امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

افزایش ۶۹ درصدی وصول مالیات در گیلان

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان آمار وصول مالیات در ۹ ماهه ۱۴۰۱ را ۳۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۱۴۰۲ در همین بازه زمانی ۶۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کاسپین رضا برهانی‌نیا با بیان اینکه گیلان به لحاظ تحقق درآمدهای مالیاتی از استانهای پیشرو کشور محسوب می‌شود، افزود: در سال ۱۴۰۱ کل درآمد حاصل از وصول مالیات در استان ۵۶ هزار میلیارد ریال بود درحالی‌که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه ۵۹ هزار میلیارد ریال مالیات وصول شده‌است.

وی آمار وصول مالیات در ۹ ماهه ۱۴۰۱ را ۳۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۱۴۰۲ در همین بازه زمانی ۶۹ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی از محل مالیات مشاغل و بقیه از اشخاص حقوقی، مالیات حقوق و سایر منابع وصول شده است، تصریح کرد: در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی سعی شده است کمترین فشار بر روی مشاغل و بیشترین تمرکز بر روی فرارهای مالیاتی باشد.

برهانی‌نیا بر هماهنگی و همراهی بین سیستم مالیاتی و رسانه ای تاکید کرد و افزود: امروز بیش از هر زمان با توجه به مباحث مالیاتی نیاز به آگاهی‌ بخشی و اطلاع رسانی صحیح در جامعه احساس می‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به ضرورت افزایش درآمدهای مالیاتی و سهم مالیات در درآمدهای کشور ضرورت دارد در زمینه نحوه محاسبه ارزش افزوده، تعیین درآمدها، وصول مالیات به حق و محل هزینه کرد مالیات‌ها باید برای مردم شفاف سازی شود تا بتوان با اقناع افکارعمومی و آگاهی بخشی به جامعه موضوع را به درستی تبیین کرد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان تاکید کرد: هرچه توجیه و اقناع افکار عمومی در جامعه بهتر انجام شود وصول مالیات ها سهل‌تر انجام می شود و رضایت مردم حفظ می شود. برای جبران عقب ماندگی تاریخی در وصول مالیات‌ها از دهه های گذشته، اکنون کشور به سمت مالیات ستانی شفاف با استفاده از سیستم ها و ابزارهای الکترونیکی، داده های دقیق اقتصادی حرکت کرده است.

برهانی نیا تصریح کرد: کسب موفقیت در این بخش مستلزم آن است تا در زمینه اطلاع رسانی فعال‌تر عمل کنیم و با مدرن سازی سیستم (مالیات ستانی الکترونیکی و رسیدگی دقیق‌تر به وضعیت مالی اشخاص و شرکتها و شناسایی فرارهای مالیاتی) سیستم چابک‌تری داشته باشیم که ضعف‌ها و نقص‌های را شناسایی و رفع کند.

وی اظهار کرد: استان گیلان به تبعیت از کشور برای اجرای سیاست های مالیاتی دولت با استفاده از اطلاعات موجود، تمرکز را بر اخذ مالیات از محل مبارزه با فرار مالیاتی قرار داده است و اعمال این سیاست رضایتمندی مردم و کسبه را به همراه خواهد داشت.

برهانی نیا در ادامه گفت: کلیه مشاغل، صنوف و بطور کلی اشخاص حقیقی تا پایان ۳۱ خرداد هر سال باید اظهار نامه های مالیاتی عملکرد سال گذشته خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند و مالیات آنها براساس اظهارنامه، اسناد ارائه شده و اطلاعات دریافتی از مراجع مختلف، تعیین می گردد و مراحل مختلفی هم برای رسیدگی به اعتراض آنها به مالیات تشخیصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه محاسبه مالیاتی براساس اطلاعات صحیح و دقیق در فضای شفاف مالیاتی امکانپذیر خواهد بود، افزود: افرادی با شفافیت و پرداخت صحیح مالیات مخالف هستند لذا دولت فضایی ایجاد کرده که شیوه سنتی مالیاتی اصلاح شود.

وی یادآوری کرد: آنچه در مورد افزایش مالیات برای سالهای آینده مطرح می شود نباید موجب نگرانی افراد باشد، این سازمان بصورت تمام وقت و هر روزه به مردم خدمات مورد نیاز را ارائه می کند؛ همچنین جلساتی نیز برای اتحادیه ها، اصناف و شرکتها جهت تبیین موضوع و شنیدن چالش ها و مسائل آنها و در عین حال روشنگری برگزار می شود تا مودیان مالیاتی از محل عدم انجام تکالیف قانونی متضرر نشوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان همچنین به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره کرد و گفت: برای همراهی با فعالان اقتصادی خرد، علاوه برکلیه اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی که از ابتدای سال تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال فروش داشته باشند باید از اول دی ماه جاری از طریق این سامانه نسبت به صدور صورتحساب اقدام کنند.

وی تاکید کرد: طلافروشان، داروخانه ها، پزشکان، پیراپزشکان، وکلاء و فروشندگان مواد خام با هر حجم فعالیتی باید از این سامانه استفاده کنند.


کد خبر: 23513

دیدگاهتان را بنویسید