امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

تلاش تیمهای پایه فوتبال گیلان؛ ۲ صعود و یک سقوط

نمایندگان فوتبال گیلان در رقابتهای لیگ های مختلف پایه کشور حضور یافته که در نهایت ۲ تیم مجوز صعود به لیگ بالاتر را کسب کردند اما یک تیم سقوط کرد.

 به گزارش کاسپین تیمهای پایه می‌تواند برای هر باشگاهی پشتوانه مناسبی باشد اما سرمایه‌گذاری ناچیز در باشگاه‌ها و همچنین فروش امتیاز برخی از این تیمها، باعث شده که این تیمها شرایط مناسبی نداشته باشند.

حضور تیمهای پایه فوتبال گیلان در لیگهای مختلف کشور، از لحاظ کمیت شرایط مناسبی دارد اما از لحاظ کیفیت، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود زیرا تیمهای پایه می تواند پشتوانه مناسبی برای هر باشگاهی قلمداد شود و هزینه برای این تیمها به طور حتم یک سرمایه‌گذاری مناسب بشمار می‌رود.

اما در رقابتهای انجام شده فصل جاری لیگ‌های مختلف پایه کشور، فوتبال گیلان شاهد صعود ۲ تیم و سقوط یک نماینده خود بود که در رقابتهای انجام شده، تیم فوتبال نونهالان سپیدرود رشت به لیگ برتر صعود کرد.

همچنین تیم جوانان مقاومت بندرآستارا به لیگ دسته یک کشور صعود کرد، ضمن اینکه تیم فوتبال جوانان بنادر و دریانودی انزلی از لیگ دسته یک جوانان کشور سقوط کرد تا فصل آینده در مسابقات مناطق حضور یابد.

در جریان رقابتهای لیگ‌های مختلف پایه کشور و در رده سنی نونهالان، تیم فوتبال ملوان بندرانزلی تنها نماینده گیلان در این لیگ بود که در نهایت موفق شد سهمیه خود را حفظ کند، ضمن اینکه با صعود تیم فوتبال نونهالان سپیدرود رشت، فصل آینده ۲ نماینده از استان گیلان در این لیگ حضور خواهند یافت.

همچنین در رقابتهای لیگ برتر نوجوانان کشور، تیم فوتبال سپیدرود رشت موفق به حفظ سهمیه خود شد و در لیگ برتر جوانان کشور نیز، تیم ملوان بندرانزلی سهمیه خود را در این لیگ حفظ کرد اما تیم فوتبال بنادر و دریانوردی انزلی از این لیگ سقوط کرد تا فصل آینده فقط یک تیم از گیلان در این لیگ حضور یابد.

در رقابتهای لیگ دسته یک جوانان کشور هم که استان گیلان ۲ نمانیده داشت، سرانجام تیمهای فوتبال سپیدرود رشت و شهدای نویر بندرانزلی موفق شدند سهمیه خود را در این لیگ حفظ کنند اما موفق به صعود به لیگ برتر جوانان کشور نشدند اما تیم فوتبال جوانان مقاومت بندرآستارا به لیگ دسته یک جوانان کشور صعود کرد تا فصل آینده گیلان سه نماینده در این لیگ داشته باشد.

همچنین در رقابتهای رده سنی امید و در لیگ برتر، تیم فوتبال ملوان بندرانزلی تنها نماینده گیلان در این لیگ بود که موفق شد از مرحله نخست صعود کند و به جمع ۶ تیم برتر رقابتهای فوتبال لیگ برتر امیدهای کشور راه یابد.

مسئول مدارس هیات فوتبال گیلان و یکی از کارشناسان این استان در خصوص نتایج تیمهای گیلانی در رده‌های سنی پایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به صعود ۲ تیم از گیلان در لیگ‌های مختلف و همچنین سقوط یک تیم، می‌توان تلاش تیمهای پایه این استان را در حد متوسط اعلام کرد.

سیدامیر فرحسینی افزود: البته تیم فوتبال امید ملوان بندرانزلی توانست به جمع ۶ تیم نهایی لیگ برتر امیدهای کشور راه یابد اما با وجود تیمهای قدرتمند، بعید است که ملوان بتواند روی سکو قرار گیرد و یکی از عناوین اول تا سوم را کسب کند.

وی ادامه داد: البته اعتقاد و باورم این است که لیگ‌های پایه گیلان محل تبلور استعدادهای فوتبال این استان است و هر میزان در این لیگ ها هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری محسوب خواهد شد زیرا می توان بازیکنان شاخصی را کشف کرد.

وی ادامه داد: البته اعتقاد و باورم این است که لیگ‌های پایه گیلان محل تبلور استعدادهای فوتبال این استان است و هر میزان در این لیگ ها هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری محسوب خواهد شد زیرا می توان بازیکنان شاخصی را کشف کردوی اضافه کرد: البته مدیران و مالکان باشگاه باید توجه ویژه ای به تیمهای پایه خود داشته باشند اما متاسفانه شاهدیم که حتی برخی از باشگاهها به دلیل نداشتن اسپانسر(سرمایه گذار مالی) از خانواده‌ها برای هزینه تیمهای فوتبال پایه خود کمک مالی می‌گیرند که به طور حتم این امر کار خطرناکی برای تیمهای پایه ایجاد می کند.

وی که حدود ۲ دهه به عنوان مربی و مدیر تیمهای پایه باشگاه سپیدرود رشت فعالیت داشت، بیان کرد: اگر مدیران توان مدیریتی ندارند، در این عرصه ورود و باشگاه‌داری نکنند اما اگر ورود کردند باید سرمایه‌گذار مالی جذب کنند و به تیمهای پایه خود بهای بیشتری بدهند.

فرحسینی در ادامه به خرید و فروش تیمهای پایه در برخی از باشگاه‌ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه کار برخی از مالکان باشگاه‌ها فقط این است که تیمی را دراختیار بگیرند و پس از مدتی امتیاز آن را به فروش برسانند تا از این بابت، درآمدی کسب کنند.

این کارشناس فوتبال افزود: اعتقادم این است که برای تقویت تیمهای پایه باید برای فروش امتیاز آن، قوانین سختگیرانه‌تری را ایجاد کرد و از سوی دیگر در صورت فروش امتیاز، اجاره نداد که امتیاز آن تیم از شهر مربوطه خارج شود.

مسئول مدارس هیات فوتبال گیلان در ادامه گفت: به هرحال باید توجه بیشتری به تیمهای پایه شود تا پشتوانه‌سازی مناسبی در فوتبال انجام شود و از سوی دیگر با حضور بازیکنان رده های سنی امید و حتی جوانان در تیم بزرگسالان، بتوانیم از لحاظ هزینه نیز صرفه‌جویی مناسبی در باشگاه‌ها داشته باشم.

وی بیان کرد: هم اینک شاهدیم که تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در رقابتهای فصل جاری لیگ برتر بزرگسالان کشور با سرمایه‌گذاری مناسب، نتایج بسیار ارزنده‌ای را کسب کرده اما باید مشاهده کنیم که همین باشگاه موفق که بیشترین نماینده را در استان گیلان در لیگهای پایه کشور دارد، چه میزان برای تیم امید خود سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: هم اینک شاهدیم که تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در رقابتهای فصل جاری لیگ برتر بزرگسالان کشور با سرمایه‌گذاری مناسب، نتایج بسیار ارزنده‌ای را کسب کرده اما باید مشاهده کنیم که همین باشگاه موفق که بیشترین نماینده را در استان گیلان در لیگهای پایه کشور دارد، چه میزان برای تیم امید خود سرمایه‌گذاری کرده است

فرحسینی خاطرنشان کرد: بی شک سرمایه گذاری در تیم امید ملوان با بزرگسالان به هیچ وجه قابل قیاس نیست زیرا در تیم بزرگسالان دهها میلیارد سرمایه گذاری شده اما اگر به تیم امید توجه بیشتری می شد، احتمال حضور آن روی سکو هم دور از دسترس نبود و این در حالی است که از وجود اکثر این بازیکنان می توان در فصل‌های آینده در تیم بزرگسالان استفاده کرد.

مسئول مدارس هیات فوتبال گیلان در خاتمه به مدارس فوتبال این استان نیز اشاره و اظهار کرد: هم اینک ۱۲۰ باشگاه دارای مجوز در این استان فعالیت دارند که از خانواده ها تقاضا داریم که فرزندان خود را در مدارس فوتبال دارای مجوز ثبت نام کنند.

با توجه به نتایج تیمهای پایه استان گیلان در لیگ‌های مختلف که در نهایت ۲ تیم موفق به صعود به لیگ بالاتر و یک تیم به لیگ پایین تر سقوط کردند و همچنین نظر کارشناس فوتبال که حدود ۲ دهه به عنوان مدیر و مربی در تیمهای پایه فعالیت داشت، باید مالکان باشگاهها توجه بیشتری به تیمهای پایه خود داشته باشند زیرا هزینه در این تیمها، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می شود.

همچنین با سرمایه‌گذاری مناسب در تیمهای پایه به خصوص در رده سنی امید، باشگاهها می‌توانند پشتوانه مناسبی برای تیمهای بزرگسال خود ایجاد کنند که این امر سبب می‌شود تا باشگاهها با کمترین سرمایه گذاری، از وجود بازیکن مستعد بی‌نیاز شوند.


کد خبر: 28774

دیدگاهتان را بنویسید