امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کاهش مصرف کود اوره در شالیکاری/مشکلات کشاورزان با درایت رهبری حل شد

معاون وزیر جهادکشاورزی با ذکر این نکته که تسهیلات کشاورزی با نرخ بهره پایین از سوی وزیر جهاد کشاورزی در دولت دنبال می‌شود، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی، بزرگترین زارع کشور نمی‌توانست با قیمت کود شیمیایی یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی کشاوری کند، اما با تاکید و درایت رهبر معظم انقلاب این موضوع با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری حل شده است.

علیرضا مهاجر امروز در آیین نخستین نشاء مکانیزه برنج مازندران در ساری با بیان اینکه  بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنج تولیدی سال گذشته به خصوص ارقام کیفی پر محصول در شالیکوبی های شمال همچنان به صورت قابل توجه وجود دارد، اظهار کرد: معتقدم اخذ پول در برابر فروش نفت و پرهیز از تهاتر کالا برای توسعه زیرساخت های کشاورزی شمال به نفع کشور است. یعنی می‌توانیم با تولید بذر کیفی، مصرف بهینه کودهای شیمیایی، تسطیح اراضی و به موقع رساندن آب برای کشت مجدد برنج، نیاز برنج کشور را تامین و واردات را به صفر برسانیم.

مهاجر شرایط را برای کشاورزی سخت دانست و در عین حال گفت: باید قدر کشاورزان و زمین‌های کشاورزی شمال را بدانیم. احساس می‌کنم با توجه به همت مسئولان دولت سیزدهم و مسئولیت پذیری مردم و کشاورزان، امسال نیز محصولات کشاورزی خوبی را تولید کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در شرایطی سخت امروز اقتصادی و اجتماعی کشور همه باید قلبی کار کنیم و این احساس مسئولیت و کارایی را کشاورزان با افزایش تولید اثبات کردند.

وی با بیان این که بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در محصولات زراعی کشاورزی بسیار مهم است، ادامه داد: یکی از راه‌ها، استفاده از فناوری است؛ در همین راستا برای کاهش هزینه تولید شالی با حمایت ویژه دولت دستگاه‌های مخصوص نشاکار، کمباین ویژه برداشت شالی و پهپادهای سمپاش وارد اراضی شالیکاری شمال کشور شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

مهاجر با اشاره به این که بهترین خاک کشاورزی در شمال کشور وجود دارد، آب و زمین کشاورزی این خطه نیز شور نیست، بارندگی متناسب و شرایط برای کشاوری پایدار و پر تولید فراهم است، گفت: متاسفانه بهره وری در کشاورزی این منطقه کم است.

وی کارکرد و بهره وری تولیدات محصولات کشاورزی را بسیار پایین توصیف کرد و گفت: کشت برنج هیبرید و تولید ۱۲ تن برنج کیفی در هکتار قابل دسترس در شمال است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ استفاده بهینه از کود در شالیکاری شمال وجود ندارد.

مهاجر افزود: کشاورزان مصرف مهم‌ترین کود یعنی پتاس را کمترین استفاده را دارند درحالی که کود پتاس عامل افزایش کیفیت، تولید و بهره‌وری است. همچنین کشاورزان شمال از کود فسفات هم کمترین استفاده را دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، به مصرف بی رویه کود اوره در شالیکاری اشاره کرد و گفت: این مسایل باید در کشاورزی برنجکاری شمال حل و فصل شود.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که تورم مشکلات را زیاد کرده است، اما قابل کنترل است، گفت: خودکفایی تولیدات محصولات کشاورزی در تحقق شعار مهار تورم و افزایش تولید موثر است.


کد خبر: 10904

دیدگاهتان را بنویسید