آژانس خبری کاسپین _ بهرام قربانپور؛ توسعه و پیشرفت یک شهر از مدار مدیریت شهری توانمند، متعهد و کارآمد می گذرد مسئله ای که برای شهر بزرگ رشت مرکز استان گیلان سال ها این مهم ریل گذاری نشده است و قطار توسعه و پیشرفت این شهر در ایستگاه سوءمدیریت و تصمیمات خلق الساعه متوقف کرده است.
ماجرای مدیریت شهری و پارلمان شهری رشت در دوره ششم با استعفای «سیدمحمد احمدی» شهردار وقت رشت که بازمانده انتخاب دوره پنجم شورای این شهر بوده و با ۱۱ ماه فعالیت در این شهرداری، کناره گیری کرد، وارد فاز جدیدی شد.
با موافقت استعفای «سیدمحمد احمدی» و گمارده شدن «علی بهارمست» بعنوان سرپرست این شهرداری، ۴۶ نفر برای تصدی کرسی عمارت شهرداری نامزد شدند که از این تعداد با بررسی های انجام شده ۲۲ نفر حائز شرایط احراز نامزدی برای این جایگاه شدند.
با بررسی های انجام شده از مجموع ۲۲ نفری که حائز شرایط احراز کاندیداتوری برای جایگاه شهردار رشت بودند ۱۰ نفر برگزیده شدند که در نهایت سه نفر نهایی برای ارایه برنامه معرفی شدند که قرعه به نام «امیرحسین علوی» افتاد و این شهردار جوان که تا دیروز در قامت شورا ایفای نقش می کرد حالا باید جامه مدیریت شهری رشت را بر تن کند، لباسی که شاید کمی بر اندامش گشاد جلوه می کرد.

شورایی که شهردار شد
انتخاب «امیرحسین علوی» به عنوان شهردار رشت از همان ابتدا با تنشهایی همراه بود. برخی اعضای شورای اسلامی رشت گاهاً نسبت به تصمیم گیری ها و انتصابات حاشیه دار این شهردار جوان معترض بوده و تیغ انتقادات پارلمان شهری از مدیریت شهری به طرح سوال و استیضاح کشیده شد و در ۱۸ دی ماه سال گذشته اولین جلسه طرح سوال از شهردار از سوی شورای شهر رشت برگزار شد و ۹ عضو شورای اسلامی این شهر از پاسخهای شهردار قانع نشده بودند اما با این حال فرصتی به شهردار داده شد تا کار به استیضاح نکشد.
در حالی که رشتوندان به ثبات مدیریت شهری میاندیشیدند اما گویا پارلمان شهری دنبال تغییر مدیریت است و این کشمکشها همچنان ادامه خواهد داشت، در یکم اسفندماه ۱۴۰۰ در کمتر از ۲ ماه دومین جلسه استیضاح شهردار رشت با برگزاری جلسه فوق العاده شورای شهر تشکیل شد، که «سیدامیرحسین علوی» با حضور در صحن شورا ضمن ارائه جوابها به صورت کتبی به اعضای شورا توضیحاتی شفاهی نیز به سوالات داد، که با دریافت ۸ کارت زرد مواجه شد.
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی رشت در دومین جلسه استیضاح در حالی که از پاسخهای شهردار رشت قانع نشده بود، خطاب به «علوی» گفت: شما هشت سال «هنگامی که عضو شورا بودید» به رشت خیانت کردید.
بعد از گذشت ۱۰ روز در ۱۱ اسفند سال گذشته مجدد طرح سوال از علوی شهردار رشت روی میز پارلمان شهری قرار گرفت و با تشکیل جلسه استیضاح و طرح سوال، که با پاسخهای شهردار رشت همراه بود، با اعلام نتیجه رأی گیری، قرار شد که «علوی» با هفت رأی موافق، سه رأی مخالف و یک رأی ممتنع، مجدد به کار خود ادامه دهد.

یک استیضاح پر حاشیه برای رشت
بعد از یک فرصت چهارماهه شورای شهر رشت به شهردار، علوی نتوانست رضایت نمایندگان رشتوندان در پارلمان شهری را کسب کند و در هشتم تیرماه سالجاری با موافقت ۴ عضو شورای اسلامی رشت، مجدد طرح سوال از شهردار اعلام وصول شد و پس از لغو چندین باره جلسه «استیضاح»، در دهم تیرماه، چهل و ششمین جلسه شورای شهر رشت به منظور طرح سوال از شهردار برگزار شد که با عدم حضور «امیرحسین علوی» (شهردار رشت) همراه بود و وی در نامهای مکتوب به دفاع از عملکرد خود پرداخت که نتوانست رضایت اعضای شورا را به دست آورد و در نهایت با هشت رأی موافق، «علوی» برکنار و «خدمت بین دانا» به عنوان سرپرست جدید معرفی شد.
«مجید عزیزی» یکی از اعضای شورای شهر رشت نسبت به نتیجه به دست آمده نسبت به استیضاح شهردار رشت اعتراض کرد و برای لحظاتی نظم جلسه را به هم زد و گفت: نسبت به آرای به دست آمده مشکوک هستم و این نتیجه را نمیپذیرم.
عزیزی عضو شورای رشت در حالی به آرای مأخوذه و نتیجه به دست آمده معترض بود که جلسه استیضاح به صورت زنده از صفحه مجازی شورای رشت پخش و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شده بود.
پای دیوان عدالت اداری در پرونده استیضاح
این اعتراضات به نتیجه به دست آمده از سوی چند عضو شورا ادامه پیدا کرد و برای بررسی و ابهامات برگزاری این جلسه به منظور اتخاذ تصمیم نهایی به هیئت تطبیق فرمانداری رشت ارسال شد و با اعلام تصمیم فرمانداری رشت حکم جلسه استیضاح و برکناری سید امیرحسین علوی شهردار رشت تأیید شد.
تأیید استیضاح شهردار رشت از سوی فرمانداری این شهرستان پایان کار نبود و در حالی که پارلمان شهری در حال آماده شدن انتخاب و معرفی شهردار جدید بود آن سوی ماجرا، «علوی» شهردار معزول با طرح شکایتی به دیوان عدالت اداری، خواستار احقاق حق شده است.
«محمد حسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای شهر رشت در حالی از ثبت نام ۳۳ نفر برای نشستن بر صندلی مدیریت شهری رشت خبر میداد که امیر حسین علوی شهردار برکنار شده رشت در صفحه مجازی خود با نشر این مضمون «با عنایت خدا و دلسوزان و ارکان اصیل نظام در مسیر خدمت با شما خواهیم بود»، خبر از بازگشت دوباره اش به ساختمان شهرداری رشت میدهد.
واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به حواشی مطرح شده پیرامون وضعیت شهردار پیشین رشت گفت: پیرامون رأی دیوان درباره وضعیت شهردار پیشین رشت که استیضاح و برکنار شده بود، تاکنون نامهای به دست شورا نرسیده و شورا نیز تابع قانون است.
بازگشت مدیر حاشیه دار
در حالی کارگرنیا از عدم اعلام وصول رأی دیوان عدالت اداری و رد حکم استیضاح شهردار رشت صبحت میکرد که امیرحسین علوی شهردار برکنار شده رشت با حضور در ساختمان شهرداری این شهر، دوباره ردای خدمت به رشتوندان را به تن کرده و حتی با چند معاون این شهرداری تشکیل جلسه داده است.
بعد از استیضاح حاشیه دار شهردار رشت از سوی شورانشینان، «امیرحسین علوی» با طرح شکایت به دیوان عدالت اداری به دنبال استیفای حق از دست رفته خویش شد و توانست در کمتر از دو ماه رأی دیوان را به نفع خود مصادره به مطلوب کند و دوباره موقتاً به ساختمان شهرداری بازگردد و در اولین اقدام با کارکنان و معاونینش تشکیل جلسه داد.
رأی بدوی به نفع علوی
اما این پایان کار نبود و پارلمان شهری که از رأی دیوان عدالت اداری شوکه شده بود نسبت به آن اعتراض کرد و کار به دادگاه بدوی رسید.
در حالی که افکار عمومی شانس زیادی برای موفقیت «امیرحسین علوی» قائل نبودند در کمال ناباوری، حکم دادگاه بدوی نیز به نفع وی رقم خورد و علوی به طور رسمی به عنوان شهردار باقی ماند.
گفته میشود که عدم رعایت اصول رأی گیری از سوی شورانشینان برای استیضاح با برگ اخذ رأی «قانع شدم» و «قانع نشدم» که مربوط به همان طرح سوال بوده دلیل اصلی دیوان عدالت اداری بر ملغی کردن حکم «استیضاح» است.
ارائه توضیحات و توجیهات «محمدحسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای اسلامی شهر رشت در جلسه تحقیق در خصوص «دلیل چاپ دوسری برگ اخذ رأی، خروج آرا مأخوذه از جلسه شورا توسط وی، عدم استرداد پاکت دوم اخذ رأی به دبیرخانه شورا، تنظی
م دو نسخه صورتجلسه در فواصل زمانی مختلف» نتوانست دیوان عدالت اداری را اقناع کند و عدم اقناع سازی و همچنین عدم رعایت اصل قانونمداری و شفافیت، صحه بر شکست سناریوی «استیضاح» گذاشته بود.

پرونده «علوی» بسته شد
اما این پایان ماجرای درآور و شکننده مدیریت شهری و پارلمان شهری رشت نبود و سرانجام با صدور حکم دیوان و هیات شورای حل اختلاف، پرونده «امیرحسین علوی» بعنوان شهردار رشت بسته شد و «یوسف یزدانی» با کسب ۹ رای بعنوان سرپرست این شهرداری معرفی شد.
«محمدحسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه دادگاه شعبه تجدید نظر کشور حکم استیضاح شهردار رشت را تأیید کرد، گفت: با برکنار شدن علوی، پروسه انتخاب شهردار رشت در دستور کار شورا قرار گرفت.
وی در حالی از آمادگی ۴۰ نفر برای تصدی گری یک کرسی شهرداری رشت خبر می دهد که تقریبا دو سال از عمر شورای ششم می گذرد.
هر سه ماه یک مدیر برای رشت
رشتوندان که به امید ثبات مدیریت شهری، عمران آبادی و توسعه شهری به ۱۱ عضو شورا پاسخ «آری» دادند حال باید منتظر ماند با از گذشت نیمی از عمر این پارلمان شهری، چه تصمیماتی برای تحقق اهداف و برنامه های ارمان گرایانه رشت اتخاذ می شود؟ آیا مدیریت شهری رشت با انتخاب فردی متعهد، دلسوز و کارآمد، به ساحل آرامش می رسد یا اینکه همچنان در گرداب دعواهای سیاسی و اماواگرهای مدیریتی گرفتار خواهد ماند تا این دوره هم بی نتیجه و نافرجام بل سرانجام برسد؟!
آیا آزمون و خطایی دیگر در راه است
رشت مرکز استان گیلان به واسطه ظرفیتهای ارزشمندی که در بخشهای مختلف دارد اما به دلیل ناکارآمدی مدیریت شهری و تزلزل، ناهماهنگی و عملکرد ضعیف پارلمان شهری در انتخاب یک مدیر توانمند و شایسته همیشه دستخوش «آزمون و خطا» شده و این ظرفیتها و پتانسیلها در زیر چتر ناکارآمدیها مغفول مانده است.
پارلمان شهری رشت در این فرصت اندک باقیمانده مانده با انتخاب مدیری توانمند و شایسته، باید به فکر چاره اندیشی در خصوص ابرچالشی چون زباله سراوان، ساماندهی دو رودخانه آلوده زرجوب و گوهر رود و همچنین سامان بخشی به ترافیک عذاب آور درون شهری و رسیدگی به مناظر و مبلمان شهری رشت باشند تا رشتوندان بیش از این متحمل ناکارآمدی ها و سوءمدیریت ها نشوند.
کد خبر:
7494
