امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

سیل دوباره در کمین غرب گیلان/ همه آماده باشند

آژانس خبری کاسپین- سرپرست فرمانداری آستارا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی هواشناسی گیلان، ضمن تاکید بر آمادگی دستگاه‌های مربوطه، از مردم منطقه خواست تا اطلاعیه‌ها و هشدارهای این مجموعه را به جد مورد توجه قرار دهند.

به گزارش کاسپین، محمدرضا شهاب‌زاده  در نشست ستاد مدیریت بحران استان گیلان که به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به صدور هشدار نارنجی از سوی اداره‌کل هواشناسی گیلان مبنی بر وزش باد و بارندگی شدید و نقطه‌ای از عصر فردا، سه‌شنبه، در نقاط مختلف این استان باید همه مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌ها در آماده‌باش کامل باشند.

وی افزود: بنابر این اطلاعیه، بارش حدود ۴۰ میلی‌متر باران در ۴۸ ساعت پیش‌بینی شده است اما با توجه به احتمال بروز تغییراتی در این زمینه همچون بارش ۲ هفته پیش، مسئولان امر باید سوای این آمارها و پیش‌بینی‌ها، آمادگی ۱۰۰ درصدی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری آستارا بر لزوم هشیاری نیروهای آب منطقه‌ای، امور برق، مرزبانی، انتظامی، امنیتی و شهرداری‌ها تاکید کرد و گفت: مسئولان باید با توجه به تجربه‌ای که به‌دست آوردند، در کنار آماده‌باش و تمهید اقدام‌های اولیه، برای مرحله‌های بعدی هم برنامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به بحران سیل اخیر و تجربه‌ای که از آن به‌دست آمد؛ در صورت بروز حادثه احتمالی، نیروهای امدادی و گروه‌های جهادی در هنگام مراجعه اولیه بحث شناسایی را هم در دستور کار قرار دهند؛ بدین منظور در سه روز گذشته برای تهیه یک فرم ثبت اطلاعات آسیب‌دیدگان احتمالی تلاش‌هایی انجام شد تا در صورت نیاز مورد استفاده نیروها قرار بگیرد.

شهاب‌زاده در ادامه عنوان کرد: آمار خسارت‌های ناشی از سیل اخیر با تلاش نیروهای جهادی جمع‌بندی و آماده شده است اما اقدام مسئولان باید در این راستا باشد که هرچه سریع‌تر بتوانند نسبت به جبران خسارت‌ها اقدام کنند.

وی با قدردانی از نیروهای جهادی و سایر نیروهای امدادی و شهرداری‌ها که به مدیریت بحران سیل در آستارا کمک کردند، گفت: بیش از ۳۲۰ میلی‌متر بارندگی در بازه زمانی ۱۶ ساعت حجم قابل توجهی است و البته در آستارا هم مشکل‌ها و کاستی‌هایی در بحث زیرساخت ها وجود دارد؛ چرا که با تلاشی که پیش‌تر انجام شده بود، یک دور لایروبی رودخانه توانست ۱۵۸ میلی متر بارندگی را مهار کند.

سامانه جوی بارش‌زایی که اواخر تابستان (۲۶ و ۲۷ شهریور) فعالیت خود را در غرب استان گیلان آغاز کرد، موجب جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها، سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و تخریب و آسیب به ۲ دهنه پل و تخریب برخی زیرساخت‌های دیگر شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و هم‌جوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.


کد خبر: 19713

دیدگاهتان را بنویسید