امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

روایتی از مرگِ زندگی بخش جوان لنگرودی

آزانس خبری کاسپین- مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: اهداء عضو بیمار مرگ مغزی در این استان به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید.

به گزارش کاسپین، سیامک ریماز اظهار کرد: پانزدهمین اهدای عضو سال جاری گیلان به نام مهدی کشاورز نالکیاشهری متولد ۱۳۸۳ اهل شهرستان لنگرود ثبت شده که با رضایت خانواده اعضای این بیمار مرگ مغزی پس از اهداء به چهار بیمار نیازمند پیوند زده شد.

وی با بیان اینکه این بیمار به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، اضافه کرد: قلب این بیمار دچار مرگ مغزی با انتقال هوایی برای پیوند به تهران انتقال یافت و ۲ کلیه و کبد وی نیز در رشت به سه بیمار نیازمند پیوند زده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون خانواده ۱۵ بیمار دچار مرگ مغزی برای رضایت عزیزشان اقدام کردند.

اعلام رضایت برای پیوند اعضاء از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله نخستین اهداء کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه‌اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.سال گذشته در مجموع ۳۷ مورد اهداء عضو با رضایت خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی در استان به ثبت رسید.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهداء عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند. طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

رضایت خانواده ها برای اهدای عضو بیمار دچار مرگ مغزی، تصمیمی سخت برای نجات جان انسان هایی است که زندگی آنان به ایثارشان وابسته است. اینان با اهدای عضو عزیزشان مرگ و زندگی را به هم پیوند می زنند و زندگی دوباره می بخشند.


کد خبر: 18381

دیدگاهتان را بنویسید