امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

ارسال ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار به داوطلبین

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با اشاره به دریافت ۷۷ گزارش جرم و تشکیل بالغ بر ۱۵ فقره پرونده در محاکم قضایی گیلان گفت: تاکنون ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار را به کاندیداها ارسال کردیم و در صورت ادامه تخلف، رسیدگی به جرایم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

به گزارش کاسپین سیف‌الله مسرور دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با اشاره به دریافت ۷۷ گزارش جرم و تشکیل بالغ بر ۱۵ فقره پرونده در محاکم قضایی گیلان اظهار کرد: بر اساس قانون و در راستای جلوگیری از ایجاد التهاب در فضای انتخاباتی و تأثیرگذاری منفی بر مشارکت مردم، کاندیداها از زمان ثبت‌نام تا پایان رأی‌گیری، دارای مصونیت موقت هستند و در صورت ارتکاب جرم، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؛ البته این موضوع به منزله فراموشی نیست و در صورت موفقیت یا عدم موفقیت کاندیدا در انتخابات، رسیدگی انجام خواهد شد. وی با اشاره به ارسال ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار درخصوص انجام برخی تخلفات به داوطلب‌ها در گیلان گفت: تاکنون ۷۷۸ پیامک تذکر و هشدار را به کاندیداها ارسال کردیم و در صورت ادامه تخلف، رسیدگی به جرایم را در دستور کار قرار می‌دهیم. دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با بیان اینکه دادگستری استان گیلان در راستای وظایف قانونی خود اقدام به تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کرده است، افزود: این ستاد به‌ صورت استانی و هم به‌ صورت شهرستانی در ۱۷ حوزه قضایی استان فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ۶۲ جلسه و ۲۱۲ مصوبه داشته است. مسرور، وظیفه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان گیلان را رصد و پایش فضای انتخاباتی دانست و بیان کرد: انتخابات حق قانونی مردم است و ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی از این حق صیانت می‌کند.
وی با تاکید بر لزوم توجه کاندیداها مبنی بر عدم وعده‌ غیرقابل انجام به مردم گفت: دادن وعده‌های انجام نشدنی جرم است زیرا موجب ناامیدی مردم می‌شود و با افراد متخلف به شدت برخورد می‌شود. دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در گیلان با بیان اینکه قانون انتخابات، جرائمی را پیش‌بینی کرده که در شرایط غیرانتخاباتی خیلی مدنظر نیست، افزود، دیوارنویسی و تخریب آثار تبلیغات کاندیداها در مهلت قانونی نیز جرم محسوب می‌شود. مسرور توصیه به رأی‌دهندگان درخصوص یک کاندیدا در محل اخذ رأی را از دیگر جرایم انتخاباتی دانست و بیان کرد: عمده مجازات‌های پیش‌بینی‌شده شامل محرومیت‌های اجتماعی و جزای نقدی و غیره است. وی با اشاره به ماده ۷۴ قانون جدید انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغات کاندیدای خاص را ممنوع و از مصادیق جرم دانست و تصریح کرد: کارکنان این نهادها و دستگاه‌ها نیز در ساعات اداری حق تبلیغ به نفع کاندیدای خاص را ندارند؛ البته با ابتکار قانون‌گذار، استفاده از برخی اماکن دولتی با پرداخت هزینه از سوی کاندیداها امکان‌پذیر است که در گیلان ۱۱۴ محل معین شده و می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.


کد خبر: 24865

دیدگاهتان را بنویسید