امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
بی پرده با «آرزو علیپور» کارگردان و بازیگر تئاتر گیلانی:

کمیت فدای کیفیت آموزشی در گیلان شده است/ آفت بزرگی به نام تَوَهم در بازیگری

کاسپین - از آنجایی که آموزش  در هر حوزه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما تعدد و کمیت آموزشگاه های هنر در گیلان، فدای کیفیت آموزشی شده است و  با ارزیابی اندک می توان به این نتیجه رسید که فعالیت حدود ۲۵ آموزشگاه هنرهای نمایشی در گیلان با خروجی مثبت و اثرگذاری همراه نبوده است.

آژانس خبری کاسپین- بهرام قربانپور: در نقطه نقطه گیلان این استان فخرپرور، هر جا که چشم و فکر کار می کند، نبوغ و استعداد در آن موج می زند. هنر و گیلان دو کلمه جدانشدنی و به گونه ای در هم تنیده و به هم پیوسته هستند و به بیانی دیگر زندگی مردمان گیلان با هنر عجین شده است. اگر بگوییم هنر زاده دست مردمان گیل و دیلم است بیراه نگفته ایم، تار و پود فرهنگ و هنر این مرز و بوم گواه شگفتی های هنری این سرزمین نخستین هاست.

در این گزارش در گفتگو با «آرزو علیپور» بانوی هنرمند گیلانی از خطه لاهیجان عروس استان، به واکاوی چالش ها، بایدها و نبایدهای هنر بویژه بازیگری و تئاتر این استان می پردازیم با ما همراه باشید.

معرفی کوتاهی از هنرمند لاهیجانی:
«آرزو علیپور» متولد ۱۳۶۵ بوده و از سال ۸۱ فعالیتش را به صورت جدی در انجمن نمایش لاهیجان آغاز کرد.
او پس از کسب تجربه ها و فراگیری آموزش از سال ۹۰ به صورت حرفه ای وارد عرصه بازیگری شد و در کنار کار بازیگری، در بخش کارگردانی هم توانمندی هایش را محک زد و آثار خوبی را تهیه و تولید کرد.
وی کارشناسی نمایش را از دانشکده هنر اخذ کرد و در کنار کار تجربی، بعنوان یک دانش آموخته در این عرصه فعالیتش را گسترش داد.
این بانوی جوان لاهیجانی در حال حاضر مدیر مسئول آموزشگاه بازیگری فرهنگستان گیلان بوده و بعنوان مربی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان همکاری دارد.
خانم علیپور که منتخب جوان نخبه در بخش هنرهای نمایشی در لاهیجان هم بوده، آرزوهای زیادی برای حرفه بازیگری خود ترسیم کرده است که البته توانسته به بخشی از این موفقیت ها دست یابد.

بلاتکلیفی ۲ دهه ای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در لاهیجان

«آرزو علیپور» کارگردان و بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار کاسپین، اظهار کرد: هنرمندان تئاتر لاهیجان در استان و کشور زبانزد هستند و استعدادهای خوبی در این بخش وجود دارد.
وی با انتقاد از فقدان سالن آمفی تئاتر در لاهیجان، افزود: یکی از دلایل گرایش بنده و بسیاری از بازیگران لاهیجان به تئاتر خیابانی، عدم وجود سالن مجزا در این بخش است.

این بازیگر لاهیجانی با اشاره به بلاتکلیفی دو دهه ای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در این شهرستان، اضافه کرد: حدود ۲۰ سال است که یک مجتمع فرهنگی و هنری در لاهیجان بلاتکلیف رها شده است، مجتمعی که اگر ساخته شود بخش اعظمی از مشکلات زیرساختی هنرمندان این شهرستان را حل می کند.
وی با بیان اینکه هنرمندان لاهیجانی در سالن چهارستونی اداره ارشاد تمرین می کنند، افزود: هنرمندان لاهیجانی هیچ گاه از محدودیت امکانات خسته نشدند و امیدوارانه به حیات هنری شان ادامه دادند.

آموزش چالش جدی بخش هنر است

کارگردان هنرهای نمایشی با بیان اینکه هنرمندان لاهیجان شایسته برخورداری از بهترین امکانات هستند، گفت: عدم وجود امکانات و سالن تمرین و اجرا جلوی پیشرفت هنرمندان لاهیجان را نگرفت بلکه انگیزه ای شد تا در جشنواره های مختلف هنری عرض اندام کنند.
علیپور با بیان اینکه آموزش چالش جدی بخش هنر است، اضافه کرد: تعدد و کمیت آموزشگاه های هنر در گیلان، فدای کیفیت آموزشی شده است.
وی با اشاره به فعالیت حدود  ۲۵ آموزشگاه هنرهای نمایشی در گیلان، افزود: خروجی آموزشگاه های هنر گیلان باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

این بانوی موفق گیلانی با بیان اینکه پرورش و تربیت هنرمندان کارآمد باید در دستور کار آموزشگاه های هنر قرار گیرد، گفت: عملکرد آموزشگاه های هنر گیلان در زمینه هنرمندپروری ضعیف و غیرقابل دفاع است البته این مهم شامل همه هنرجویان آموزشگاه ها نمی شود.
علیپور با تاکید بر لزوم برپایی کارگاه های آموزشی کوتاه مدت در گیلان، بیان کرد: برپایی کارگاه های آموزش بازیگری و استفاده از اساتید آموزشی در این بخش و استمرار این روند در استان می تواند تحول بخش باشد.
وی با بیان اینکه ایجاد تعامل و وحدت رویه بین آموزشگاهی در گیلان بسیار اهمیت دارد، افزود: برقراری تعامل و ارتباط با آموزشگاه های هنر و تبادل اطلاعات و اندوخته های تجربی و علمی بین آنها نتایج مثبتی به همراه دارد.


ضوابطی در ارائه مجوز به گروه های هنری وجود ندارد

این کارگران نام آوازه گیلانی با بیان اینکه هیچ ضوابطی جهت ارائه مجوز به گروه های هنری وجود ندارد، گفت: ارائه مجوز اجرا به افراد بر اساس شایسته سالاری صورت نمی گیرد و مشخص نیست که این مجوز ها از چه چارچوب و قانونی تبعیت می کند.

علیپور با اشاره به اجراهای متنوع و متعدد در گیلان، بیان کرد: برخی اجراها موجب دلسردی مخاطب از صحنه تئاتر و بازیگری می شود.
وی تصریح کرد: به اجراهایی که غیر حرفه ای هستند و چهره واقعی هنر را زیر سوال می برد نباید اجازه کار داده شود چرا که موجب دلزدگی مخاطب از صحنه های نمایشی می شود.

اجراهای نمایشی باید نتیجه گرا و اثرگذار باشد

این بازیگر لاهیجانی با بیان اینکه اجراهای نمایشی باید نتیجه گرا و اثرگذار باشند، گفت: فرصت دهی به برخی کارهای غیرحرفه ای و مبتدی، به دنیای حرفه ای لطمه می زند.
علیپور با بیان اینکه میدان دادن به هنرمندان جوان بسیار مهم است، اضافه کرد: آینده پروری در بخش هنر باید بر اساس تجربه انگاری و آموزش محوری صورت گیرد.

این هنرمند گیلانی با بیان اینکه اقتصاد هنر در استان ضعیف است، گفت: به علت عدم استقبال در برخی کارها و اجراها، گاها برای اجرایی از جیب مایه می گذاریم تا فقط کار هنری ارائه کرده باشیم.
علیپور با بیان اینکه اجراهای خیابانی ریسک پذیر است، گفت: اجراهای خیابانی برای جشنواره ها ارسال می شود و درآمد در آن منوط به پذیرش در جشنواره هاست و ممکن است اجرا در جشنواره ای پذیرش نشود.
وی با بیان اینکه کار در تئاتر لاهیجان دلی و از روی علاقه است، افزود: زنده نگه داشتن چراغ تئاتر شهرستان لاهیجان برای گروه هنری ما بسیار اهمیت دارد.

لزوم جوانسازی در فیلم سازی شبکه باران

کارگردان هنرهای نمایشی با اشاره به موقعیت جغرافیایی گیلان، بیان کرد: موقعیت جغرافیایی گیلان سینمایی است و اکثر کارهای سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی در این استان تولید شده است و از این حیث حرف زیادی برای گفتن داریم.
علیپور با بیان اینکه هنرمندان گیلانی هم سطح با پایتخت نشین ها هستند، گفت: بستر شکوفایی استعدادهای هنری در گیلان فراهم نشده است تا هنرمندان این استان بتوانند عرض اندام کند.
وی با تاکید بر لزوم جوانسازی در فیلم سازی شبکه باران، افزود: در سریال ها و مجموعه های تلویزیونی شبکه استانی باران از هنرمندان جوان و تازه نفس استفاده شود و کل فیلم های تلویزیونی گیلان در ۴ الی ۵ نفر به صورت مکرر خلاصه نشود.

مسئول آموزشگاه فرهنگستان گیلان با اشاره به شروع فعالیت این مجوعه در سال ۹۸، اضافه کرد: از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۸ نفر به صورت ثابت و حرفه ای بعنوان هنرجویان این آموزشگاه با گروه ما فعالیت می کنند.
علیپور با بیان اینکه باید به جوانان فرصت تجربه انگاری و تجربه اندوزی داد، گفت: در جشنواره های مختلف و مهم کشوری و بین المللی از ظرفیت هنرجویانم استفاده می کنم و در واقع به آنها اعتماد می کنم تا تجربه ای نو داشته باشند.
وی با اشاره به حضورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصت و تجربه خوبی برای آموزش بازیگری برای طیف های مختلف است.

«مصائب زنان جنگ» را دوست دارم

این بانوی هنرمند گیلانی با بیان اینکه اثر «مصائب زنان جنگ» را بیشتر از سایر آثارم دوست دارم و می پسندم، گفت: این اثر در جشنواره بین المللی مریوان پذیرفته شده و قرار است از ۱۱ تا ۱۷ مهرماه در مریوان اجرا شود.
علیپور با بیان اینکه در سوژه یابی کارها به مسائل روز هم توجه می شود، اضافه کرد: آثاری که به نقد مسائل اجتماعی روز می پردازد طرفدار بیشتری دارد و اثرگذار تر است.
وی با بیان اینکه عرصه هنرهای نمایشی بسیار سخت و طاقت فرسا است، افزود: هنرمندان و هنرجویان بدون تجربه انگاری و آموزش هیچ گاه به دل فعالیت های حرفه ای نزنند.

تَوَهم در حرفه بازیگری یک آفت بزرگ است

این کارگران گیلانی با بیان اینکه تَوَهم در حرفه بازیگری در استان یک آفت بزرگ است، گفت: برخی افراد بدون هیچ تجربه و آموزشی و با پشتوانه توهمی دست به کارهایی می زنند که ماهیت آثار هنری زیر سوال می رود.
علیپور با اشاره به جدیت در ارزش یابی و بازبینی کارها در صدور مجوز برای اجرا، تصریح کرد: به آثار و گروه هایی مجوز کار داده شود که بر مبنای آموزش و تجربه فعالیت کنند نه بر اساس اندیشه های توهمی.
وی با انتقاد از عدم حمایت از گروه های هنری در استان گیلان، افزود: در طول این سال ها در جشنواره های مختلف حضور پیدا کردیم و به نوعی برای هنر گیلان افتخارآفرینی کردیم اما هیچ گونه حمایتی از گروه هنری ما صورت نگرفت.

گریزی به کارنامه درخشان بانوی موفق گیلانی:

«آرزو علیپور» در کارنامه اش بازی در نمایش های آل، نوروزیها، میرزا، تمنای باران، فیگور، از بس که جان ندارد، دعای آفتاب و شیلون کشی و همچینین حضور در جشنواره بین المللی فجر را دارد.

حضور در نمایش های نوروزیها، آل، شیلون کشی، هست ولی کم است و دعای آفتاب، گیلدخت در جشنواره بین المللی مریوان، حضور در نمایش های هر طور شما بخواهید، هست ولی کم است و از بس که جان ندارد در جشنواره سراسری شهروند بخش دیگری از افتخارات این بانوی گیلانی است‌.
حضور به عنوان کارگردان در نمایش هفت پله تا آواز خورشید در بیست و پتجمین جشنواره سراسری سوره و کسب جایزه کارگردانی در این جشنواره و حضور به عنوان کارگردان در نمایش گیلدخت در دوازدهمین جشنواره بین المللی مریوان و کسب جایزه کارگردانی و نمایش برگزیده برای جشنواره بین المللی فجر، حضور به عنوان کارگردان در نمایش گیلدخت در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فجر و کاندیدای کارگردانی در این دوره، حضور به عنوان بازیگر در نمایش فیگور در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر و کاندیدای جایزه بازیگری زن در این دوره، حضور در نمایش هر طور شما بخواهید و هست ولی کم است در دو دوره جشنواره سراسری شهروند و کسب جایزه بازیگری در این دو دوره و همچنین کسب جایزه ی کارگردانی در جشنواره ارس و حضور در سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فجر با دو نمایش شال برون و مم شو نیز بخش دیگر از کارنامه درخشان خانم علیپور بوده است.

حضور در سی و نهمین دوره جشنواره بین المللی فجر با نمایش سردار و حرم، کسب جایزه بازیگری دوم زن در جشنواره شرهانی، حضور در نمایش بساط در جشنواره رضوی جیرفت، حضور در شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی مریوان با نمایش مصائب زنان جنگ به عنوان کارگردان و بازیگر
هئیت بازبین جشنواره کهن دشت، هئیت بازخوان سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی مریوان و چندین دوره داور جشنواره دانش آموزی هم در ویترین افتخارات این بانوی موفق لاهیجانی دیده می شود.
وی همچنین مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای نمایشی فرهنگستان گیلان و مربی آموزشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم می باشد.


کد خبر: 16774

دیدگاهتان را بنویسید