امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

عرضه مستقیم محصولات مازاد کشاورزان در رشت

آژانس خبری کاسپین، دست فروشی سه محصول لیمو ترش ، پیاز و گوجه فرنگی پس از رشت در ۱۱ شهر دیگر هم آزاد اعلام شد.

به گزارش کاسپین،برنامه میز اقتصاد به عرضه مستقیم محصولات مازاد کشاورزی اختصاص داشت.

مجری: در خبر‌ها داشتیم که دست فروشی سه محصول لیمو ترش پیاز و گوجه فرنگی پس از تهران در ۱۶ شهر دیگر هم آزاد اعلام شده بر این اساس مسئولان شهری در زنجان، رشت، یزد، یاسوج، همدان، اهواز، کرج، کرمان، بجنورد، سمنان، خرم آباد، اردبیل، شهرکرد و ارومیه دستفروشی این ۳ محصول را در پی چالش‌هایی که کشاورزان برای فروش این محصولات آزاد اعلام کردند امروز در میز اقتصاد کم و کیف عرضه مستقیم این محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
میزبان برنامه میز اقتصاد آقای ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران هستیم مهمانان دیگری هم داریم که به فراخور برنامه خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

آقای فصاحت خدا قوت اولین شهرداری که تسهیل عرضه محصولات را اعلام کرد تهران بود در این راستا قرار است که چه اقداماتی انجام شود؟

فصاحت: با توجه به مشکلات مقطعی که عرضه و تقاضای سه تا محصول مهم مورد استفاده مردم عزیزمان در واقع پیاز سیب زمینی و لیمو ترش به وجود آمد ما تصمیم بر این گرفتیم که در عرضه مستقیم این محصولات برنامه خاصی را داشته باشیم ما جایگاه‌های مستقیمی را برای عرضه مستقیم این محصولات در نظر گرفتیم اینکه خوب طبیعی است جز برنامه‌های هم ما و هم سایر شهرداری‌ها بود عرضه مستقیم توسط کشاورزان اتحادیه‌ها تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش تولید که می‌توانند بیایند به صورت مستقیم عرضه کنند آن‌ها را هم به این جمع اضافه کردیم به اضافه اینکه بحث دست فروشی و عرضه عمده را در اطراف میادین در مرحله اول مد نظر قرار دادیم که اگر افرادی در واقع امکاناتی داشتند امکانات حمل و نقلی که بتوانند منتقل کنند در اطراف میادین مراکز اصلی ۳۰۰گانه ما حضور پیدا کنند بتوانند عرضه کنند البته می‌گویم ما داخل میادینمان هم تعدادی از میادین فضا به اندازه کافی داریم.

در کنار این سوال: این را بپرسم سد معبر حساب نمی‌شود دیگر؟

فصاحت: نه در اطراف میادین با هماهنگی که ما با شرکت حریم بان و در واقع مدیرعامل محترم ایشان هماهنگی که صورت گرفت بنا شد که در واقع این مکان‌ها مورد این موضوع قرار نگیرند البته اگر استقبال شود ما وانتی‌هایی را هم که معمولاً در سطح تهران و در نقاط کشور در واقع هستند آن مکان‌هایی را که مشخص کردیم انشاالله در اختیارشان قرار خواهد داده شد که آن‌ها هم بتوانند عرضه مستقیم و یا خارج از میدان را هم داشته باشند منتها این منوط به این است که ابتدا این از میادین شروع شود اگر استقبال شد، چون مسئله در واقع حمل و نقل یک مسئله خاصی است که اگر مورد استقبال قرار بگیرد ما ­وانتی‌ها را هم می‌توانیم سازماندهی کنیم و در نقاط خاصی از شهر با هماهنگی که با شرکت حریم بان داریم آنجا می‌توانند عرضه مستقیم را داشته باشند.

در مورد لیموترش در مقایسه با دو تا محصول دیگر مثل گوجه فرنگی و پیاز یک تفاوت‌هایی را دارند معمولاً مردم عزیزمان این فرهنگ آبگیری لیموترش را در محل خرید آبلیمو را دارند مصرف هم معمولاً تا نیمه اول شهریور این مصرف بالا می‌رود ما این امکان را هم فراهم کرده‌ایم که در میادین خودمان هم آبگیری در محل در حضور مشتری و هم اینکه در خود میدان مرکزی یک مکانی هست که به روش بهداشتی و با رعایت همه اصول بهداشتی آنجا آبگیری صورت می‌گیرد و بسته‌بندی می‌شود و به میادین منتقل می‌شود و آنجا می‌توانند آبگیری را هم مردم عزیزمان در این خصوص در واقع دریافت کنند.
­سوال: یعنی آبگیری در خود میادین انجام می‌شود یا اینکه بیرون انجام می‌شود می‌آید به میادین؟
فصاحت: عرض کردم تا موردش هم آبلیمو در واقع لیموترش در بیرون از میادین در یک نقطه خاصی در میدان مرکزی گرفته می‌شود، بسته‌بندی می‌شود. تقریبا نزدیک به شصت و خورده‌ای مرکز ما منتقل می‌شود آنجا به فروش می‌رود هم اینکه مردم عزیزمان می‌توانند آبلیمو را خریداری کنند و همان جا هم آبگیری کنند و یا خرید کنند به جایی که صلاح می‌دانند و فکر می‌کنند که آنجا هست ببرند برای آبگیری و برای مصرف آبلیموی تازه
سوال: چقدر قرار است در میدان میوه و تره بار این محصول عرضه شود چه میزان ظرفیت چقدر است؟
فصاحت: ببینید ما الان فعلاً برآوردمان این است که حدود ۴۰ یا ۵۰ تن در ابتدای این موضوع در واقع شروع با این عدد خواهد بود، اما برآورد‌های ما این است که با استقبال مردم انشاالله اگر مواجه بشویم که احتمال زیاد هم همینطور است شاید به بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن هم در روز در واقع در میادین ما این موضوع برسد.
­سوال: سر جمع یا برای یک روز؟
فصاحت: برای یک روز روزانه هست.
­سوال: برای این سه محصول دیگر؟
­فصاحت: نه فقط برای لیمو ترش. ما گوجه فرنگی روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن به صورت عادی مصرف داریم در همه میادینمان همین میزان هم پیاز و اگر بخواهیم سر جمع بگوییم حدود در واقع ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن خواهد شد.
­سوال: حالا کشاورز و اون کامیون داری که آمد برای عرضه دیگر آن کار‌های اداری و این‌ها را هم ندارد یعنی می‌آید و عرضه‌اش را انجام می‌دهد به طور مستقیم؟
فصاحت: بله، چون این شرایط شرایط خاصی است و در واقع تولیدکنندگان عزیز ما با این شرایط ویژه مواجه شده‌اند اگر وانتی‌ها و یا افرادی که توان این را دارند که بتوانند محصول را از کشاورز خریداری کنند در تولید و منتقل بکنند به تهران به میدان مرکزی میوه و تره بار دفتر مرکزی سازمان میادین میوه و تره بار و یا مراکز ۳۰۰گانه ما هرجا مراجعه کنند ما این آمادگی را داریم که بلافاصله در واقع یک مکان بهشون معرفی شود و یا در خود میدان و یا خارج میدان و آنجا بتوانند در واقع عرضه محصول به صورت مستقیم اقدام کنند.
­سوال: قیمت چطور خواهد بود؟
فصاحت: قیمت گوجه فرنگی و پیاز را انشاالله فردا توافق می‌کنیم که این قیمت اعلام کنیم، اما لیمو ترش را من قبلاً هم اعلام کرده‌ام که ما با قیمت ۱۷ هزار تومان فعلاً عرضه می‌کنیم که اگر بخواهیم در واقع این قیمت را افزایش بدهیم قیمت خرید از کشاورز احتمالاً افزایش پیدا می‌کند، ولی این قیمت قیمت ثابت عادلانه و می‌شود گفت که تقریباً کفی است که عرضه خواهد شد.
­سوال: در واقع ۶ هزار تومان زیر قیمت عرضه فعلی است؟
فصاحت: بله این قیمت ۶ هزار تومان زیر قیمت فعلی در واقع نرخ‌نامه سازمان میادین میوه و تره بار است.
­سوال: حالا آن کشاورزانی که خودشان تهیه می‌کنند و یا حالا کامیوندارانی که می‌آورند این‌ها بخواهند خودشان مستقیم عرضه کنند این‌ها باید تبعیت بکنند از قیمت سازمان میادین و یا خودشان قیمت خودشان را دارند؟
فصاحت: ببینید طبیعتاً ما وقتی قیمت ۱۷ هزار تومان را قیمت پایه گذاشته‌ایم برای عرضه حتماً بایستی زیر این قیمت و یا حداقل همین قیمت را رعایت کنند و اگر قیمتی بالاتر از این باشد طبیعتاً ما داریم عرضه می‌کنیم و این عقلانی نیست که این اتفاق بیفتد و احتمال خیلی زیاد ما قیمت بالاتر از این هم جلوگیری می‌شود مگر اینکه اتفاقاتی در آینده در قیمت رخ بدهد.
­سوال: برویم به یکی از میادین میوه و تره بار که همکارم آقای اللهیاری آنجا هست یکی از جایگاه‌های عرضه مستقیم این محصولات که در واقع در میدان میوه و تره بار صادقیه است و همکارم آنجا است و از آنجا به ما گزارش بدهد آقای اللهیاری سلام خدمت شما؟

اللهیاری: بنده در میدان میوه و تره بار صادقیه تهران هستم البته این میدان در این ساعت تعطیل است در این جایگاه قرار است لیمو ترش به صورت تازه و آبگیری شده عرضه شود به صورت مستقیم و بعد گوجه و پیاز هم به مرور توسط کشاورزان عرضه شود در کنار بنده آقای سراب نشین معاون بهره‌برداری سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران حضور دارند می‌شود.
بفرمایید که ظرفیت عرضه در این میدان چقدر است؟
سراب نشین:برای عرضه لیموی ترش تازه و آبلیمو همه ظرفیت‌های سازمان مدیریت میادین پای کار آمده در حال حاضر حدود ۲۵۰ مرکز ایجاد شده که از این ۲۵۰ مرکز حدوداً ۱۰۰ مرکز آن در آن آبگیری هم صورت خواهد گرفت انشاالله.
­سوال: بحث گوجه و پیاز چی؟
سراب نشین: در بحث گوجه و پیاز ما منتظر برنامه مجموعه تعاونی و روستا هستیم که انشاالله به ما اعلام شود و بر اساس آن ما همه ظرفیت‌های سازمان را انشاالله پای کار خواهیم آورد که بتوانیم کمکی کنیم هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده.
سوال: از چه زمانی آمادگی عرضه محصولات کشاورزی به صورت مستقیم است؟
سراب نشین: عرضه لیموی تازه و آبلیمو از روی روز یکشنبه انشاالله تمام توان ما را می‌گذاریم که این کار صورت بگیرد برای عرضه گوجه و پیاز منتظر برنامه هستیم انشاالله بر اساس برنامه‌های مجموعه تعاونی و روستایی ما حتماً شرایط را مهیا می‌کنیم که خدمتشان باشیم و زمان را هم خدمتشان اعلام می‌کنیم.
­سوال:­­ شهردار کرمان آقای سعید شعرباف تبریزی با ما هستند سلام عرض می‌کنم خدمتتان؟
شعرباف: بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان عزیز برنامه میز اقتصاد در خدمت شما هستم.
­سوال: در کرمان آقای شعرباف چه تمهیداتی برای عرضه مستقیم این محصولات در نظر گرفته شده؟
شعر باف: عرض کنم به حضورتان با توجه به تولیدی که ما الان در جنوب هم استان کرمان و هم در جنوب کشور داریم در هر سه محصولی که امروز مورد بحث ما است هم لیمو ترش و هم پیاز و هم گوجه با همکاری که با در واقع معاونت اقتصادی استانداری انجام دادیم و ساماندهی مشاغلمان شش نقطه در واقع ورودی شهر کرمان را که امکان دارد هم وانت‌ها و هم احتمالاً ماشین‌های بزرگتر آنجا عرضه عمده این سه محصول را انجام بدهند در نظر گرفته‌ایم و بدون هیچ بروکراسی و بدون هیچ فرایند اداری از همین فردا منتظر کشاورزان و یا کسانی که خرید انجام داده‌اند از این سه محصول هستیم هم در شرق کرمان در میدان بیرم آباد هم در مسیر جنوب میدان ۷ بار در دو تا میدان اصلی در داخل شهر و مجموعه میدان مشتاق که نزدیک میدان میوه تره بار اصلی عرضه اصلی کرمان است فرایند‌هایی را آماده کرده‌ایم فقط هم لازم است دوستان ما با یک شماره‌ای اگر خواستند تماس بگیرند قبلش پیامک بزنند من شماره را اعلام می‌کنم۹۱۳۲۴۲۴۰۳۱ هر کدام از کشاورزان خواستند تشریف بیاورند در کرمان حداقل چند ساعت قبل به ما اطلاع بدهند ما فضای مناسبی را که مشکل ترافیکی ایجاد نکند و بتوانند مستقیم عرضه را انجام بدهند حتماً در اختیارشان قرار خواهیم داد.
­سوال: دیگر آن سد معبر و این‌ها محسوب نخواهد شد برای مدت مشخصی؟
شعرباف: عرض کردم با این شماره‌ای که من خدمت شما عرض کردم و عملاً یک تماس قبلی که حتی می‌تواند چند ساعت قبل از رسیدن صورت بگیرد ما فضاسازی می‌کنیم و جایی خواهد بود که هیچ مشکلی به لحاظ ترافیکی هم نخواهیم داشت و بیشترین مکانی است که مردم از آن خرید خواهند کرد عرض کردم، چون مستقیماً خود شهرداری وارد ماجرا می‌شود دیگر مشکلی برای سد معبر هم نداریم با توجه به نیازی که الان مردم به لیموترش و گوجه فرنگی برای آبگیری در این فصل دارند انتظارمان این است که با حجم بالایی هم به سرعت خریداری شود در شهر کرمان و مشکلی هم بابت فساد پذیری این‌ها نداشته باشیم.
سوال: قیمتی هم مشخص شده برای این محصولات
شعرباف: فعلاً ما بر مبنای بازاری که کرمان دارد و جنوب دارد قیمتی را مشخص نکرده‌ایم و فضا را به صورت رقابتی الان در واقع مشخص می‌کنیم به عبارت دیگر اگر واقعاً قیمت از یک حدی بخواهد بالاتر باشد علی القاعده امکان فروش عمده نیست فعلاً در واقع بنایی بر قیمت گذاری ویژه‌ای انجام بدهیم نداریم با توجه به اینکه بروکراسی خواهد داشت اگر خدای نکرده با توجه به نظارت‌هایی که داریم بخواهد گران فروشی اتفاق بیفتد یا از این طرف اشکالی را برای اصناف به وجود بیاورد حتماً ورود خواهیم کرد، اما در ابتدای امر بنایی برای قیمت گذاری نداریم.
سوال: اصلاً سقفی دارد این محصولات در کرمان در میادین میوه و تره بار که بگویید که از این سقف دیگر بالاتر نباشد؟

شعرباف: قطعاً بالاتر از سقف نمی‌تواند باشد، اما با توجه به اینکه فروش فروش عمده است به هر حال حتماً خود کسی که می‌آید برای فروش این دغدغه را دارد که بارش به فروش برسد مخصوصاً در جایی که نزدیک به میدان میوه و تره بار ما هست به نظرم این اتفاق نخواهد افتاد بالاتر از قیمت بخواهد فروش رخ بدهد با این وجود ناظران مشاغل ما مستقیماً حضور پیدا خواهند کرد این قول را به مردم می‌دهیم قطعاً بالاتر از نرخ موجود نخواهد بود و امیدواریم حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد ببینید الان مثلاً حول و حوش قیمت لیمو ترش ما ۱۴ تومان تا ۱۵ تومن هست که من مطمئنم که قیمت ما حداقل ۳۰ درصد پایین‌تر خواهد بود.
­سوال: گوجه فرنگی و پیاز چطور؟
شعرباف: الان قیمتی ندارم خدمت شما اعلام کنم یعنی قیمت این چند روز را ندارم، اما با توجه به قیمت‌هایی که ما از میدان‌های میوه و تره بار جنوب کرمان جیرفت و جا‌های دیگر داریم اگر همان قیمتی که کشاورز دارد آنجا می‌فروشد با یک هزینه حمل و نقل اضافه بیاد باز هم حداقل ۳۰ درصد زیر قیمت فعلی کرمان خواهد بود.
­سوال: ۳۰ درصد زیر قیمت‌هایی که الان در میادین هست در واقع؟
شعرباف: قطعاً اگر مخصوصاً اگر از باری باشد که در خود جنوب کرمان دارد تولید می‌شود و هزینه حمل و نقل زیادی هم ندارد.
­سوال:آقای شعرباف برویم به شیراز آقای پژمان شفیعی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز خدمت شما هستیم آقای پژمان شفیعی؟
شفیعی: عرض سلام ادب و احترام دارم خدمت شما و همکاران محترمتان و همچنین مهمان گرانقدر و بینندگان گرامی در سراسر ایران عزیز خدمت شما هستم.
­سوال: در شیراز چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده برای این عرضه مستقیم؟
شفیعی:شهرداری شیراز در مقاطع مختلف تاکنون ما در حدود اختیاراتی که قانون به ما واگذار کرده بود در کنار دستگاه‌های مختلف طرح‌های حمایتی و تنظیم بازار را همکاری کردیم در این مقطع هم که شرایط ویژه‌ای ایجاد شده ما ۱۴ غرفه را در اختیار مدیریت تعاونی روستایی قرار داده‌ایم و در کنار آن بازارچه‌های شهرداری هم به همین شکل در کنار ۱۴ غرفه آماده توزیع و عرضه این محصولات هستند که انشاالله هم با نگاه حمایتی به کشاورزان عزیز مصرف کنندگان و شهروندان بتوانیم ارائه خدمات بدهیم.
­سوال:قیمت هم مشخص است؟
شفیعی:قیمت را انشاالله در روز‌های آتی احتمالاً فردا ما با توافقی که با مدیریت تعاونی روستایی خواهیم داشت و همچنین دفتر اقتصادی استانداری که به صورت مستمر این همکاری‌ها را داریم این قیمت‌ها را مصوب کنیم و بر اساس آن قیمت‌های مصوب نظارت خودمان را داشته باشیم.
سوال: آنجا کشاورز بیاید به طور مستقیم بخواهد عرضه کند هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده؟
شفیعی:این شرایط به صورت رایگان است در بازده مشخصه زمانی و در کنار این موضوع ما برای اینکه از این مسیر حذف واسطه‌گری انحراف پیدا نکنیم حتماً باید با مراجعه به سازمان میادین و معرفی که مدیریت تعاون و روستایی انشاالله انجام می‌دهند ما مکان‌ها را در اختیار قرار بدهیم در کنار این موضوع اگر که کشاورزان عزیز و کسانی که بتوانند تامین کننده و توزیع کننده این اقلام باشند در میدان مرکزی میوه و تره بار هم مکانی را برای باراندازی و اگر تمایل داشته باشند برای عرضه عمده محصولات هم انشاالله ما این بسته را مهیا می‌کنیم.
­سوال: هزینه‌ای در پی خواهد داشت برای کشاورزانی که مستقیم می‌آیند عرضه بکنند؟
شفیعی:خیر انشاالله با طی روند قانونی که این هفته خواهیم داشت سعی می‌کنیم که این موضوع را به صورت رایگان باشد و تسهیل کنیم این موضوع را.
­سوال:قیمت‌ها قطعاً زیر قیمت فعلی خواهد بود دیگر درسته، چون عرضه مستقیم است؟
شفیعی: ببینید کشف قیمتی که دقیقاً در زنجیره تامین و توزیع خواهیم داشت و کشف قیمت خواهیم کرد نسبت به بازار قیمت مناسب‌تری است که انشاالله شهروندان با شرایط مناسبی محصولات را در دسترس داشته باشند.
­سوال:بعد فقط عرضه در میادین و یا جا‌های خاص خواهد بود مثلاً در اطراف مثل دستفروشی و این‌ها برایش تدبیری اندیشیده شده یا خیر؟
شفیعی: ببینید ما مکان‌هایی که به عنوان بازارچه‌های شهرداری و حدود ۱۴ غرفه هم در اختیار مدیریت تعاون روستایی است که شهرداری در اختیارشان قرار داده به صورت پراکنده در کل شهر هستند اگر که ظرفیت بیشتری نیاز باشد حتماً در شرایط پیرامونی بازارچه‌ها هم سازه‌های موقت را در اختیار کشاورزان و تولید کنندگان انشاالله قرار می‌دهیم.
­
سوال: برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد برویم به بندرعباس آقای عادل فخاریان رئیس ساماندهی مشاغل شهری بندرعباس با ما هستند سلام آقای فخاریان؟
فخاریان: همانطور که مستحضر هستید سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری بندرعباس این امکان و آمادگی را دارد که جهت خدمت به باغداران و کشاورزان عزیز و زحمتکش در محل‌هایی که از قبل ما در واقع جانمایی کرده‌ایم از لحاظ ترافیکی و مسائل سد معبر را نخواهند داشت این مکان‌ها را به صورت رایگان در مدت زمان محدود و مشخص و معین در اختیار کشاورزان و باغدارانی که متقاضی باشند و مراجعه کنند به ما در اختیارشان قرار بدهیم همچنین ما ۱۳ نقطه کانکس‌های عرضه میوه و تره بار را داریم که با هماهنگی با این در واقع غرفه‌دارانمون که انجام داده‌ایم این‌ها هم در واقع مستقیم محصول را از کشاورزان و باغداران خریداری کنند و بدون واسطه و دلال محصول هم دست مصرف کننده برسد و هم کشاورز و باغدار ما متضرر نشود در خدمت هستیم.
سوال: حالا اگر کشاورزی در واقع خواست خودش عرضه مستقیم بکند کار‌های جدیدی هست برای اینکه بیاید حالا با ماشین یا خود کشاورز و یا کسی که دسترسی دارد بیاید با وسیله خودش با کامیون خودش وسیله‌ای که دارد عرضه را انجام بدهد در دست فروشی کاری انجام شده سد معبر محسوب نشود؟
فخاریان: بله کما فی سابق ما در گذشته هم داشتیم هم اکنون هم این موضوع را داریم به صورت خاص و ویژه برای آنکه آن نظم و انضباط شهری به هم نریزد و مشکلات عدیده‌ای را در آینده به وجود نیاد این آمادگی را داریم با مراجعه به سازمان و آن مکانی را که مورد تایید ما از لحاظ ترافیکی حالا بدون آن ترک تشریفات و بروکراسی‌های اداری که دست و پاگیر است این مکان‌ها را به عنوان مکان‌های یک ماهه و دو ماهه در اختیار این افراد در آن فصل عرضه محصولاتشان قرار بدهیم.
­سوال: خوب این چقدر زمان می‌برد کشاورز آمد و حالا تا بیاید این مجوز را بگیرد و مستقر شود؟
فخاریان: کمتر از یک روز.
­سوال: یعنی باز هم باید یک مجوزی گرفته شود می‌فرمایید شما؟
فخاریان:، چون بحث این است که بحث آن سد معبر و این‌ها به وجود میاد بحث ترافیکی‌اش هم هست به قول معروف به ما مراجعه کند کمتر از شاید بگویم یک ساعته در حد اینکه هم تاریخ و هم مکان فرد مشخص باشد و هم اینکه با مشکلات آن اکیپ‌های تخلفات و سد معبر ما مواجه نشود به این علت یعنی جهت رفاه حال آن کشاورز و آن باغدار بهتر است که یک مجوزی را در اختیارش باشد.
سوال: یک ساعته گفتید می‌دهید مجوز را؟
فخاریان: بله
سوال:هزینه‌ای دارد برای کسی که می‌خواهد عرضه بکند؟
فخاریان:نه هزینه‌ای هم دریافت نمی‌کنیم.
­سوال: بعد این موقت است برای مدت معینی یعنی این کار انجام می‌شود؟
فخاریان: بله موقت است.
­سوال: این مدت چقدر است؟

فخاریان:حداقل بین ۱ تا ۳ ماه.
­سوال:بعد قیمتی هم مشخص شده برای این سه محصول؟
فخاریان: قیمت خاصی مشخص نشده فقط بحث لیمو ترش که بحث منطقه ما است من یک تماسی را که با دوستان کشاورزی و تعاون روستایی داشتم مقرر شده که تعاون روستایی هر کیلو ۱۰ هزار تومان در واقع سر باغ‌های کشاورزی از کشاورزان خریداری کند. قاعدتاً تا اینکه به شهر برسد حالا حداقل به مصرف کننده بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان قیمت مصرف کننده خواهد بود.
­سوال:بعد ظرفیت عرضه تان چقدر است برای این محصولات یعنی چقدر ماشین می‌تواند بیاید آنجا مستقر شود و عرضه مستقیم داشته باشد؟
فخاریان: در بحث عرضه مشکل خاصی نداریم هر تعدادی که در واقع افراد متقاضی این مسئله باشند می‌توانیم با جانمایی‌هایی را که در نقاط مختلف شهر انجام دادیم به صورت اینکه حالا آن افرادی را هم که قرار است عرضه کنند خودشان هم متضرر نشوند حداقل در چهار نقطه ما در نظر گرفتیم که این‌ها هم علاوه بر آن ۱۳ مکان که عرضه مستقیم چهار نقطه هم در ورودی و خروجی‌های شهر حداقل هر نقطه قابلیت استقرار ۲۰ تا ۳۰ ماشین وانت را دارد.
­سوال: سپاسگزارم آقای فخاریان، اما می‌خواهیم به اهواز برویم آنجا آقای علی شمسی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با ما هستند سلام آقای شمسی.
شمسی:سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و همه بینندگان عزیز
­سوال: بفرمایید آنجا چه تمهیداتی در نظر گرفته شده برای عرضه مستقیم این محصولات؟
شمسی: بله ما هم با خبر شدیم که کشاورزان محترم و زحمتکش محصولاتی همچون لیمو ترش پیاز و گوجه خوب تولید بسیار زیادی داشتند به خاطر رفاه حال این کشاورزان عزیز هماهنگی‌های لازم با سازمان میادین انجام شده چند جایی مشخص کرده‌ایم حضور کشاورزان کمتر از یک ساعت واحد به واحد اجراییاتش شهرداری برای هماهنگی اولیه می‌توانند جایگاه‌های مشخص شده را در اختیارشان بگذاریم که بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند.
­سوال: این دیگر سد معبر حساب نخواهد شد آنجا بیایند عرضه کنند؟
شمسی: نه جا‌هایی مشخص کرده‌ایم که نظم و انضباط شهری را به هم نریزد و بتوانند کشاورزان هم در کمترین زمان محصولاتشان را ارائه بدهند به شهروندان عزیزمان.
­سوال:تشریفاتی دارد کار اداری دارد به چه ترتیب است؟
شمسی:ببینید به خاطر اینکه یک فصل خاصی است و مدت خاصی این محصول الان تولید شده تمام بروکراسی‌های اداری را حذف کرده‌ایم و کمتر از یک ساعت هماهنگ کرده‌ایم که با این کشاورزان هماهنگ کنند جا را معرفی کنند که بتوانند بایستند و محصولاتشان را ارائه کنند.
­سوال: در واقع به همان صورت دستفروشی می‌شود دیگر؟
شمسی:بله به صورت دست فروشی می‌شود، چون هوای اهواز گرم است و شرایط خاصی دارد ما در زدن چادر‌های موقت هم کمک می‌کنیم که چادر‌های موقتی بزنند و این کار را انجام بدهند.
­سوال:قیمت را هم به ما بگویید چه قیمتی قرار است عرضه صورت بگیرد برای این محصولات؟
شمسی: ببینید محصولات قیمت گذاری که قیمت بازار است میادین میوه و تره بار قیمت روز را اعلام می‌کنند، ولی اگر واقعاً خود کشاورز می‌آید این محصول را ارائه بدهد قطعاً زیر قیمت حتی میادین میوه و تره بار باید عرضه شود که شهروندان بتوانند از این فرصت استفاده بکنند هم محصول است و هم رضایت شهروندان را داشته باشیم.
­ممنون از شما فرصت ما به پایان رسید فقط یک نکته عرض کنم خدمتتان سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۰۰۰۶۰۰ آماده دریافت پیام شهرداری‌هایی است که آمادگی دارند در این راستا تسهیلاتی را برای کشاورزان فراهم کنند هست همچنین اگر کشاورزان در عرضه محصولاتشان در این شهر‌ها به مشکلی برخورد کردند می‌توانند به همین سامانه پیامک بدهند. ما این موضوع را باز هم پیگیری خواهیم کرد.


کد خبر: 17423

دیدگاهتان را بنویسید