امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

خبر خوش برای کشاورزان گیلانی؛ حد بستر رودخانه ها بازبینی می شود 

 با توجه به ابهامات و ایرادات وارده بسیار بر حد بستر تعیین شده توسط سازمان آب منطقه ای، طرح پژوهشی اولیه تعیین حد بستر واقعی 25 ساله رودخانه سفیدرود توسط اعضای هیات علمی دانشگاهی استان در حال انجام بوده و در صورت اثبات علمی و متقن مبنی بر عدم رعایت اصول فنی و علمی در تعیین حد بستر  به ویژه رودخانه سفیدرود مورد بازنگری قرار خواهد گرف.

 

 به گزارش کاسپین چندی پیش بود که آب منطقه ای گیلان جهت رفع تصرفات در حریم کیفی رودخانه ها اقدام کرده بود که این امر باعث بسته شدن بسیاری از کارخانه های تولید شن و ماسه، بتن، آسفالت که در سالهای دور در گیلان بنا شده بود، شد.

تعطیلی کارخانه های حیاتی ساخت و ساز قیمت تمام شده مسکن را در گیلان به طور فزاینده ای بالا برد به شکلی که با یک جستجو ساده در مورد قیمت مسکن در 2 سال گذشته و مقایسه ی آن با قیمت روز مسکن به جز تورم می توان این تفاوت را حس کرد.

 دولت شعار حل مشکل می داد اما برخی مدیران سنگ اندازی می کردند، که بزرگان سیاسی و ولایی استان در جلسه ای به بررسی این موضوع پرداختند.

نماینده ولی فقیه در گیلان،  استاندار و رئیس کل دادگستری گیلان مثل همیشه میزبان و گره گشای مشکلات  استان  بوده و در این خصوص هم اقدامات موثر و مثبتی انجام دادند.

 

چندی پیش جلسه ای به میزبانی آیت الله رسول  فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و با حضور مدیران ارشد استان از جمله آقای استاندار، رییس کل دادگسنری، اعضای شورای تامین و جمعی زا مدیران تشکیل شد.

موضوع جلسه حل مشکل تامین مصالح استان و تعطیلی برخی واحد های تولیدی مصالح ساختمانی رودخانه ای بود، صدور سند بستر رودخانه ها باعث شده  تا تعداد بسیار زیادی از کشاورزان که سالهای طولانی و نسل اندر نسل بروی این اراضی کشت و کار می کردند، به یکباره نه تنها مالکیت خود را از دست بلکه از این پس به عنوان متصرف غیر قانونی تلقی می گرددند و یا به جهت تعطیلی برخی از کارخانه های دانه بندی شن و ماسه و تولید آسفالت، مرمت و احداث جاده های جدید با مشکل و حتی در بعضی از مناطق با تعطیلی روبه رو شده و نبود بتن مناسب ساخت و ساز های استان با روند کندی مواجه شده است

حریمی که برای رودخانه نه تنها حاشیه ی امنی ایجاد نکرده بود بلکه با نبود راه حل مناسب جلوگیری از تولید محصولات کشاورزی می کرد به شکلی که هر جایی در گیلان که رودخانه ای در آن وجود داشت زمین های اطراف به نام آب منطقه ای گیلان سند خورده بود و کشاورزانی که سالها در آن به کار کشت مشغول بودند حالا به عنوان مجرم شناخته می شدند.

 اما با تدبیر بزرگان استان نه تنها مشکل کشاورزان حل می شود بلکه روح جدیدی در زمینه ی اشتغال بر پیکره ی بی جان اشتغال استان دمیده خواهد شد، خروجی جلسه کشاورزان را از مجرمیت خارج و تولید کننده قانونی محصولات کشاورزی خواهد کرد ، کارگاه های دانه بندی شن و ماسه تعطیل شده بازگشایی می شوند اشتغال جوانان را دو چندان، پروژه های عمرانی را با سرعت فزاینده ای رو به جلو خواهد برد.

با توجه به ابهامات و ایرادات وارده بسیار بر حد بستر تعیین شده توسط سازمان آب منطقه ای، طرح پژوهشی اولیه تعیین حد بستر واقعی 25 ساله رودخانه سفیدرود توسط اعضای هیات علمی دانشگاهی استان در حال انجام بوده و در صورت اثبات علمی و متقن مبنی بر عدم رعایت اصول فنی و علمی در تعیین حد بستر ، به واسطه ی پیگیری های استاندار و رهنمود های آیت الله فلاحتی و حمایت همه جانبه دستگاه قضایی تعیین حد بستر و رودخانه استان گیلان ، علی الخصوص رودخانه سفیدرود مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به احقاق حقوق کشاورزان و تولید کنندگان اقدام لازم انجام پذیرد


کد خبر: 29003

دیدگاهتان را بنویسید