امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

دستفروشی تهدید بالقوه یا خودکفایی اقتصادی

در هیچ کجای دنیا دستفروشی جرم محسوب نمی شود اما سد معبر تخلف است. آیا سد معبر و وضعیت نابسامان معابر اصلا ح پذیر نیست؟آیا با این پدیده اقتصادی- اجتماعی نمی شود به شیوه ای دیگر برخورد نماییم؟

 

 

به گزارش کاسپین سپیده آشفته پور لیلاکوهی فعال سیاسی و تحلیلگر مسایل اجتماعی -فرهنگی در یادداشتی نوشت؛ يكي ازمهمترين مسائلي كـه كـشورما بـاآن مواجـه است،مـسأله اشـتغال مـي باشـد.گسترش شهرنشینی و مهاجرت از یک سو و بیکاری از سوی دیگر، گسترش بخش غیررسمی بازار را به دنبال داشته است . دستفروشی همچنین مولود عواملی از جمله ورشکستگی، عدم سرمایه کافی، عدم تخصص و تحصیلات (بعضاً حتی افراد دارای تحصیلات بالا مشغول فعالیت هستند) می باشد. یکی از نکات قابل توجه در مورد دستفروشان این است که این گروه منبع اصلی تامین کالاها و خدمات مورد نیاز اقشار کم درآمد هستند، بنابراین نقش موثری در ثابت نگه داشتن هزینه های زندگی گروههای کم درآمد دارند. با وجود بدیهی بودن این نکته، به نقش فعال دستفروشان در اقتصاد منطقه ای کمترتوجه می شود. امروزه دراكثر شهرهاي كشور، شاهد پديده دستفروشي هستيم. لنگرود نيز از اين قاعده مستثني نيست.رویکردهای متفاوتی در خصوص مشاغل خیابانی از جمله رویکرد قانون گرایی و ساماندهی مورد نظر است.با توجه به این که نرخ بیکاری در شهرستان لنگرود 11/9 و در رتبه 9 استان گیلان قراردارد؛ بنابراین جمع آوري قطعي دستفروشهاي سطح شهر، باتوجه به شرايط اقتصادي– اجتماعي جامعه امري ناممكن است؛ لذا یکی از راهکارهای حل مسئله و مدیریت موضوع، ساماندهی و بهره مندی از تجارب کشورهای موفق در ساماندهی دستفروشان می باشد.
لندن،نیویورک،سئول،مالزی،سنگاپور و… از جمله شهرهای توسعه یافته ای هستند که نه تنها دستفروشی در آنها به رسمیت شناخته شده است بلکه از سوی سیاست گذاران و مدیریت شهری، عامل بهبود و ارتقاء سطح معیشت گروههای کم درآمد در نظر گرفته می شود که مقرراتی برای آن تدوین شده و سهولت دسترسی به منظور تامین آسایش شهروندان و حفظ فضاهای شهری از منظر زیبایی شناختی نیز رعایت می گردد. از سوی دیگر، تبدیل بازارهای دستفروشی به جاذبه هایی فرهنگی برای گردشگران داخلی و خارجی از دیگر مزایایی است که برای دستفروشی در این شهرها تعریف می شود.
در هیچ کجای دنیا دستفروشی جرم محسوب نمی شود اما سد معبر تخلف است. آیا سد معبر و وضعیت نابسامان معابر اصلا ح پذیر نیست؟آیا با این پدیده اقتصادی- اجتماعی نمی شود به شیوه ای دیگر برخورد نماییم؟بنابر این با توجه به موضوعات مطروحه ، با مدیریت درست مساله و در نظر گرفتن جایگاه شغلی و حفظ کرامت انسانی این قشر از جامعه، می توان آن را به عنوان یک راهبرد در راستای توسعه اقتصاد خانوار قلمداد نمود . به این منظور پیشنهادهای ذیل ارائه می گردد:
-یکی از موارد مهم در ساماندهی دستفروشان لنگرود پیشنهاد شهرداری در مورد مکان استقرار دستفروشان در نزدیکی پل خشتی است که به دلیل همجواری با اثر تاریخی و ثبتی پل خشتی و الزام رعایت حریم قانونی آن ضروری است به بررسی و انجام مطالعات امکانسنجی و آینده نگری جهت پرهیز از اتلاف زمان وهزینه در اجرای طرح های موقتی، پر هزینه و دوباره کاری پرداخته شود.
-عدم نگاه اقتصادی و درآمدزایی شهرداری به مقوله ساماندهی
– توجه به ظرفیت دستفروشان در بهبود مولفه های اقتصادی و اجتماعی جامعه
-شناسنامه دار کردن دستفروشان
-تشکیل اتحادیه دستفروشان و برخورد قانونی با فعالیت دستفروشان غیر قانونی
-برنامه ریزی فضایی موثر ، کارامد و کاربردی به منظور ایجاد محیط کار و زندگی مطلوب برای همگان


کد خبر: 23570

دیدگاهتان را بنویسید