امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
از شایعه تا واقعیت؛

وقتی همه چیز از یک «خمره» آب می خورد!

اختصاصی کاسپین – واکنش ها به مطلب(اعتماد) به رسانه های بومی گیلان هم رسید تا جایی که بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری گیلان به دفاع از عملکرد موزه رشت پرداختند، ماجرایی که از یک «خمره» آب می خورد حالا به یک سوژه رسانه ای تبدیل شده تا از شایعه تا واقعیت آن توسط مردم مورد ارزیابی قرار گیرد.

آژانس خبری کاسپین – بهرام قربانپور : ماجرا از این قرار است که اخیرا خبری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر اینکه « از یک خمره باستانی به عنوان سطل آشغال در موزه رشت استفاده می شود»، برای راستی آزمایی این خبر پایمان به موزه رشت باز شد.

داخل پرانتز بگویم که موزه رشت یکی از پربازدیدترین موزه های شمال کشور و حتی ایران است تا جایی که بخش اعظمی از میلیون ها مسافری که به گیلان سفر می کنند حتما از این موزه بازدید می کنند.

برگردیم به ماجرای «خمره رشت»، خمره ای که به ادعای این رسانه(اعتماد) قدمتش به دوره مادها بر می گردد و همچنین مدعی شده که از آن بعنوان سطل زباله استفاده می شود.

در بخش دیگر مطلب تخریبی رسانه قید شده که «يکی از نخستین ويترين‌ها‌ حاوی جمجمه مردمان هزاره اول پیش از میلاد (حدود سه هزار سال پیش) است. چند جمجمه ناسالم و شكسته بدون هیچ حفاظی در ارتفاعی نسبتا پایین روی تلّی از خاک قرار داده شده‌اند. این ویترین، بدون شیشه محافظ است و دورنمای كوره‌پزی يا تنور يك نانوایی متروک را تداعی می‌كند».

جملات و ادعایی که اگر به اثبات نرسد قطعا تبعات حقوقی به دنبال دارد و حق دعوی شکایت برای آن سازمان محفوظ خواهد بود.

خمره موزه رشت برای معاصر است

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفتگو با خبرنگار کاسپین، می گوید: قدمت خمره موزه شهر رشت به دوران معاصر بازمی گردد و این خمره محلی برای تامین و ذخیره آذوقه بوده است.

وی با بیان اینکه موزه‌ی رشت در حال مرمت است افزود: برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون این خمره، کیسه پلاستیکی روی آن کشیده شد،  که متأسفانه به نظر می‌رسد با سو نیت ابتدا فرو رفتگی کوچکی در کیسه ایجاد شده و سپس با ریختن چند تکه آشغال به خیال خام قصد بر آن بوده تا در اذهان اینگونه تداعی شود که خمره محل جمع آوری زباله می‌باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در رابط با ادعای آن رسانه مبنی بر گور موجود موزه رشت، بیان کرد: این گور نمونه بازسازی یکی از انواع گورهای باستانی استان است که به دلیل تثبیت اسکلت و اشیا بدلی داخل آن با مواد نگهدارنده از نظر علمی و ایمنی قابل دفاع بوده و اصولاً از ابتدا طراحی آن بر اساس الگوی فعلی بوده است.

جهانی همچنین اضافه کرد: طی دو سال اخیر بیش از ده میلیارد تومان برای مرمت موزه، کف ساری، محوطه سازی، ثبت بیش از ۲۷ هزار شیء در سامانه جام و… هزینه شده است.

حفاظت از اشیاء تاریخی خط قرمز میراث است

«میثم نوائیان» مسئول موزه‌های گیلان هم در گفتگو با خبرنگار کاسپین می گوید؛ اظهارات و ادعاهای این رسانه کاملا کذب بوده و با نیت تخریب گرایانه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه انتشار مطالب توسط آن رسانه بدون مطالعه و آگاهی صورت گرفته است، افزود: این کوزه و خمره موزه رشت مربوط به دوره معاصر بوده و همچنین برای جلوگیری از ورود آشغال و خاک به داخل آن، روی آن با پلاستیک پوشانده شده است.

مسئول موزه های گیلان با بیان اینکه گور مورد نظر موزه رشت جزو اشیاء ثبتی نیست، گفت: این گور کارکرد مطالعاتی و تحقیقاتی دارد و معمولا مورد استفاده پژوهشی دانشجویان قرار می گیرد.

نوائیان با بیان اینکه خمره موزه رشت بیش از دو دهه است که در همان مکان نگهداری می شود، اضافه کرد: حفاظت از اشیاء تاریخی خط قرمز اداره کل میراث فرهنگی است و این جدیت و حمیت در موزه رشت هم نسبت به حفظ اشیاء تاریخی وجود دارد.

وی به تشریح برخی از فعالیت های صورت گرفته در موزه رشت پرداخت و افزود: برپایی آموزش مرمت سفال ویژه دانش اموزان، برپایی آموزش سفالگرای برای داشن آموزان، تقدیر از پهلوانان واقف موزه، بزرگداشت روز فردوسی، ویزه برنامه حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و جشن تیرگان تنها بخشی از برنامه های موزه رشت بوده است.

مسئول موزه رشت با بیان اینکه رسانه باید در کنار ضعفها، نقاط مثبت و عملکردها را ببیند، گفت: سیاه نمایی و زردنویسی حربه ای برای برخی رسانه ها برای جذب مخاطب شده است که از انصاف به دور است

واکنش ها به مطلب(اعتماد) به رسانه های بومی گیلان هم رسید تا جایی که بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری گیلان به دفاع از عملکرد موزه رشت پرداختند، ماجرایی که از یک «خمره» آب می خورد حالا به یک سوژه رسانه ای تبدیل شده تا از شایعه تا واقعیت آن توسط مردم مورد ارزیابی قرار گیرد.

 


کد خبر: 21478

دیدگاهتان را بنویسید