امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

قابلیت های تجاری و اقتصادی گیلان مغفول مانده است/ لزوم ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان

کاسپین - رئیس اتاق بازرگانی گیلان با تاکید بر لزوم ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان، گفت: قابلیت های تجاری و اقتصادی گیلان در سال های اخیر مغفول مانده است

 

به گزارش خبرنگار کاسپین، قاسم رضائیان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، اظهار کرد: اتاق بازرگانی یک سازمان فراملی و بین المللی است که تجار، بازرگانان و فعالین اقتصادی زیر مجموعه آن را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نگاه حمایتی به صادرات دارد، افزود: ارتباط با کشورهای دنیا و شناسایی بازار هدف و تسهیل بخشی روند تجارت و صادرات در اولویت اتاق بازرگانی است.

گیلان هاب تجاری منطقه می شود

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به قابلیت های تجارت محور این استان در بخش های مختلف، بیان کرد: گیلان با دارا بودن محصولات استراتژیک نظیر چای، برنج، زیتون، کیوی و مرکبات از جمله استان های تجاری و صادرات محور است.
رضائیان با اشاره به قرارگیری گیلان در همسایگی کشورهای حاشیه خزر، این مهم را فرصت مغتنمی برای توسعه اقتصادی و تجاری استان دانست و بیان کرد: ارتباط ریلی، آبی، جاده ای و هوایی گیلان با کشورهای اوراسیا فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی و تجاری این استان فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه گیلان می تواند مرکز تجاری صادرات محصولات سایر استان ها تلقی شود، افزود: فعالسازی ۴ مد ارتباطی با کشورهای حاشیه خزر، گیلان را به هاب تجاری منطقه تبدیل می کند.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با تاکید بر لزوم ریشه یابی و واکاوی مشکلات صنایع، فعالین اقتصادی و تجاری استان، بیان کرد: نگاه استاندار و تیم اقتصادی استانداری گیلان توجه ویژه به حل مشکلات فعالین اقتصادی است.
رضائیان با بیان اینکه مشکلات فعالین اقتصادی گیلان در شورای گفتگوی اتاق بازرگانی بررسی و پیگیری می شود، گفت: شورای گفتگو ویژه حل مشکلات فعالین اقتصادی و تجاری گیلان مداوم و مستمر با مدیریت افای استاندار تشکیل می شود.
وی با اشاره به تاکید بر بسترسازی لازم در راستای تحقق شعار سال تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، افزود: اتاق بازرگانی با تشویق سرمایه گذاری، افزایش تولید و تقویت صادرات، در راستای گام گذاری به تحقق شعار سال حرکت می کند.

سهم اندک ایران در سبد صادرات روسیه

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به ظرفیت خوب این استان در حوزه صادرات و تجارت خارجی، بیان کرد: قابلیت های تجاری و اقتصادی گیلان مغفول مانده و حق مطلب صاحبان سرمایه و فعالین اقتصادی در حوزه صادرات ادا نشده است.
رضائیان با اشاره به نقش مهم و اثرگذار تشکل ها در پویایی اتاق بازرگانی، اضافه کرد: وجود تشکل های فعال در اتاق بازرگانی منجر به توسعه، پویایی و پیشرفت می شود.
وی با اشاره به ظرفیت معدنی استان گیلان، نبود تشکل خاص در این بخش را یک چالش بزرگ دانست و افزود: نبود تشکلی مجزا در حوزه معدن سبب شده تا ظرفیت های بالقوه این بخش به فعلیت نرسد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان از ایجاد تشکل معادن در استان خبر داد و اضافه کرد: با ایجاد تشکل معادن مشکلات و چالش های این بخس به صورت قانونی حل می شود.
رضائیان با بیان اینکه گیلان استان کشاورزی است، گفت: بیش از ۷۰ درصد محصولات صادرات محور گیلان مرتبط با بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به صادرات سالانه ۲۹۰ میلیارد دلار در روسیه، افزود: صادرات ایران به روسیه حدود ۱ میلیارد دلار می رسد که انتظار می رود این رقم بیش از این داده آماری باشد.

نیاز مبرم گیلان به پایانه صادرات محصولات کشاورزی

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه در حوزه صادرات و حمل کالا به کشورهای حاشیه خزر ضعیف عمل شده است، گفت: کشور هند صادراتش را روسیه از ۱۳ میلیارد دلار به ۲۸ میلیارد دلار رسانده است و رشد دو برابری داشته است.
رضائیان با اشاره به برخی چالش ها و موانع بر سر گسترش صادرات و روابط تجاری، بیان کرد: گام هایی برای حل این مشکلات برداشته شده اما ابتدا باید بپذیریم که در حوزه صادرات عقب هستیم و سپس در راستای جبران عقب ماندگی ها تلاش کنیم.
وی، نبود نقدینگی و دو نرخی بودن ارز را از چالش های اصلی صادرات برشمرد و افزود: با ارتباطات و تعامل خوبی که با آقای استاندار و معاون اقتصادی استاندار برقرار شده اتفاقات خوبی در حوزه حل مشکلات صادرات و روابط تجاری صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه وجود پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیاز مبرم استان است، گفت: با توجه به گسترش روابط ایران و روسیه، ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در گیلان منجر به شکوفایی اقتصادی و تجاری در این‌بخش می شود.
رضائیان با اشاره به توانمندی ها و قابلیت های مختلف، بیان کرد: با فعلیت بخشی به ظرفیت ها و قابلیت ها در بخش های مختلف، گیلان خودکفا می شود و نیازی به اعتبارات ملی پیدا نمی کند.
وی با تاکید بر لزوم ارائه کارت بازرگانی برای فعالین تولیدی و اقتصادی، افزود: در گذشته بیش از ۵۰۰ فعال تولیدی به علت چالش هایی حوزه کارت بازرگانی، فعالیت های تجاری شان از طریق مازندران صورت می گرفت که با برگزاری دوره های آموزش روند تجارت و اخذ کارت بازرگانی را تسهیل بخشی کردیم.


کد خبر: 14755

دیدگاهتان را بنویسید