امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای رفع چالش تامین آب برنج گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باید از ظرفیت نخبگان برای رفع چالش تامین آب مورد نیاز تولید برنج گیلان بهره بگیریم.

صالح محمدی در نشست تخصصی آب کشاورزی گیلان که امروز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رشت برگزار شد، با بیان اینکه گیلان استان کشاورزی است و ۵۰ دصد اقتصاد این استان به وابسته به کشاورزی است، اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی گیلان تامین کننده بخش مهمی از  امنیت غذایی کشور است.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت نخبگان برای ارتقای بهره وری بیشتر بهره بگیریم تا به ظرفیت تولید و اشتغال استان اضافه شود.

محمدی با اشاره به اینکه تنها راه عبور از بن بست ها استفاده از تولیدات علمی در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: باید از بخش دانشگاهی استان برای رفع نگرانی ها به خصوص چالش تامین آب بخش کشاورزی بهره ببریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ضرورت دارد در حوزه تامین آب هوشمندانه حرکت کنیم زیرا ۸۰ درصد مصرف هوشمندانه آب به بحث مدیریتی بر می گردد.

وی افزود: از آنجاییکه میزان بارش سالیانه در کشور ما بسیار کمتر از میانگین جهانی است زمان آن رسیده که در مدیریت آب هوشمندانه رفتار کنیم تا دچار مشکل نشویم.

محمدی خاطرنشان کرد: بحث کم آبی یک واقیعت علمی است که باید آن را بپذیریم و امسال هم جزء سالهای کم بارش است، به همین دلیل باید از ظرفیت همه دستگاه ها و مراکز علمی استفاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته بهره وری آب در استان ارتقا یافت و توانستیم در عملکرد برنج ۲۰ درصد، محصولات باغات کشاورزی  ۱۵ درصد و در زیتون ۳۰۰ درصد افزایش علمکرد را شاهد باشیم.

وی گفت:  امسال باید از متابع آبی استان به نحو احسن برای زراعت برنج سال آینده مراقبت کنیم و با بکارگیری ظرفیت های علمی بتوانیم سالی موفق را در زراعت برنج پیش رو داشته باشیم.


کد خبر: 2789

دیدگاهتان را بنویسید