امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
گریزی کوتاه به مهد آیین ها و سنت ها؛

” نوروز بل ” ؛ جشنی به وسعت گیلان و میراثی ماندگار برای ایران

کاسپین - یکی از آداب و سنت مهم و ارزشمند گیلان «نوروز بل» نام دارد. بر اساس گفته پژوهشگران و کنشگران تاریخی ، نوروزبل از ۱۳ مرداد شروع شده و تا ۱۷ مرداد ادامه دارد.

.

آژانس خبری کاسپین_ بهرام قربانپور: گیلان به لحاظ آداب و رسوم و سنن از استان های دارای اصالت و ریشه دار بوده و به نوعی به پایتخت فرهنگ و سنت ها معروف است.
یکی از آداب و سنت مهم و ارزشمند گیلان «نوروز بل» نام دارد. بر اساس گفته پژوهشگران و کنشگران تاریخی ، نوروزبل از ۱۳ مرداد شروع شده و تا ۱۷ مرداد ادامه دارد.

“نوروز بل” بعنوان عید دیلمی و گیلانی، جشنی ست همراه با شادی و سرور و در این روز مردم به ویژه چوپانان و شبانان با روشن کردن آتش به جشن و شادی می پردازند.

با این مقدمه کوتاه سراغ «محمدتقی پوراحمد جکتاجی» از محققان، پژوهشگران تاریخی و فعالان رسانه ای رفتیم تا همزمان با ۱۷ مرداد و گرامیداشت جشن آیینی «نوروز بل»، سینه تاریخ را بشکافیم و کمی بیشتر از جزئیات این نوروز باستانی ویژه گیلانیان به رشته تحریر در آوریم.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی در گفتگو با خبرنگار کاسپین، اظهار کرد: آیین کهن «نوروز بل» یکی از رسوم ارزشمند گیلانی به شمار می رود که پیشینه و سابقه اش به ۱۵۰۰ سال قبل بر می گردد.
وی با بیان اینکه «نوروز بل» جشن خودجوش و مردمی گیلانیان است، افزود: «نوروز بل» بیشتر جشن کوهستانی بوده که در ارتفاعات و مناطق ییلاقی برگزار می شد.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به جزئیات بیشتر جشن آیینی «نوروز بل» در گیلان، بیان کرد: این مراسم از ۱۳ مرداد تا ۱۷ مرداد در کله قندی ها و نوک کوهستان ها توسط چوپانان، شبانان و گله داران اجرا می شود.
پوراحمد جکتاجی با بیان اینکه اجرای آیین «نوروز بل» در کله قندی ها و مناطق ارتفاعی جنبه اطلاع رسانی داشت، گفت: در گذشته همانند امروز فضای رسانه بر جامعه حاکم نبود و مردم برای با خبرشدن از موضوعی به اجرای سنت ها و آیین های مختلف متوسل می شدند.
وی با اشاره به آداب و رسوم «نوروز بل»، افزود: روشن کردن آتش، پایکوبی دور حلقه های آتش، پوشش نو، پخت و توزیع شیرینی و حلوا و ابراز محبت و مهربانی به یکدیگر از جمله اقدامات در این جشن تاریخی و باستانی است.

این فعال رسانه با اشاره به احیای مجدد آیین «نوروز بل» در سال ۱۳۸۵، بیان کرد: آیین سنتی «نوروز بل» از سال ۸۵ به بعد در گیلان رواج مجدد پیدا کرد اما به حلاوت و تازگی گذشته نیست.

وی با بیان اینکه «نوروز بل» پیام آور شکرگذاری ، شادی و مهربانی است، گفت: بطن و شیرازه «نوروز بل» برگرفته از خوبی ها، پاکی ها و زلالی ها است.


پوراحمد جکتاجی با بیان اینکه مجموعه هنری و رسانه ای گیلوا از احیاگران «نوروز بل» است، گفت: گیلانی ها مردمانی فرهنگ دوست، با اصالت و ریشه داری هستند و این مهم در تک تک تصمیم گیری، تفکرات و اندیشه های آنها به چشم می خورد.
وی با بیان اينكه «نوروز بل» به عنوان میراث ناملموس به ثبت رسیده ، افزود: میراث فرهنگی در اقدامی ارزشمند و در راستای احیا و حفظ سنت ها، آیین «نوروز بل» را ثبت کرده است.
جکتاجی با تاکید بر لزوم حفظ و احیای این میراث ارزشمند ، از همه فعالان و دوست داران عرصه فرهنگ و هنر خواست تا با توجه به داشته های ارزشمند گیلان سبز ، در جهت معرفی اثربخش این داشته ها همت کنند.


کد خبر: 17534

دیدگاهتان را بنویسید