امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

وقوع ۱۲۷ حادثه کارگاهی در گیلان

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به تعداد و شدت حوادث کارگاه‌های ساختمانی، این نوع کارگاه‌ها را از کارگاه‌های با ریسک بالا دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۷ حادثه کارگاهی در استان داشتیم که ۶۳ مورد آن مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است.

به گزارش کاسپین سیاوش آقاجانی  با اشاره به اهمیت و ضرورت ایمنی و حفاظت از نیروی کار، گفت: نگاه ما در مورد ایمنی در کارگاه‌ها باید علمی و فنی باشد و مدیریت و ارزیابی ریسک در کارگاه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که از ریسک غیرقابل قبول به ریسک قابل قبول برسیم.

وی با تعریف ریسک و اشاره به تعداد و شدت حوادث کارگاه‌های ساختمانی، این نوع کارگاه‌ها را از کارگاه‌های با ریسک بالا دانست و افزود: در سیاست‌گذاری‌ها به طور ویژه به این کارگاه‌ها پرداخته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۷ حادثه کارگاهی در استان داشتیم که ۶۳ مورد آن مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است، تصریح کرد: با توجه به تشکیل گروه‌های بازرسی تخصصی، آموزش ایمنی، نهادهای نظارتی و انجمن‌های فعال این حوزه، به دلیل شرایط خاص کارگاه‌های ساختمانی، همچنان تعداد و شدت حوادث ساختمانی بسیار بالاست.

آقاجانی در ادامه گفت: حوادث کارگاه‌های ساختمانی لایه‌های مختلفی دارد که لایه اول آن را می‌توان بعد سیاست‌گذاری و تدوین قوانین و مقررات دانست.

وی آموزش ایمنی را از عوامل موثر در کاهش حوادث در کارگاه‌های ساختمانی معرفی‌ کرد و گفت: نسبت به موضوع ایمنی باورمند نیستیم؛ این در حالی است که در نظر گرفتن مراحل ایمن سازی در طراحی ساختمان و محاسبه هزینه‌های آن قبل از شروع پروژه ساختمانی ضروری است.

مدیرکل تعاون گیلان همچنین رعایت مسائل ایمنی در کارگاه در قالب آیین نامه‌های ایمنی را بسیار مهم دانست و متذکر شد: اجرای ساختمان طیف گسترده‌ای از افراد اعم از مالک، مجری، پیمانکاران، کارگران و… را در بر می‌گیرد که هر کدام به نوعی ممکن است در عدم رعایت نکات ایمنی و ایجاد حادثه سهیم باشند.

آقاجانی با اشاره به معرفی حدود ۲۰۰ کارفرمای متخلف به دادگاه طی امسال، عنوان کرد: ابزار ضمانت اجرایی ابزار مطلوب ما نیست، اما بعضا جهت اجرای قانون علیرغم میل باطنی مجبور به استفاده از این ابزار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: صلاحیت‌های ایمنی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان صادر می‌کند اعم از صلاحیت مسئول ایمنی و صلاحیت پیمانکاران باعث آگاهی بیشتر افراد مورد نظر شده و شرایط ایمن را بسترسازی کرده و حوادث را کاهش می‌دهد.

مدیرکل تعاون گیلان با تاکید بر اینکه شیوه اداره کل در مواجه با حوادث ناشی از کار پیشگیرانه‌ است، تصریح کرد: اگر حوادث را درست بررسی کنیم و مقصر و عوامل را بشناسیم، خود کمک شایانی به پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی می‌کند.

وی با بیان اینکه مهندس مجری مهندس مقیم در کارگاه است و باید شخصا و یا نماینده قانونی‌ وی در کارگاه حضور مستمر داشته باشند، گفت: به کارگیری اتباع خارجی در استان گیلان ممنوع است.

آقاجانی ادامه داد: هر یک روز کار کردن اتباع خارجی مشمول جریمه معادل پنج روز مزد کارگر است لذا به کارگیری اتباع بیگانه برای کارفرمایان هزینه و تبعات بالایی دارد؛ ضمن اینکه معیشت کارگران ساختمانی ایرانی را به خطر می‌اندازد.


کد خبر: 25490

دیدگاهتان را بنویسید