امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

سگ های ولگرد را در طبیعت رها نکنید!

 رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی در امر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با سامانکده‌های خصوصی قرار داد ببندند، گفت: رهاسازی سگ‌ها در عرصه‌های طبیعی خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

به گزارش کاسپین حسین علی‌نژاد سگ‌های بلاصاحب را یک خطر بالفعل و جدی برای حیات وحش برشمرد و اظهار کرد: با رهاسازی سگ‌ها در زیستگاه‌های طبیعی؛ حیات وحش در معرض خطر و مورد تغذیه آنها قرار می‌گیرند و اگر سگ‌ها در عرصه‌های طبیعی رهاسازی شوند غلط‌ترین کار ممکن اتفاق می‌افتد، حضور سگ‌ها در زیستگاه‌های طبیعی به منزله ورود گونه مهاجم به زیستگاه بوده که مخاطرات خود را در بر دارد.

وی با اشاره به احتمال انتقال بیماری‌های مختلف از سگ به حیات وحش به ویژه بیماری هاری، افزود: سگ‌های بلاصاحب در رقابت با گونه‌های حیات وحش فضای زیستگاهی را برای آنها محدود می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: رهاسازی سگ‌های بلاصاحب و عدم عقیم‌سازی باعث بوجود آمدن هیبرید بین سگ و گرگ، سگ و شغال و بین خانواده سگ‌سانان شده و بوجود آمدن هیبریدها یک معضل جدی برای حیات وحش محسوب می‌شود.

علی‌نژاد با بیان اینکه این موضوع بارها و بارها توسط کارشناسان محیط زیست مطرح و رسانه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: سگ‌ها علاوه بر آسیب به نوزادان حیات وحش برای والدین آنها نیز خطر جدی محسوب می‌شوند؛ سگ‌ها به صورت دسته ای حرکت می‌کنند و در این شرایط گونه‌های حیات وحش آسیب بیشتری می‌بینند و کشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت سگ‌ها در شهرها و روستاها متولی خود را دارد، تصریح کرد: نهادهای متولی باید براساس شرح وظایفی که مقرر شده، وظایف خود را به نحو صحیح انجام دهند و در سامانکده‌ها این حیوانات را مدیریت کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد: وجود این تعداد سگ در مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش فاجعه است و باعث کشتار تعداد بسیاری از نوزادان و بالغان در حیات وحش می‌شود.

علی‌نژاد گفت: علاوه بر کشتار مستقیم حیات وحش توسط سگ‌ها، حیات وحش قربانی انواع بیماری‌های انتقال یافته از سگ‌های بی‌صاحب نیز هستند.

وی تاکید کرد: حذف با روش‌های انسانی و جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب از داخل و حاشیه زیستگاه‌های طبیعی امری کاملا لازم و ضروری است و باید انجام شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه غذا رسانی به سگ‌های بی‌صاحب بدون اقدامات اولیه و مهمی چون عقیم‌سازی و واکسیناسیون کاری بسیار غلط و اشتباه است، خاطرنشان کرد: غذا رسانی سبب افزایش موالید؛ افزایش تعارض با حیات وحش و انسان می‌شود.

علی‌نژاد با بیان اینکه همه مردم دوستدار حضور سگ در معابر عمومی نیستد و شهروندان با این قضیه رابطه خوبی ندارند، تاکید کرد: به عنوان یک کارشناس محیط زیست اعلام می‌کنم واقعیت این است نه آنقدر در مدیریت سگ‌های بلاصاحب بی‌مسئولیت عمل کنیم که جمعیت آنها بیشتر شود و نه آنقدر در موردشان بی‌تفاوت باشیم. پیشنهاد می‌کنم مقررات در خصوص نگهداری سگ برای مالکان بسیار دقیق اجرایی شود و هر سگ دارای صاحب میکروچیپ گذاری شده و شناسنامه‌ای بهداشتی برای آن صادر شود تا مالک سگ نتواند به هر دلیلی آن را رهاسازی کند و همچنین توله‌کشی از سگ‌ها نیز مدیریت شود.


کد خبر: 28711

دیدگاهتان را بنویسید