امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

سؤالی بزرگ/ کارخانه سیمان دیلمان، استانداردهای محیط زیست را رعایت می کند؟

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل آلاینده‌ها کارخانه سیمان سبز دیلمان، و رضایت از فعالیت های انجام شده در راستای رعایت استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارخانه به لحاظ رعایت استانداردهای محیط زیست مناسب بوده و در حال گسترش فضای سبز، کمربند سبز و نگاه سبز است.

به گزارش کاسپین، یوسف رهنما با اشاره به شکایت مردمی در سال ۱۴۰۱ که روستاهای همجوار کارخانه سیمان سبز دیلمان که در روستای گولک شهرستان سیاهکل واقع شده نسبت به آلایندگی این کارخانه، اظهار کرد: کارخانه سیمان در سال ۱۴۰۱ تا اواخر پاییز ۱۴۰۲، با هر بار رفع نقض به صورت موقت، غبار را کنترل و پس از فعالیت مجدد، شروع به نشر گازهای آلوده و به ویژه غبار در محیط زیست منطقه می‌کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل با اشاره به اهمیت گردش چرخ اقتصادی کارخانه سیمان، گفت: این مهم سبب شد تا جلسات متعددی با مدیران وقت کارخانه برگزار شود و مدیران کارخانه سیمان سبز دیلمان، محیط زیست را در کنار خود دیدند و در آن جلسه از مدیران کارخانه خواستیم تا در اسرع وقت کمتر از دو هفته برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای کنترل آلایندگی خط تولید و ایجاد کمربند سبز را برنامه‌ریزی و پس از تایید محیط‌زیست تغییرات را اجرا کنند.

رهنما تصریح کرد: همزمان با اجرای این طرح در اواخر پاییز گذشته، تمام صنایع کل کشور مجوز استفاده از سوخت مازوت به دلیل قطع گاز به مدت سه ماه را در برنامه داشتند؛ با توجه به وضعیت نامناسب زیست محیطی کارخانه سیمان سبز دیلمان و همکاری خوب مسئولین با محیط زیست، به مدت شش روز به جای سه ماه مجوز سوزاندن مازوت را اخذ کردند.

وی افزود: پس از پایان سوزاندن مازوت،کارخانه سیمان در ساعت دو بعد از ظهر روز هفتم آذرماه بنا به مذاکره شفاهی به صورت داوطلبانه خط تولید سیمان کارخانه را به مدت کمتر از سه ماه تا اواخر زمستان ۱۴۰۲ تعطیل کردند تا در برنامه کوتاه مدت نسبت به تعویض چهار هزار کیسه مخصوص جذب غبار که مستقیما از کشور چین با توجه به تحریم‌ها خریداری شده بود، اقدام کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل تصریح کرد: در دی‌ماه سال گذشته هم‌زمان با بازسازی خط تولید و سیستم‌های کنترل کننده هوا، نسبت به غرس تعداد زیادی نهال از نوع بومی منطقه به لحاظ ایجاد کمربند سبز و انجام بخشی از تعهدات بلند مدت خود، اقدام کردند.

رهنما افزود: بنابراین کارخانه سیمان سبز دیلمان علی رغم بازسازی تمام سیستم‌های کنترل کننده آلایندگی هوا، از سوی محیط زیست شهرستان نسبت به ایجاد پایش آنلاین قابل اتصال به سامانه پایش سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجرا بوده تا به صورت خودکار، تمام سیستم‌های کنترل کننده آلایندگی هوای کارخانه سیمان سبز دیلمان به صورت روزانه پایش شود تا از نگاه سازمان دور نماند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت محیط زیستی کارخانه به لحاظ رعایت استانداردهای زیست محیطی مناسب بوده و در حال گسترش فضای سبز، کمربند سبز و نگاه سبز است.


کد خبر: 30563

دیدگاهتان را بنویسید