امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

تشکیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثار میراث ناملموس گیلان

کاسپین- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از پیگیری‌ها انجام شده در راستای تشکیل و تکمیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثارمیراث ناملموس استان خبر داد.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار کاسپین اظهار کرد: گیلان قابلیت‌های خوبی در حوزه تاریخی و آثار باستانی دارد که حفظ و صیانت از این آثار مورد توجه میراث فرهنگی است.

وی از تشکیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثار میراث ناملموس گیلان خبر داد و افزود: این آثار شامل مهارت مروار بافی آستانه اشرفیه، مهارت سنتی پخت شامی رودباری، مهارت دوخت لباس کرمانجی رودبار، مهارت ساخت و نواخت نی تالشی، مهارت سنتی پخت شیرین قاتوق، مهارت سنتی تهیه صابون زیتون رودبار، مهارت سنتی تهیه و فرآوری پنیر جلدی، آئین عزاداری شاخسی واخسی آستارا و مهارت سنتی تهیه چوبدستی تالشی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان اضافه کرد: مهارت و دانش ساخت سفال سقف آستارا، مهارت سنتی پخت شیرینی قندی کولچه، مهارت کٌشتی باوج تالش، مهارت سنتی پخت رب ازگیل، زبان گیلکی و گویش‌های آن، زبان تالشی و گویش‌های آن، مهارت و دانش ساخت تنور و حجم‌های سفالی، مهارت سنتی پخت نان مغز دار لایه‌ای، مهارت سنتی پخت چانگورو و باورهای مربوط به آن، مهارت سنتی پخت آش اباتری و مراسم مجمع بران روستای نوده پسیخان شفت بخش دیگری از آثار ناملموس است.

جهانی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۶ اثر ناملموس در گیلان ثبت شده است، گفت: سهم گیلان امسال ۴ سهمیه بود که تاکنون ۲۰ پرونده برای ثبت تهیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت میراث ناملموس افزود: میراث‌فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده است که از عموم مردم و اصحاب رسانه درخواست می‌شود در معرفی و شناسایی آثار این اداره‌کل را یاری داده تا بتوان در راستای حفظ و حراست از این میراث و آداب، رسوم و سنت‌ها به عنوان میراث فرهنگی گام‌های بیشتری برداشته شود.


کد خبر: 22363

دیدگاهتان را بنویسید