امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

پویش «رانندگی ایمن» در گیلان راه‌اندازی شد، همه ما مسئول ایمنی خود و دیگرانیم

مهندس ابراهیم گل‌سرخی گفت: پویش «رانندگی ایمن» باهدف کاهش سوانح رانندگی در ایام نوروز، توسط جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان راه‌اندازی شد.

مهندس ابراهیم گل‌سرخی رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان گفت: پویش رانندگی ایمن، باهدف فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم رانندگی به مسافران نوروزی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به شعار «من بین خطوط و بافاصله می‌رانم» افزود: در نوروز ۱۴۰۲ همه ما وظیفه داریم تا کاری کنیم که شهروندان، یک سفیر فرهنگی در پویش رانندگی ایمن باشند و اگر بین خطوط راندن، برای رانندگان تبدیل به یک عادت شود گام مهمی در راستای کاهش سوانح برداشته‌ایم.

مهندس گل‌سرخی گفت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن ایام تعطیلات نوروز و افزایش چشمگیر سفرها، مسافرین باید به خودمراقبتی بیشتر توجه کنند و در این راستا با مدیریت سفر و انجام آزمون‌های فنی و ایمنی خودروها و البته ملاحظات شرایط آب‌وهوایی و رعایت کامل قوانین و مقررات، سفر ایمنی داشته باشند.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان خطاب به کاربران جاده‌ها گفت: از رانندگان عزیز درخواست می‌شود که سوارشدن در اتومبیل را نه یک اتفاق عادی، بلکه احتمالاً خطرناک‌ترین کار در شبانه‌روز بدانند. وی تصریح کرد: ازاین‌رو رانندگان، تمرکز بر اولویت‌های ایمنی را به‌جای تمرکز بر اولویت‌های رانندگی، باید مقدم بدارند.

مهندس گل‌سرخی با اشاره به اینکه تصادفات یک بحث جدی در سطح دنیاست گفت: سالانه بیش از ۱/۵ میلیون تن در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی جان خودشان را از دست می‌دهند و ۵۰ میلیون تن نیز مصدوم و مجروح می‌شوند که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار تن از هم‌وطنانمان را در راه‌ها و شهرها براثر تصادف ازدست‌داده‌ایم و ۳۰۰۰ هزار تن نیز مجروح و مصدوم شدند که ۶۵درصد از کشته‌شدگان در جاده‌ها، بین ۲۰ تا ۶۵ سال سن دارند و ۲۱/۵ درصد از جان‌باختگان هم بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند و از جوانان عزیز میهنمان هستند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: با اقدامات خوبی که صورت گرفت شاهد سیر نزولی در جان‌باختگان تصادفات سوانح رانندگی از سال ۸۵ تا ۹۵ بودیم؛ اما متأسفانه از سال ۹۵ تاکنون تعداد جان‌باختگان، صعودی شده و چنانچه خودرو و جاده، استاندارد شود خطای انسانی، بسیار کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در هر ۱۰ تصادف ۷ خودرو ناایمن وجود دارد که منجر به فوت یا جرح می‌شوند و به عبارتی جنگ جاده‌ای همچنان ادامه دارد و بنده معتقدم هیچ فرهنگی، بدون اعمال درست قانون ایجاد نمی‌شود و هدف باید احترام به قانون و رعایت مقررات باشد و در این راستا جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در مناسبت‌های مختلف، اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی خود را به طریق متنوع و هدفمند، برای صیانت از حقوق شهروندی، در عبور و مرور ایمن انجام می‌دهد و در این راستا نقش مهم والدین و دانش‌آموزان را هماره مدنظر دارد.

 

ضمن برشمردن ویژگی‌های یک راننده خوب گفت: آگاهی، هوشیاری، خوب دیدن، قدرت قضاوت خوب، پیش‌بینی و دوراندیشی، بر فرایند یک رانندگی ایمن مؤثر هستند و متخصصان حوزه ایمنی کودکان، همواره تأکید کرده‌اند که مسئولیت ایمنی کودکان در ترافیک، بر عهده بزرگ‌ترها است.

وی به تشریح دیگر اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان پرداخت و افزود: استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و جراید محلی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی ایمنی در میان مردم نسبت به اجرای طرح نوروزی، طرح تابستانی، روز حمل‌ونقل و راهدار و مناسبت‌های دیگر، در پارک‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان، ازجمله اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان است.

مدرس و نویسنده برجسته کتاب‌های حوزه راه‌وترابری، تصریح کرد: برای همه‌گیرشدن رفتارهای هنجارمند ترافیکی در جامعه و بخصوص سفرهای نوروزی، امسال باید از هر محیطی و هر مناسبتی برای رساندن این پیام که همه ما مسئول ایمنی خود و دیگرانیم، استفاده شود تا حتی یک خودرو حامل خانواده‌هایمان دچار خسارت نشود.
او گفت: باتوجه‌ به محدودیت و ممنوعیت‌های نسبی سفرها در سال‌های گذشته به‌خاطر کرونا و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌یافته، بدون تردید به‌زودی در ایام نوروز، جامعه با افزایش تقاضای سفر و حجم ترافیک برون‌شهری روبرو خواهد شد و قطعاً در صورت فروکش نمودن موج بیماری کرونا، میل به سفر چندین برابر می‌شود، لذا اتخاذ تصمیمات جدی در حوزه فرهنگ صحیح رانندگی، نظارت فراگیر و اعمال قانون برای متخلفان، تبلیغات وسیع و گسترده رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای یادآوری پیامدهای جبران‌ناپذیر آسیب‌های سوانح رانندگی، یک ضرورت است.
مهندس گل‌سرخی دیدن و دیده شدن را یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تمام استفاده‌کنندگان از راه‌ها به‌ویژه در استان‌های شمالی که تداخل معابر درون و برون‌شهری حاکم است عنوان کرد و گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۹۰درصد از اطلاعات رانندگان در حین رانندگی، دیداری است که در طول شبانه‌روز با مشاهده رنگ‌ها و انعکاس نور تأمین می‌گردد.
وی اذعان کرد: ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد که اغلب آن براثر خستگی، خواب‌آلودگی وعدم توجه به جلو، عجله و شتاب برای رسیدن به مقصد بوده است و امیدواریم باتوجه‌به فرار رسیدن ایام نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، رانندگان پس از هر دو ساعت رانندگی، از خودرو خارج‌شده و به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند تا امسال با رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی‌ورانندگی شاهد هیچ سانحه و اخبار نگران‌کننده‌ای نباشیم.

مهندس گل‌سرخی در پایان از زحمات مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران دفاتر استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، تشکر و از تعامل خوب فرماندهی پلیس‌راه و راهور گیلان، مدیرکل آموزش‌وپرورش، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیرعامل هلال‌احمر استان گیلان با جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، قدردانی کرد.


کد خبر: 8880

دیدگاهتان را بنویسید