هوشمندسازی، از عوارض بومیان تا بیکاری کارکنان با سابقه ۱۵ ساله

پرسنل آزادراه قزوین رشت که ۱۵ سال در ایستگاه اخذ عوارض امام زاده هاشم مشغول به کار بودند، اکنون به دلیل الکترونیکی شدن این عوارضی عملاً از کار بیکار شدند.

به گزارش کاسپین، «ما ۱۵ سال در اینجا مشغول به کار بودیم، اما اکنون به دلیل الکترونیکی شدن سیستم، عملاً از کار بیکار شده‌ایم» این‌جمله بخش اصلی صحبت‌های کارکنان سابق ایستگاه عوارضی امامزاده هاشم پس از هوشمندسازی این عوارضی است.

هوشمندسازی ایستگاه عوارضی امامزاده هاشم به گفته مسئولان با هدف کاهش ترافیک در فصول پرتردد، به‌ویژه تعطیلات و ایام نوروز، اجرا شده است. این تصمیم که باعث خوشحالی مردم به دلیل کاهش صف‌های طولانی خودروها شده، از سوی دیگر موجب بیکاری کارکنان این ایستگاه شده است.

اعتراضات مردم محلی رودبار به عوارضی

مردم شهرستان رودبار، به‌ویژه بومیان این منطقه از همان ابتدا نسبت به نصب ایستگاه عوارضی در ورودی امامزاده هاشم، حتی پیش از هوشمندسازی آن اعتراض داشتند که چرا باید برای استفاده از مسیری که روزانه از آن تردد می‌کنند، عوارض پرداخت کنند.

این اعتراضات در نهایت منجر به تصمیم دادستانی شد که خودروهای با پلاک بومی از پرداخت عوارض معاف شوند. اما با هوشمندسازی جدید، مجدداً پیامک‌های عدم پرداخت عوارض برای بومیان ارسال می‌شود که باعث افزایش نارضایتی‌ها شده است.

اعتراض کارکنان به بیکاری از عدم تحقق وعده‌ها و ی‌پاسخ ماندن مطالبات

حالا پس از هوشمندسازی کارکنان این عوارضی بلاتکلیف و عملاً اخراج شدند؛ کارکنان اخراج‌شده این ایستگاه مدعی هستند که به آن‌ها پیشتر وعده داده شده بود که در صورت هوشمندسازی عوارضی، به موقعیت‌های دیگری منتقل خواهند شد.

حالا پس از اجرایی شدن این طرح، هیچ کدام از آن‌ها به کار دیگری منتقل نشده‌اند و به حال خود رها شده‌اند. این کارکنان می‌گویند که باوجود تلاش برای دریافت پاسخ از مسئولان، هنوز پاسخی رسمی به درخواست‌های آن‌ها داده نشده است.

یکی از کارکنان اخراج‌شده در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفته بود که «ما جلوی خانواده‌هایمان شرمنده هستیم و هیچ مسئولی تاکنون پاسخگو نبوده است.» این فرد افزود که تمامی پرسنل ایستگاه امامزاده هاشم و آزادراه رشت-قزوین به‌طور ناگهانی از کار اخراج شده‌اند، بدون اینکه فرصت یا جایگزینی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

پس از افزایش اعتراضات، هادی حق‌شناس، استاندار سابق گیلان، دستور داد تا هرچه سریع‌تر مشکلات مربوط به ارسال پیامک‌های عوارضی به خودروهای بومی رفع شود. او تاکید کرد که مردم محلی و بومیان رودبار باید بتوانند بدون نگرانی از پرداخت عوارض، به راحتی از مسیر استفاده کنند.

اعتراض به حذف شغل‌ها با هوشمندسازی

اما اعتراضات کارکنان عوارضی امامزاده هاشم تنها به حذف شغل‌ها مربوط نمی‌شود بلکه این کارکنان همچنین معتقدند که هوشمندسازی بدون توجه به وضعیت معیشتی و شرایط کارکنان صورت گرفته است.

آن‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی در محل ایستگاه عوارضی، نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود اعتراض کرده‌اند.

مرادی: نیروهای شرکت عوارضی امامزاده هاشم تحت پوشش آزادراه رشت قزوین هستند

فریبرز مرادی، سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان، در واکنش به اعتراضات کارکنان عوارضی امامزاده هاشم با اشاره به اینکه این نیروها تحت پوشش شرکت آزادراه رشت-قزوین بوده و به سازمان راهداری وابسته نیستند گفت که «در چند روز گذشته چندین نامه از سوی این افراد از طریق استانداری گیلان و نمایندگان مجلس به بنده ارسال شد که با توجه به شرایط فعلی و کمبود نیرو در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در حال برنامه‌ریزی برای مذاکره با وزارت راه و سازمان راهداری هستم تا بتوانیم وضعیت این افراد را مشخص کنیم.»

مرادی همچنین گفته که «با وجود کمبود نیرو در سازمان راهداری، متأسفانه مجوزی برای جذب نیروی جدید در اختیار نداریم، اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کارکنان اخراج‌شده از آزادراه رشت-قزوین تعیین تکلیف شوند و بتوانیم راه‌حلی برای این معضل پیدا کنیم.»

چالش‌های ادامه‌دار آزادراه رشت-قزوین

آزادراه رشت-قزوین، یکی از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی ایران است که چهار استان تهران، البرز، زنجان و قزوین را به استان گیلان متصل می‌کند که از زمان بهره‌برداری در سال ۱۳۸۸ با چالش‌های زیادی ازجمله ایستگاه عوارضی امامزاده هاشم روبرو بوده که اخیراً با تصمیم به هوشمندسازی و الکترونیکی شدن این ایستگاه، اعتراضات گسترده‌ای از سوی کارکنان و مردم محلی را به دنبال داشت.


کد خبر: 32957

دیدگاهتان را بنویسید