امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

راه اندازی روستابازار در ۷ شهرستان گیلان

 مدیر تعاون روستایی گیلان، با اشاره به تقویت روستابازار رشت و سه شهرستان لنگرود، آستانه اشرفیه و آستارا، عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی روستابازار در هفت شهرستان دیگر هستیم.

به گزارش کاسپین کیوان حسن پور لسکوکلایه  با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی استان گیلان با ۳۴۲ شرکت تعاونی و اتحادیه استانی و شهرستانی در حال خدمت رسانی به مردم و کشاورزان است، اظهار کرد: یکی از ماموریت های سازمان تعاون روستایی در راستای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی، سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت بر اتحادیه ها و تعاونی های روستایی است.

وی با اشاره به نقش سازمان تعاون روستایی گیلان در حمایت و هدایت و نظارت بر تشکل‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی، بیان کرد: بیش از ۶۵ شرکت تعاونی غیر فعال را فعال کردیم که از جمله آن، تعاونی زنان است؛ این تعاونی نقش بسیار زیادی در اقتصاد روستا و رونق روستابازار ایفا می کند.

مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان یکی از برنامه‌های مهم این سازمان را راه اندازی روستابازار دانست و خاطرنشان کرد: روستابازار به صورت پایلوت در گیلان(رشت) و چند استان دیگر اجرا شد و به زودی شاهد تسری آن به سایر شهرستان ها در استان گیلان خواهیم بود؛ روستابازار اقتصاد روستا را تقویت می‌کند و مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

حسن پور لسکوکلایه با اشاره به تقویت روستابازار رشت و سه شهرستان لنگرود، آستانه اشرفیه و آستارا، عنوان کرد: در حال برنامه ریزی برای راه اندازی روستابازار در هفت شهرستان دیگر هستیم؛ روستابازارها به صورت بازارچه‌های هفتگی و دائمی ایجاد می‌شوند و مردم در این غرفه‌ها محصولات کشاورزی خودشان را از تولید به مصرف و بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

وی با تاکید بر لزوم تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، مشارکت مردم در اقتصاد را مورد تاکید رئیس جمهور شهید و استاندار جهادی گیلان دانست و یادآور شد: در این راستا باید کشاورزان و روستاها و تعاونی‌های روستایی را تقویت کنیم.

مدیر تعاون روستایی گیلان یکی از اقدامات این سازمان را توزیع نهاده از جمله بذر اصلاح و گواهی شده و کود دانست که موجب تولید بالا و کیفی محصول از سوی کشاورزان می‌شود و تاکید کرد: در کنار تولید، به دنبال عرضه مناسب محصول هستیم و لذا باید به طرف اقتصاد روستا بازار برویم.

وی گیلان را دارای مزیت کشاورزی در بخش‌های برنج و چای و مرکبات و زیتون و بادام زمینی و پیله ابریشم و مرغداری و… دانست و گفت: در راستای طرح تحول تعاون روستایی، زنجیره ارزش را در دستور کار داریم، یعنی صفر تا صد محصول کشاورزی از زمین و بذر گرفته تا کاشت، داشت، برداشت به هم متصل شود و متناسب با هزینه‌ها، عرضه و قیمت‌گذاری و خرید تضمینی را انجام دهیم.

حسن پور لسکوکلایه با اشاره به نقش زنجیره ارزش در درآمد کشاورزان و تنظیم بازار، به تاکید استاندار جهادی و پرتلاش گیلان، دکتر اسدالله عباسی بر ایجاد زنجیره ارزش برنج و چای اشاره کرد و متذکر شد: در طرح تحول تعاون روستایی، تهیه و توزیع نهاده و تولید و عرضه محصول با مشارکت مردم انجام می‌شود تا به سمت اقتصاد مردمی و مردمی کردن اقتصاد برویم.

وی از راه‌اندازی دو کارخانه تعاونی چایسازی در استان به مانند سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این کارخانه ها تاکنون ۱۱۰۰ تن برگ سبز را خریداری کرده و در حال تولید چای خشک هستند؛ همچنین کارخانه آبمیوه و کنسانتره مرکبات را در چابکسر با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومان احیا نمودیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان با اشاره به ارزش بیش از یک میلیون یورویی صادرات کنسانتره کارخانه چابکسر به طور سالانه، عنوان کرد: به زودی خط تولید آبمیوه کارخانه را هم افتتاح خواهیم کرد.

حسن پور لسکوکلایه با بیان اینکه دو کارخانه خوراک دام داریم، اضافه کرد: با مشارکت اتحادیه تعاونی دامداران، یک کارخانه خوراک دام دیگر با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان در شهر صنعتی رشت در حال اجرا بوده و تا نیمه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر را عضو شرکت‌های تعاونی استان دانست و تاکید کرد: این افراد عضو اتحادیه‌های تعاون روستایی، تولید، مرغداران و دامداران و زنبورداران و چایکاران و باغداران و… هستند.


کد خبر: 28591

دیدگاهتان را بنویسید