امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

سرانه مطالعه در گیلان چقدر است؟

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، علیرغم کاهش میزان مطالعه در بین مردم، گیلان را جزو سه استان اول در کتابخوانی دانست و متذکر شد: در نیمه نخست امسال ۵۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده است.

یاسر تقوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اساسا درخصوص کتاب و کتابخوانی یک غفلت عمومی صورت گرفته است، اظهار کرد: قطعا برای جبران این مسئله باید یک همت عومی نیز شکل بگیرد.

وی با اشاره به تفاوت های سلیقه ای و محتوایی در تعریف کتابخوانی و مصادیق مطالعه، افزود: برخی مطالعه را مربوط به کتاب های غیر درسی می دانند، اما برخی دیگر معتقدند که مطالعه کتاب های غیر درسی و دیجیتالی را نیز شامل می شود، اما فارغ از آمارها در هر کدام از این بخش ها، حال کتاب و کتابخوانی در جامعه ما خوب نیست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه آمار خرید کتاب به شدت پایین آمده و ناشران تیراژها را به زیر ۱۰۰۰ رسانده اند، گفت: در چنین فضایی که مردم کتاب نمی خرند، باید وارد محیط کتابخانه شوند، اما میزان مراجعه مردم به کتابخانه ها نیز قابل دفاع نیست، زیرا هنوز گفتمان کتاب و مطالعه در جامعه و بین مسئولان و مردم و بین مردم و مردم و بین مردم و مسئولان نهادینه نشده است.

تقوی با تاکید بر لزوم علت یابی کاهش گرایش مردم به کتاب و مطالعه، خاطرنشان کرد: علیرغم پرچمداری دین مبین اسلام در حوزه کتاب و سفارشات ائمه معصومین(ع) به کتابخوانی و بیانات رهبر انقلاب درباره ارزش و اهمیت مطالعه، هنوز کتاب و کتابخوانی آن نقش اساسی را در جامعه امروز ما ندارد.

وی با بیان اینکه باید کتاب و کتابخوانی در گفتمان عمومی جامعه ما غلبه ندارد، عنوان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم توجه ویژه ای به ترویج کتاب و کتابخوانی دارد و مسئولان استانی نیز این امر را جدی گرفته اند و بناست حوزه کتاب و کتابخوانی و مطالعه را به گفتمان غالب در فضای فرهنگی استان تبدیل کنیم.

این مسئول فرهنگی علیرغم کاهش میزان مطالعه در بین مردم، گیلان را جزو سه استان اول در کتابخوانی دانست و متذکر شد: در نیمه نخست امسال ۵۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیشینه فرهنگی مردم گیلان خودش را در آمارهای کتابخوانی نشان می دهد، گفت: امروزه فضای رسانه و دیجیتال را یک فرصت می دانیم و لذا در ایام کرونا تمام فعالیت های کتابخانه ای را در بستر فضای مجازی تعریف کردیم؛ البته هویت کتابخانه ها به مخاطبان است و لذا سعی کردیم به فضای دیجیتال متصل شویم و پایگاه های اطلاعاتی را در محیط کتابخانه ها و در دسترس عموم مردم قرار دهیم؛ به زودی کتابخانه های دیجیتال نیز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی راه اندازی خواهد شد.

تقوی با اشاره به افزایش سالانه سرانه مطالعه و تیراژ کتاب ها در کشورهای توسعه یافته علیرغم پیشرو بودن آنان در فضای دیجیتال، یادآور شد: به زودی فعالیت های مبتنی بر وب را در محیط کتابخانه های عمومی کشور و استان تجربه خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان عدم پیوستگی کتاب و رسانه را یکی از ضعف های حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و تصریح کرد: کتابخوانی یک امر اکتسابی است و لذا کودک کتابخوان در خانواده کتابخوان رشد می کند.

وی با اشاره به اهمیت اهمیت کتاب و کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان قشر ارزشمند آینده ساز، خاطرنشان کرد: در زیرساخت های کتابخانه های عمومی استان بخش کودک مجزا و بخش نوجوان مجزا با کتاب های متفاوت داریم؛ همچنین با همکاری آموزش و پرورش استان سه کتابخانه مدرسه ای را راه اندازی کردیم که کتابخانه مادر و کودک هستند و یک کتابخانه کودک داریم که اولین کتابخانه کودک در کشور است.

تقوی منابع کتابخانه ای استان گیلان را حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه دانست که در بیش از ۸۵ کتابخانه عمومی استان در دسترس است و اضافه کرد: سرانه منابع کتابخانه ای استان کمتر از نیم کتاب برای هر فرد است؛ البته در برنامه ریزی ۱۴۰۴ باید به چهار کتاب برای هر فرد برسیم.

وی شرط افزایش سرانه منابع را افزایش فضای کتابخانه های عمومی استان دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با راه اندازی کتابخانه مرکزی رشت بخش عمده ای از کمبودها جبرات می شود و علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه ای استان، شاهد افزایش ۲۵ درصدی سرانه فضای کتابخانه ای خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان مهمترین چالش حوزه کتاب و کتابخوانی در استان را کمبود منابع مالی جهت تجهیز کتابخانه های عمومی برای جذب مخاطبان دانست و عنوان کرد: با تاکید استاندار شاهدافزایش ۲۵ درصدی منابع مالی فرمانداری ها در حوزه کتابخوانی هستیم، اما در شهرداری ها ضعف داریم.


کد خبر: 966

دیدگاهتان را بنویسید