امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

برداشت ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در کشور

آژانس خبری کاسپین - رئیس سازمان چای کشور با اعلام پایان برداشت برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران گفت: طی برداشت این محصول از اردیبهشت‌ماه تا پایان مهرماه در قالب چین بهاره، تابستان و پائیزه) ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز از باغات این دو استان جمع آوری شد.

به گزارش کاسپین، حبیب جهانساز اظهار کرد: این میزان محصول برداشت شده در ۲ استان‌ گیلان و مازندران نسبت به چین سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافت و عملا امسال رکورد ۱۳ ساله برداشت این محصول زده شد.

وی با بیان اینکه این محصول برداشت شده به ارزش ۱۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به صورت تضمینی از چایکاران خریداری شده‌ است، اضافه کرد: تاکنون ۵۷ درصد مطالبات چایکاران از سهم دولت و کارخانجات پرداخت شده‌است ضمن اینکه بخش دیگری از مطالبات طی امروز یا چند روز آینده به حساب آنان واریز می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه محصول تولیدی چایکاران استان‌های گیلان و مازندران توسط ۱۷۱ کارخانه خریداری شده است، خاطر نشان کرد: ۳۳ هزار و ۵۹۵ تن چای خشک از این محل تولید شده‌ است.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید. از مقدار برگ سبز تولیدی حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود. مصرف چای کشور به طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.


کد خبر: 20793

دیدگاهتان را بنویسید