کاسپین گزارش می دهد؛

اما و اگرهای یک اتاق پرحاشیه در گیلان/ مهندسی انتخابات تکرار می شود!

با داغ شدن تنور انتخابات اتاق بازرگانی در گیلان، فعالان اقتصادی و تجاری استان منتظر برگزاری انتخاباتی شفاف، بی حاشیه و سالم هستند، حال باید دید بعد از پیگیری های رسانه ای و پرده برداری از تخلفات احتمالی در اتاق بازرگانی ایران و بویژه گیلان، نتایج این انتخابات چگونه رقم خواهد خورد؟! آیا مجدد آرای خروجی صندوق انتخابات دستخوش مهندسی های « تیزهوشانه» افراد خاص خواهد شد یا نه؟! یا اینکه تیغ برنده نظارت، گردن اختاپوس فساد را خواهد برید

 

آژانس خبری کاسپین– تخلفات اداری و سازمان یافته در صورتی که زیر چتر نظارتی قرار نگیرد ممکن است در هر سازمان و یا اداره ای اتفاق بیافتد و حال اگر این سازمان دارای منافع مالی و اعتباری وسیع باشد به مراتب دامنه تخلفات در آن نیز گسترده تر و پیچیده تر می شود و افراد با چنگ به هر ریسمان ناصوابی در صدد ابقای مسئولیت در آن سازمان و اداره متوسل می شوند.

جولان موریانه های تخلف در یک اتاق تاریک!

اتاق بازرگانی ایران یکی از اثرگذارترین نهادها در حوزه اقتصادی و روابط تجاری است که تشکلی عام المنفعه بوده و در راستای تجاری سازی روابط و تسهیل امور تجار و فعالین اقتصادی قدم بر می دارد.
اما مدتی است که خبرهای خوبی از گوشه کنار این اتاق پرحاشیه شنیده نمی شود، از تخلفات چندبُعدی اتاق بازرگانی در پایتخت گرفته تا کادر سازی برای بقا در یک پست ۲۰ ساله در اتاق بسته گیلان، همه و همه جولان موریانه های تخلف و فساد اداری و مالی در این اتاق را نشان می دهد.

با گشایش روابط تجاری ایران و روسیه از طریق استان استراتژیک گیلان و روشن شدن چراغ تجار ت پر سود اوراسیا و کشورهای حاشیه خزر، استان گیلان از جهات مختلف مورد اهمیت قرار گرفت تا جایی که افراد برای کسب جایگاه مدیریتی اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، دست به هر کاری زدند.
اما شنیده شده ماجرای بودار و پرحاشیه اتاق بازرگانی گیلان به همین جا ختم نمی شود صدور کارت بازرگانی برای بستگان و فامیل مدل جدیدی از اتاق داری و رمز بقای مدیریت در این اتاق است.

اداره سلطنتی اتاق بازرگانی گیلان

«هادی تیزهوش تابان » رئیس فعلی اتاق بازرگانی که دو دهه کرسی این مجموعه را بر عهده دارد و محکم به میز و صندلی این اتاق پرحاشیه چسبیده است و همزمان اتاق بازرگانی ایران و روسیه را هم مدیریت می کند، آنطور که در محافل رسانه ای مطرح می شود از اعمال مهندسی انتخابات و وجود تخلفات سازمان یافته در این اتاق خبر می دهد تا جایی که افراد برای کسب آرای بیشتر، پای مادر سالخورده شان را وارد این بازی کرده اند.
«نمک گیر» کردن یکی دیگر از شگردهای افراد در اتاق بازرگانی گیلان است که آنها را در کنار این حجم از تخلفات سازمان یافته در اتاق ماندنی کرده است. این افراد تیزهوشانه دست روی گزینه «استخدام » گذاشته و با به خدمت گرفتن فرزندان روسا و صاحبان نفوذ، قدرت و ثروت، آنها را برای دست یابی به امیال شخصی خود به کار می گیرند که البته این اقدامات، در سایه بی توجهی و سهل انگاری های نظارتی، چندین سال است تدوام دارد.

اما با نزدیک شدن به انتخابات اتاق بازرگانی در گیلان، شائبه های تخلفات ادامه دار برای کسب کرسی ریاست این اتاق در محافل و رسانه ها داغ تر شده است تا جایی که بسیاری از فعالین اقتصادی و تجاری و دارندگان حق رای در این انتخابات، چندان به نتیجه خوش بین نیستند و احتمال می دهند که انتخابات این دوره هم مانند دوره های گذشته از پیش تعیین شده و مهندسی شده باشد.

اما نکته قابل تامل این ماجرا، قرارگیری دوباره نام افراد متخلف در لیست نامزدهای انتخابات این دوره اتاق بازرگانی است، با توجه به روشن بودن تخلفات زنجیره ای این افراد، دادن فرصتی دوباره با پرونده سیاه مدیریتی در انتخابات اتاق بازرگانی شائبه ها را دو چندان کرده است البته گفته شده با اصلاحیه شیوه نامه انتخابات اتاق بازرگانی، برخی افراد دیگر شرایط حضور در انتخاب هیئت رئیسه این اتاق در گیلان را ندارد و باید عمر مدیریتی شان را در اتاق بازرگانی گیلان تمام شده دید.


بعد از انتخابات به سوالات رسانه پاسخ می دهم

«هادی تیزهوش تابان » رئیس اتاق بازرگانی گیلان و رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگوی تلفنی با خبرنگار کاسپین، اظهار کرد: ارائه هر گونه گزارش عملکرد اتاق بازرگانی گیلان در آستانه انتخابات این اتاق،به مثابه تبلیغات محسوب می شود و تمایلی به گزارش عملکرد و گفتگو ندارم.
وی با بیان اینکه نمی خواهم بهانه دست افراد داده شود، افزود: اگر صحبت و یا گفتگویی از زبان بنده در این شرایط منشر شود به منزله اثبات ادعاهای برخی افراد تلقی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در روز شنبه ۲۰ اسفند در این استان، بیان کرد: بعد از اتمام انتخابات تمام وقت در خدمت خواهم بود و به سوالات رسانه پاسخ می دهم.

بررسی و مطالعه پیش نیازهای دسترسی بازار، کار اتاق بازرگانی است

« جلیل جلالی فر» عضو فعال اقتصادی ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار کاسپین، با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی نطام در یک دهه اخیر، اظهار کرد: با به صدا در امدن زنگ «اقتصاد مقاومتی» در کشور انتطار می رفت هر کدام از وزارتخانه ها در راستای تحقق این امر در چارچوب وظایف اداری خود موثر عمل کنند اما اینگونه نشد.

وی با بیان اینکه توجه به توسعه تجارت، توسعه صادرات و تولید کالا متناسب با بازار هدف در ماده ۱۰ طرح اقتصاد مقاومتی آمده است، افزود: با تعریف این استراتژی اقتصاد محور و تجاری، توجه، تصمیم گیری و هدف گذاری هر یک از سازمان ها و نهادها مورد تاکید است.

این فعال اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به پیش نیازهای علمی توسعه صادرات، بیان کرد: فراهم سازی شرایط ورود به بازار هدف با دیپلماسی اقتصادی، ایجاد زیرساخت ها و هماهنگی مقررات و امضای موافقت نامه های ترجیحی تحقق می پذیرد.
جلالی فر، تسهیل گری در دسترسی به بازار هدف را مولفه دیگر توسعه صادرات برشمرد و اضافه کرد: شناخت بازار، بررسی رفتار مشتریان، بررسی سلیقه ها و ذائقه های مصرف کنندگان و مشتریان، مدیریت توزیع کالا در بازار، بررسی رفتار رقبا، بررسی کیفیت و نحوه عرضه کالا توسط رقبا و جمع آوری اطلاعات در خصوص رضایتمندی مردم نسبت به کالای تولید شده و عرضه شده در بازار هدف از جمله مواردی است که در دسترسی بازار باید توسط بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بررسی و مطالعه پیش نیازهای دسترسی بازار در بسیاری از کشورها توسط اتاق بازرگانی انجام می شود، افزود: اتاق بازرگانی در قبال دریافت حق درآمد ناخالص از تولیدکنندگان، هیچ خدماتی در راستای تسهیل بخشی دسترسی بازار به آنها ارائه نمی دهد.

انتقاد از عملکرد انفعالی اتاق بازرگانی گیلان

فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با بیان اینکه گوش شنوایی در اتاق ایران و بویژه گیلان وجود ندارد، گفت: اتاق بازرگانی گیلان که مدعی ارتباط مستقیم با روسیه در راستای توسعه روابط تجاری است اهداف و برنامه هایش در این مسیر نیست.
جلالی فر با اشاره به روند انفعالی اتاق بازرگانی گیلان، بیان کرد: بی تفاوتی و سکوت دولت مردان و متولیان امر در قبال عملکرد انفعالی و روبه زوال اتاق بازرگانی گیلان جای سوال است.
وی با اشاره به ظرفیت بازار ۲۹۴ میلیارد دلاری روسیه، افزود: با توجه به درآمد ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در بخش صادرات، همچنان تراز بازرگانی ایران بالغ بر ۳ میلیارد دلار منفی است.

مالکیت شبهه دار سرای تجاری ایرانیان

این فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با اشاره به ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کشور در بخش های مختلف، بیان کرد: در حوزه اقتصاد در کشور، استراتژی ها مثبت است اما در اجرای ماموریت ها و تنطیم اقدامات مشکل داریم.
جلالی فر با اشاره به هزینه های هنگفت و عجیب و قریب اتاق بازرگانی کیلان، اضافه کرد: خروجی و عملکرد اتاق بازرگانی گیلان در مقابل هزینه های سرسام آور و کمرشکن این اتاق، صفر است.
وی با اشاره به برخی اقدامات بی اساس و بدون نتیجه و هزینه بر اتاق بازرگانی گیلان نظیر نمایشگاه های بی هدف، پروازهای لاکچری و ایجاد سرای تجاری ایرانیان، افزود: در مالکیت سرای تجاری ایرانیان شبهه وجود دارد و باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

این فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با بیان اینکه ساختمان سرای تجاری ایرانیان باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، گفت: ساخت، نامگذاری، هزینه کردها و مدیریت این مجموعه باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.
جلالی فر با اشاره به اقدام تامل برانگیز خرید و نصب مجسمه عمر خیام توسط اتاق بازرگانی گیلان، بیان کرد: کجای قانون وظایف اتاق بازرگانی گیلان نوشته است که پیگیری و نصب مجسمه عمر خیام جزو وظایف این اتاق است!؟
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی گیلان باید در خصوص عواید و نتایج نصب تندیس عمر خیام در روسیه و هزینه کرد ساخت و راه اندازی سرای تجاری به افکار عمومی پاسخ دهد.

حمل چمدانی کالا برای نمایشگاه آستراخان

عضو فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با بیان اینکه مذاکره تجاری باید برد – برد باشد، گفت: نتایج اقدامات و هزینه تراشی اتاق بازرگانی گیلان در بخش های مختلف باید برای مردم و فعالان اقتصادی شفاف سازی شود.
جلالی با بیان اینکه رئیس اتاق بازرگانی گیلان و رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه دانش کافی در توزیع مدیریت کالا را ندارد، اضافه کرد: برپایی نمایشگاه بی هدف با عنوان هفتمین نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه، فقط صرف هزینه های گزاف بوده است.
وی با بیان اینکه توزیع و حمل کالا در نمایشگاه اتاق بازرگانی گیلان با چمدان صورت گرفت، افزود: برپایی نمایشگاه آستراخان به علت موقعیت لجستیکی مورد استقبال قرار نگرفت چرا که این شهر بازار هدف تجاری نیست.

اتاق بازرگانی گیلان عملکرد حیف و میلی دارد

عضو فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با بیان اینکه اتاق بازرگانی گیلان بیشتر عملکرد حیف و میلی داشته تا تقویت توسعه اقتصادی ملی، گفت: حیف و میل کردن اموال مردم مصداق تخلف و جرم محسوب می شود و پیگرد قضایی دارد.

جلالی فر با بیان اینکه اتاق بازرگانی گیلان بیش از سه دهه با روش ریخت و پاش و حیف و میل اداره می شود، اضافه کرد: عملکرد ضعیف اتاق بازرگانی گیلان در کنار اقدامات هزینه بر و بی نتیجه فقط برای شواف رسانه ای است و هیچ خروجی ندارد.
وی با بیان اینکه انتخابات اتاق بازرگانی گیلان سال ها با مهندسی پیش رفته است، افزود: مهندسی کردن انتخابات اتاق بازرگانی در گیلان یک آفت و سم مهلک است.

عضو فعال اقتصادی حوزه ایران و روسیه با اشاره به عضویت شائبه دار برخی دارندگان کارت بازرگانی در گیلان، بیان کرد: برخی افرادی که هیچ اعتبار نامه موجه برای شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی را ندارند با شرکت در انتخابات و اخذ رای، تبدیل به ماشین امضای رئیس اتاق می شوند.
جلالی فر با اشاره به ساختمان عریض و طویل اتاق بازرگانی گیلان، بیان کرد: خروجی ساختمان پرهزینه و بی فایده اتاق بازرگانی گیلان بر کسی مشهود نیست و از طرفی دیگر هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات و چابک ساری دولت با اقدامات اتاق بازرگانی گیلان در تناقض است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان عملکرد ۳۰ ساله اش را رسانه ای کند

جلالی فر با بیان اینکه رئیس اتاق بازرگانی گیلان عملکرد ۳۰ ساله اش را رسانه ای کند، گفت: اگر اتاق بازرگانی گیلان به جای هزینه های گزاف و بی نتیجه در بخش های مختلف، اگر هزینه ها را صرف خرید یک کشتی دست دوم ۲ میلیون دلاری می شد اکنون از محل درآمدش، می توانیت چند فروند کشتی خریداری کند.

تاکید بر برگزاری انتخاباتی سالم/ ۳۵۰ نفر رای می دهند

« تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت گیلان هم در گفتگو با خبرنگار کاسپین،
در پاسخ به چگونگی ارزیابی عملکرد اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: به طور کلی ارزیابی فرایند عملکرد اتاق بارگانی بعنوان یک نهاد خصوصی با نظارت سازمان توسعه تجارت ایران بوده و تشکل خصوصی با ضوابط و چارچوب خاص خود می باشد.
وی با اشاره به روند برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی گیلان، افزود: این انتخابات پس از فراخوان و مشخص شدن نامزدهای انتخابات و تایید صلاحیت آن وارد فاز رای گیری شده است که رای دهندگان نیز پس از ثبت نام و تایید مدارک می توانند در روز 20 اسفند سال جاری با حضور در محل اتاق به نامزد مورد نطر رای دهند و زمان این انتخابات از 8 صبح شروع و تا 18 غروب ادامه خواهد داشت.

مدیرکل صمت گیلان با بیان اینکه شرایط برای برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشیه اتاق بازرگانی در استان فراهم است، گفت: هماهنگی لازم با نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی انجام شده و تیم های اجرایی هم منتخب و توجیه شده اند.
پورحیدری ادامه داد: ۶۱۸ نفر در گیلان کارت بازرگانی دارند و بیش از ۴۳۰ نفر برای شرکت در انتخابات در سامانه ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۵۰ نفر حق رای در انتخابات اتاق را دارند.
وی با بیان اینکه دو روز پس از اتمام رای گیری نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی مشخص می شود، افزود:پس از انتخاب هیات نمایندگان، طی جلسه ای هیئت رئیسه انتخاب می شود.

اختاپوس فساد از اتاق می رود!

با داغ شدن تنور انتخابات اتاق بازرگانی در گیلان، فعالان اقتصادی و تجاری استان منتظر برگزاری انتخاباتی شفاف، بی حاشیه و سالم هستند، حال باید دید بعد از پیگیری های رسانه ای و پرده برداری از تخلفات احتمالی در اتاق بازرگانی ایران و بویژه گیلان، نتایج این انتخابات چگونه رقم خواهد خورد؟! آیا مجدد آرای خروجی صندوق انتخابات دستخوش مهندسی های
« تیزهوشانه» افراد خاص خواهد شد یا نه؟! یا اینکه تیغ برنده نظارت، گردن اختاپوس فساد را خواهد برید.


کد خبر: 8817

دیدگاهتان را بنویسید