امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تُن زیتون از باغات بارور جنوب گیلان

آژانس خبری کاسپین - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور گیلان خبر داد و گفت: ارزش اقتصادی این مقدار زیتون معادل ۹۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش کاسپین، صالح محمدی  اظهار کرد: رودبار یکی از با کیفیت ترین زیتون‌های جهان را تولید می‌کند و خاستگاه این میوه بهشتی در کشور است.

وی از پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تن زیتون از ۸ هزار و ۹۴۵ هکتار باغ بارور محصول از باغات گیلان خبر داد و افزود: ارزش اقتصادی این مقدار زیتون معادل ۹۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه زیتون یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان است، گفت: شهرستان رودبار با قدمت چندین هزار ساله قطب تولید زیتون کشور است و یکی از افتخارات استان گیلان ایجاد بازارچه فروش محصولات زیتون در رودبار است.

زیتون محصولی ارزآور است

محمدی با اشاره به برنامه سازمان جهاد کشاورزی در توسعه باغ‌های زیتون بیان کرد: زیتون محصولی ارزآور بوده و چرخه مالی شهرستان رودبار به این محصول متکی بوده و سازمان جهاد کشاورزی برنامه توسعه این باغ‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز برداشت محصول روغنی زیتون اضافه کرد: پیش بینی می‌کنیم امسال ۴۰ درصد محصول زیتون به صورت روغنی و ۶۰ درصد به صورت کنسروی برداشت شود.

محمدی با بیان اینکه بالغ بر ۲۲ هزار بهره بردار در گیلان در حال تولید زیتون هستند، گفت: ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن به صورت صنعتی در گیلان فعال است و بالغ بر ۱۰۰ واحد به صورت سنتی و نیمه سنتی و مدرن به تولید، فرآوری و بسته بندی محصول زیتون می‌پردازند.

محمدی با بیان اینکه زنجیره کامل تولید محصول زیتون در شهرستان رودبار شکل گرفته و این چرخه کامل است، افزود: برنامه سازمان جهاد کشاورزی گیلان فراهم آوردن شرایط برای تولید روغن بیشتر و رسیدن به مرحله خودکفایی است.

لزوم معرفی ارقام زودبازده با عملکرد بالا به زیتون کاران

وی با تاکید بر لزوم معرفی ارقام زودبازده با عملکرد بالا به زیتون کاران افزود: معرفی ارقام زودبازده همراه با عملکرد بالا مانند آربکین، مانزالینا، کنسروالیا سبب اصلاح ساختار باغ‌های قدیمی و ایجاد باغ‌های مدرن می‌شود و در نهایت سبب افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زیتون یک گیاه آب دوست است، اضافه کرد: باید شرایط رویشی و زایشی خوب برای گیاه مهیا شود تا بهره وری عملکرد آبیاری بالا رود و سازمان جهاد کشاورزی گیلان با هماهنگی مدیریت آب و خاک استان به راه اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغ‌های زیتون اقدام کرده است.

محمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات به زیتون کاران، بیان کرد: تسهیلاتی در قالب ۸۵ درصد به صورت بلاعوض و ۱۵ درصد آورده باغدار برای راه اندازی سیستم نوین آبیاری در باغ‌های زیتون پرداخت می‌شود و هدف از این طرح افزایش بهره وری آب در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تقاضای باغدار قبل از احداث باغ و تعریف سیستم آبیاری مرحله اولیه دریافت تسهیلات است و همچنین ترتیبی اتخاذ شده است تا باغ‌های قدیمی هم بتوانند از اعتبارات ملی برای ایجاد سیستم‌های آبیاری استفاده کنند.

مگس زیتون یکی یکی از عوامل خسارات باغات زیتون است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به سال آور و نیاور در محصولات زراعی و خصوصاً زیتون اضافه کرد: برای باغات زیتون رودبار امسال سال نیاور بود و و امیدواریم با عملیات مدیریت باغ توسط باغداران مانند هرس مناسب، تغذیه خوب و مدیریت آفات و بیمارها سال بعد سال آور باشد است و شاهد افزایش محصول در واحد سطح باشیم.

وی با بیان اینکه از عوامل قهری است که باعث ایجاد خسارت فراوان به باغ‌های زیتون می‌شود، گفت: هر سال با هماهنگی حفظ نباتات استان و کشور برنامه‌های پیشگیری در سطح باغ‌ها اجرا می‌شود.

محمدی ادامه داد: سم‌های مورد نیاز برای مبارزه با این آفت خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد و امیدواریم در سال آینده هم بتوانیم از اعتباراتی که از طرح ملی زیتون به ما اختصاص داده شد، استفاده کنیم و به صورت رایگان بسته حمایتی برای جلوگیری از آفت مگس زیتون در اختیار کشاورز قرار دهیم.


کد خبر: 20813

دیدگاهتان را بنویسید