امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

کشاورزان چشم انتظار حل اختلاف بخش خصوصی و دولتی

در حالی که مقرر شده بود جلسه تعیین قیمت تضمینی محصول استراتژیک برنج و گندم امروز برگزار شود به دلیل اختلاف میان بخش خصوصی و دولتی این جلسه لغو شد که دود آن به چشم کشاورزان می‌رود

به گزارش کاسپین،  سازمان بازرسی کل کشور در پی تأخیر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و برنج برای سال زراعی جاری نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است. این نامه به وضوح اشاره دارد که با وجود تأکید قانون‌گذار در قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تأکید بند «۱-۲» ذیل جزء «الف» ماده (۱) و تبصره‌های «۲» و «۳» ماده واحده قانون مذکور و با وجود نزدیک‌شدن به پایان فصل زراعی سال جاری و پایان مهلت تعیین شده، همچنان قیمت و نحوه خرید تضمینی محصولات گندم و برنج تعیین و ابلاغ نشده است.

برنج در کنار گندم کالای استراتژیکی است که نقش مهمی در اقتصاد و سیاست هر کشور داشته و تولید و خودکفایی آن برای کشورها به‌نوعی مزیت محسوب می‌شود ولی همواره این ۲ محصول استراتژیک از مرحله تولید تا خرید با چالش‌های بسیاری مواجه است که یکی از مهمترین آنان واردات برنج‌ در فصل برداشت و ورود واسطه‌ها و دلال‌ها در هنگام خریداری این ۲ محصول از کشاورز می‌باشد.

به همین منظور مقرر شد هر ساله در هنگام فصل برداشت برنج و گندم، قیمت تضمینی خرید آنان مشخص و بر همان اساس کشاورزان محصول خود را به دولت و کارخانجات بفروشند.

قانون خرید تضمینی با هدف حمایت از نظام تولید و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) در دهه ۶۰ به تصویب رسید و بر اساس آن درصورتی‌که کشاورز نتوانست محصول خود را در بازار آزاد با قیمت مناسب بفروشد، در این صورت دولت با نرخ تضمینی، خریدار این محصولات خواهد بود.

با توجه به اینکه اواخر مرداد و شهریور، آغاز فصل برداشت برنج است هنوز کشاورزان در انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی محصول خود هستند تا بتوانند خود را برای تولید محصولات در فصل زراعی جدید آماده کنند ولی هنوز خبری از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم منتشر نشده است.

تیرماه آخرین مهلت اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی

با توجه به اینکه اواخر مرداد و شهریور، آغاز فصل برداشت برنج است هنوز کشاورزان در انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی محصول خود هستند تا بتوانند خود را برای تولید محصولات در فصل زراعی جدید آماده کنند ولی هنوز خبری از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم منتشر نشده است.

به همین منظور قرار بود صبح ۱۱ شهریورماه در حالی که به گفته وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده بود تا پس پایان هفته دولت نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شود، جلسه شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا قیمت گندم و ۳۲ محصول اساسی تعیین شود.

غلامرضا قزلجه نوری- وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه گفت که ما برای بررسی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده آماده هستیم و پیش‌نویس آن هم تهیه شده است. قیمت بر مبنای قانون، نظرات کارشناسی و نمایندگان تولیدکنندگان تعیین و اعلام می‌شود.

به گفته قزلجه نوری بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اعلام سیاست‌های حمایتی تا پایان تیرماه باید قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد که متأسفانه این مسئله به تأخیر افتاد.

اختلاف نظرها دلیل عدم اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی

این در حالی است که قانون‌گذار در قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تأکید کرده که قیمت‌ها باید به‌موقع اعلام شود تا کشاورزان بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید داشته باشند.

اما در انتهای آن جلسه بود که اعلام شد به دلیل اختلاف نظرها قیمت‌ها اعلام نمی‌شود و جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری حتماً کمتر از یک هفته دیگر برگزار و اعلام خواهد شد چرا که برای کشاورزان بسیار ضروری است لذا امروز ۱۷ شهریور ماه، مقرر شده بود تا جلسه دوم شورای قیمت‌گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورا، وزیر امور اقتصاد دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود اما به دلیل عدم حضور اعضای اصلی این جلسه لغو شد.

به گفته ابراهیم نجفی عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، با تعیین نرخ محصولات در شورای قیمت‌گذاری خریداران و دلالان برنج نیز متوجه می‌شوند که نمی‌توانند پایین‌تر از نرخ مشخص شده محصول را از کشاورزان خریداری کنند.

آن‌طور که نجفی می‌گوید، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیات دولت به دلیل اینکه در فصل برداشت هستیم بر اساس قانون واردات برنج را ممنوع اعلام کردند.

حال کشاورزان و شالیکاران چشم انتظار حل اختلاف میان بخش خصوصی و دولتی در اعلام قیمت تضمینی برنج و گندم هستند تا بعد از برداشت محصول پربرکت خود بتوانند آن را بدون واسطه و با قیمت مناسب به فروش برسانند ‌این در حالی است که بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به علت بارش باران دچار خوابیدگی شدند


کد خبر: 31358

دیدگاهتان را بنویسید