امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

کشف گورستان سنگی باستانی در ساحل گیلان

یک گور سنگی باستانی در غرب استان گیلان کشف شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: این گورستان سنگی در غرب گیلان در حوزه فرهنگ تالش در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، به دست آمده است.
ولی جهانی افزود: با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد؛ بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.
به هر حال کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گور‌های دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده، ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
ولی جهانی افزود: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گور‌های همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گور‌های باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان به دست آمده کمک شایانی کند.


کد خبر: 7614

دیدگاهتان را بنویسید