امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

قرارگیری دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم

آژانس خبری کاسپین - رئیس دانشگاه گیلان گفت: بر اساس جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  کاسپین، فرید نجفی  در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: بر اساس جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت.

وی افزود: رتبه بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا می‌باشد که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.

نجفی ادامه داد: این مؤسسه، هر شش ماه یک بار در ماه‌های ژانویه و جولای وب سایت‌های بیش از ۳۱ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه بندی وجود دارد، بیان کرد: قابلیت مشاهده دیگران با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاهی، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.

نجفی به قابلیت دوم و سوم اشاره کرد و گفت: فایل‌های قابل دسترسی ( Openness) با وزن ۱۰ درصد شامل تعداد استنادها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر موتور جستجوی Google Scholar Citations بوده و قابلیت سوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری می‌باشد که جزو ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع آوری می‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان اضافه کرد: مطابق شاخص‌های اشاره شده و آخرین نتایج ارزیابی توسط این نظام، دانشگاه گیلان از میان ۳۱۰۰۰ مؤسسه جهانی در رتبه ۱۳۵۹ قرار گرفته است و در بین ۴۴۳ مؤسسه ایرانی نیز موفق به اخذ رتبه ۱۷ شده است و بر این اساس، دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از جمله اهداف این رتبه بندی ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت محتوای الکترونیکی و ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه است.


کد خبر: 18180

دیدگاهتان را بنویسید