امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
شورای حفاظت منابع آب گیلان

لزوم استفاده از همه منابع آبی برای تامین آب زراعی در گیلان

استاندار گیلان با اشاره به کاهش ذخیره آب سدسفیدرود در تامین آب کشاورزی استان، بر مدیریت جدی قرارگاه‌های آب و همراهی کشاورزان مانند سال گذشته تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی در نشست شورای حفاظت منابع آب گیلان در رشت، گفت: باید با استفاده از پیش بینی هواشناسی و تجارب گذشته، به ویژه سال زراعی قبل، نقاط ضعف را شناسایی کنیم تا بتوانیم بر مشکلات ناشی از خشکسالی غلبه کنیم.
وی با اشاره به لزوم هماهنگی دستگاه‌های متولی در مدیریت آب کشاورزی و همکاری کشاورزان در گیلان، افزود: استفاده از همه منابع آبی استان در تامین آب کشاورزی، لایروبی آب بندان‌ها، استخر‌ها، نهر‌ها و ساختن سردهنه‌ها و پیروی شالیکاران از تقویم زراعی، سال زراعی پر محصولی را در گیلان رقم خواهد زد.
استاندار گیلان همچنین بر ضرورت استفاده از دانش روز و فناوری مانند استفاده از ارقام پر محصول برنج و کود پتاس که به آب کمتری نیاز دارد تاکید کرد و گفت: برای تعمیر دستگاه‌ها و تجهیرات مانند ایستگاه‌های پمپاژ، موتور پمپ‌ها و ماشین آلات کشاورزی هم پیش بینی‌های لازم انجام شده است.
دکتر اسدالله عباسی با اشاره به قرار گرفتن ۱۷۱ هزار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان در شبکه سد سفید رود، افزود: با توجه به کاهش بارش در حوضه سد سفیدرود در مقایسه با پارسال، تلاش کردیم از همه ظرفیت‌های داخلی استان برای تامین آب کشاورزی در سال زراعی آینده استفاده شود.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت بیمه کردن محصولات کشاورزی از بانک‌ها، از بانک‌های استان خواست تسهیلات لازم برای انجام به موقع امور شالیکاری مانند خرید کود به قیمت دولتی به ویژه پتاس را در اختیار کشاورزان برنج کار گیلان قرار دهند.
استاندار گیلان بر لزوم اطلاع رسانی فرمانداران، بخشداران و متولیان محلی به کشاورزان تاکید کرد و از شالیکاران گیلان خواست در انجام اموری مانند آبیاری، شخم زمستانی و زمان نشاء حتما از تقویم زراعی پیروی کنند تا محصول بهتری از شالیزار‌های استان برداشت شود.
لزوم استفاده از همه منابع آبی برای تامین آب زراعی در گیلاندر پایان این نشست دکتر هاشمی رئیس حوضه آبریز اترک و سفیدرود لوح تقدیر دکتر علی اکبر محرابیان وزیر نیرو را برای آبرسانی به موقع به شالیزار‌های استان به رغم خشکسالی و تامین امنیت غذایی کشور به دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان اهدا کرد.
در این نشست که فرمانداران شهرستان‌های گیلان به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، تعدادی از اعضا همچون رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیرعامل آب منطقه‌ای و مدیرکل هواشناسی گیلان در خصوص تقویم زراعی سال جاری و آخرین وضعیت کشاورزی، بیلان سال آبی جاری تاکنون و وضعیت آب و هوایی گیلان ارائه گزارش کردند.


کد خبر: 8248

دیدگاهتان را بنویسید