امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
پروژه‌ای که بعد از ۱۳ سال کلنگ‌زنی هنوز اجرایی نشد

راه دسترسی نوشهر به کجور در کشمکش‌های بین دستگاهی

راه دسترسی نوشهر به کجور که در سال ۱۳۸۸ کلنگ زنی شد به علت جلوگیری محیط زیست و منابع طبیعی از اجرای این طرح توسط فرمانداری، همچنان سرگردان باقی مانده است و راه به جایی نبرد.

آئین کلنگ زنی این طرح در سال ۱۳۸۸ با پیش‌بینی اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال در آن زمان به طول حدود ۳۳ کیلومتر آغاز شد و قرار بود اجرای آن از جاده معدن منطقه ماشلک نوشهر آغاز و پس از گذر از میان جنگل‌های کجور به روستاهای “ویسر ” و “دلسم ” برسد اما این طرح در مسیر اجرا با مشکلاتی مانند محدودیت‌های زیست محیطی و کمبود اعتبار مواجه شد.

از گذشته تاکنون جاده‌ای با ابعاد کوچک‌تر در این منطقه وجود داشته و بیشتر برای اجرای طرح‌های جنگلداری، حمل و نقل چوب جنگلی با خودروهای سنگین استفاده می‌شد و برای کوتاه‌تر شدن مسیر و دسترسی آسان‌تر روستائیان و شهروندان بخش کجور به نوشهر و برای اینکه مجبور نباشند مسیر طولانی جاده چالوس را با آنهمه ترافیک طی کنند مورد پیگیری مسئولان منطقه در دوران گذشته قرار گرفت و در حال حاضر نیز در دستور کار مسئولان قرار دارد.

در حال حاضر مسیر دسترسی بخش کجور از طریق جاده چالوس انجام می‌شود که مشکلاتی مانند دوری راه،‌ اتلاف وقت ناشی از معضل ترافیک جاده کندوان، خطرات جاده‌ای برای ساکنان این بخش تاریخی فراهم کرده است.

از سال ۱۳۸۸ تاکنون بسیاری از شهروندان و روستائیان بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر با انتقاد از تاخیر در روند اجرای این طرح، تاکید دارند اجرای این پروژه جزو مطالبات و از خواسته‌های به حق مردم این منطقه است.

رستم زرودی فرماندار نوشهر درباره چگونگی از طرح عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت این مسیر برای مردم بخش کجور گفت: طی سال‌های گذشته همه فرمانداران و نمایندگان مجلس این منطقه تلاش کردند تا معضل این مصوبه حل شود و اما از زمانی که فرمانداری این شهرستان به من سپرده شد این طرح در دستور کار قرار گرفت تا به صورت جدی‌تر این مشکل حل شود، به همین دلیل از سازمان بازرسی، استانداری مازندران و مشاوران برای بررسی هرچه بهتر وضعیت جاده به منطقه دعوت شدند.

وی به سنگ اندازی برخی رسانه‌ها برای جلوگیری از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برخی از رسانه‌ها وقتی جدیت را در بازگشایی، ترمیم و تعریض این مسیر دیدند اعلام کردند که شاید منافعی در کجور داشته باشم اما نه تنها در کجور فامیل ندارم بلکه ۱۰ نسل من هم آنجا فامیل ندارند بنابراین هر تلاشی که می‌شود تنها برای خود مردم منطقه کجور است.

کشمکش بین دستگاهی

زرودی با بیان اینکه برای رفع معضل جاده و اهمیت آن بارها با مسئولان ملی و استانی صحبت شد، افزود: محیط زیست و منابع طبیعی گلایه دارند که در صورت آسفالت و تعریض این مسیر و بازگشایی آن، خودروها وارد جنگل می‌شوند و آن‌را نابود می‌کنند در حالیکه این توانایی وجود دارد که کل مسیر با گاردیل محافظت شود.

زرودی در تکمیل این موضوع، گفت: طبق قانون قرار است گاردیل کل مسیر ۶۰ کیلومتر نوشهر به رویان برداشته شود بنابراین می‌توان بدون کمترین هزینه کل مسیر نوشهر تا دلسم دو طرف جاده که تنها ۳۰ کیلومتر است گاردیل زده شود و با این کار از ورود خودروها به داخل جنگل جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید براینکه محیط زیست باید راهکار مناسبی از جمله استفاده از گاردیل، نیوجرسی و یا فنس برای محافظت جنگل ارائه دهد، تصریح کرد: اگر قرار نبود که از ابتدا از این مسیر رفت و آمد صورت گیرد چرا این جاده احداث شد.

فرماندار نوشهر با بیان اینکه اگر شهروندی در این جنگل گم شود با بهسازی و آسفالت مسیر بهتر می‌توان اقدام کرد، ادامه داد: در صورتی که در این جنگل آتش سوزی صورت گیرد اگر جاده بهسازی شود بهتر و سریعترمی‌توان نسبت به اطفاء حریق اقدام کرد.

جاده پدافند غیر عامل

زرودی با تاکید بر اینکه بهسازی و آسفالت این مسیر به معنای نابودی محیط زیست نیست، یادآور شد: این جاده به عنوان جاده پدافند غیرعامل پیش‎بینی می‎شود.

وی یادآور شد: هرگونه خدمتی که بر عهده من است برای رفاه حال مردم انجام می‌دهم. این جاده وقتی مسیر راه کجور به نوشهر را کوتاه‌تر می‌کند بدون توجه به حواشی برای اجرای این پروژه تلاش خواهم کرد.


کد خبر: 10230

دیدگاهتان را بنویسید