امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
سال آبی سخت در کمین مازندران

کاهش ۴۶ درصدی حجم ذخیره آب در پشت سد‌های مازندران

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب‌منطقه‌ای مازندران: حجم ذخیره آب در پشت سد‌های استان در مقایسه با پارسال ۴۶درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: هم اکنون ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب معادل ۴۰ درصد در پشت سد‌های استان ذخیره شده است که درمقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد کاهش داشته است.

مرتضی نبی‌زاده وضعیت ذخیره آب در پشت سد شهید رجایی را نامساعد ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون ۳۷ میلیونمترمکعب آب در سد شهید رجایی ذخیره سازی شده است که مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد کمتر آب ذخیره شده است.

او گفت: امکان رهاسازی آب از این سد به دشت پایین رودخانه تجن برای کشت برنج در سال زراعی ۱۴۰۲ وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران ادامه داد: هم اکنون ۲۳۶ میلیون متر مکعب آب در آببندان‌های استان ذخیره شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد کاهش داشته است.

نبی‌زاده گفت: میزان بارش ۳۱ درصد و روان آب ۵۱ درصد امسال در مقایسه با پارسال کاهش یافته است.

او از همه هم‌استانی‌ها خواست در مصرف بهینه آب همکاری لازم را داشته باشند. از کشاورزان نیز خواست که در این زمینه نگاهی جدی داشته باشند وشخم و شیار زودهنگام، لایروبی نهر‌های بین مزارع، بیمه محصولات کشاورزی و استفاده و کشت ارقام کم‌آب‌طلب را در دستور کار قرار دهند تا خسارات ناشی از کم‌آبی در سال زراعی پیش‌رو به حداقل برسد.


کد خبر: 8470

دیدگاهتان را بنویسید