‌ای از روی کنجکاوی یا صرفا گشت‌زنی وارد می‌شوند، ولی با جستجو در صفحات مختلف می‌توانند تنوع آثار را ببینند و در مواردی نیز برخی کتا‌ب‌های با چاپ‌های قدیمی و ارزان که شاید مدت‌ها به دنبال آن بودند را هم در میان کتاب‌های عرضه شده پیدا کنند.
وی  افزود: برخی از مردم به گشت‌زنی در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی علاقه‌مند هستند. فکر می‌کنم اینگونه پایگاهها  می‌تواند برای عده‌ای از ما جایگزین گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی شود. می‌توانیم در سامانه جستجو کنیم، با آثار مختلف در حوزه‌های گوناگون آشنا شویم و کتاب‌ها را به دوستانمان نیز معرفی کنیم. «سامانه خرید از کتابفروشی» به‌نوعی می‌تواند برای یک قشر خاص، یک شبهِ شبکه اجتماعی نیز محسوب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه برای معرفی بیشتر این سامانه سه گروه باید بیشتر فعالیت کنند، گفت: نخست، خانه کتاب و ادبیات ایران که بانی این کاراست ، باید بیشتر به معرفی این سامانه بپردازد. گروه دوم، کتابفروشان همکار این سامانه هستند کتابفروشان باید از این فرصت برای رونق بخشیدن به کسب‌وکارشان سود ببرند و به گسترش آن یاری رسانند. در همین مدت کوتاهی که این سامانه فعال شده، بیش از ۱۵ نوبت سفارش کتاب داده‌ام و تقریبا همیشه به‌موقع به دستم رسیده است. اما گاهی در بسته‌بندی‌ها دقت کافی نمی‌شود و کتاب ممکن است آسیب‌دیده به دست مشتری برسد. البته این مشکل یک بار برایم پیش آمد که آن را هم خانه کتاب و ادبیات ایران در حال پیگیری است؛ اما دقت و توجه بیشتر کتابفروشی‌ها در این زمینه لازم است.
آقای هاشمی‌مقدم افزود: گروه سوم، مشتریان پروپا قرص این سامانه هستند که باید به معرفی آن به دوستان و دانشجویان و همکاران‌شان بپردازند. شخصا تاکنون بارها در شبکه‌های اجتماعی به معرفی این سامانه پرداخته‌ام. حقیقتا گاهی کتاب‌هایی در این سامانه پیدا می‌شود که برخی همکاران دانشگاهی سال‌ها به دنبالش بوده‌اند. اما فلان کتابفروشی در فلان شهر کوچک، آن‌را در قفسه‌هایش داشته که سال‌ها خاک خورده و اکنون به بهایی بسیار ناچیز می‌فروشد. یا دانشجویان عموما گلایه دارند که درباره موضوع پژوهش یا پایان‌نامه‌شان منبع کافی نیافته‌اند. بعید است کسی وارد این سامانه شود و دست خالی برگردد. تقریبا درباره هر موضوعی می‌توان کتابی در آنجا یافت.


کد خبر: 14956

دیدگاهتان را بنویسید