امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

پنج خانه تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: ۶ اثرتاریخی و غیرمنقول استان شامل پنج خانه و یک کاخ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

به گزارش کاسپین ولی جهانی اظهار کرد: خانه‌های آیت الله رودباری، مقینی، زرواس، احمد وفا در شهر رشت، کاخ ناهارخوران در شهر رودبار و خانه دهبان در شهر بندرانزلی پس از طی فرآیندهای اداری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.
وی بررسی مستمر مناطق مختلف استان به منظور شناسایی آثار شاخص تاریخی – فرهنگی را یکی از اولویت‌های اداره‌کل دانست تا به مستندسازی و سایر اقدامات لازم تمهیدات مقتضی در راستای ثبت آثار فراهم آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به امتیازآوری در حوزه ثبت آثار غیرمنقول گفت: با تهیه پرونده‌های مذکور علاوه بر کسب حداکثر امتیاز سال ۱۴۰۲ در این حوزه، تمهید مقدمات و حمایت‌های قانونی از بناهای تاریخی صورت گرفته و در راه حفظ ، احیاء و مراقبت از مواریث ارزشمند فرهنگی استان، لازم است همه امکانات و پتانسیل‌های استان بسیج شده تا با هم اندیشی و همراهی تمام مراجع ذیربط تسهیلات و شرایط مساعد برای صیانت آثار فرهنگی فراهم آید.
گیلان در مجموع با هفت بافت تاریخی شهری و بیش از یک هزار و ۲۶۰ اثر تاریخی ثبتی از جمله استان‌های پیشرو در برخورداری از مواریث ارزشمند تاریخی – فرهنگی بوده که به منظور صیانت از آنها ضروری است تا اشخاص حقیقی و حقوقی پیش از هر گونه فعالیت عمرانی نسبت به هماهنگی و اخذ استعلام از این اداره‌کل اهتمام لازم را بعمل آورند.


کد خبر: 25086

دیدگاهتان را بنویسید