امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
استاندار گیلان:

دانشگاه‌ها پژوهش محور باشند/بی توجهی مدیران به حوزه پژوهش وفناوری

استاندار گیلان با تأکید بر حرکت دانشگاه ها به سمت فعالیت های پژوهش محور گفت: برخی مدیران نسبت به حوزه تحقیق، پژوهش و فناوری بی توجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی پیش از ظهر پنج شنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان گیلان با گرامیداشت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام علیها اظهار کرد: زندگی و سیره الهی حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی تمام عیار برای بشریت است.

وی ادامه داد: تربیت ستارگانی در آسمان امامت و ولایت، دستاوردهای ارزشمند تربیتی و الگومحور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

استاندار گیلان با اشاره به دغدغه یک دهه‌ای مقام معظم رهبری در بخش اشتغال، اقتصاد و معیشت، بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در چارچوب پژوهش و فناوری بنا شده و در این راستا حرکت می‌کنیم.

عباسی با بیان اینکه آموزش محوری دانشگاه‌ها به سمت پژوهش محور سوق پیدا کند، گفت: پژوهش سنگ بنای توسعه کشور در بخش‌های مختلف است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهش هنوز به جایگاه واقعی نرسیدیم، افزود: در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی در بخش پژوهش و فناوری وجود داشته، اما کافی نیست.

استاندار گیلان با تاکید بر تشکیل نشست‌های چالش محور با حضور پژوهشگران و نخبگان آموزشی، اضافه کرد: نشست با پژوهشگران استمرار پیدا کند و فقط به ایام هفته پژوهش و روز دانشجو بسنده نشود.

برخی مدیران تفکر اجرایی مسئله محور و پژوهش محور ندارند

وی با انتقاد از عدم دغدغه مندی برخی مدیران نسبت به پژوهش و فناوری، افزود: برخی مدیران تفکر اجرایی مسئله محور و پژوهش محور ندارند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه «ما می‌توانیم» شعار عمل گرایی دولت سیزدهم است و بر این اصل پایبند هستیم، تصریح کرد: مدیری که بر اصل «ما می‌توانیم» اعتقاد نداشته باشد کنار گذاشته می‌شود.

عباسی با اشاره به بروزرسانی طرح‌ها و پژوهش محوری پروژه‌های عمرانی، اضافه کرد: در نهضت ملی مسکن باید از سازه‌های نو و ایده‌های خلاق و پژوهش محورانه استفاده شود.

وی با تاکید بر حفظ بافت روستایی و شهری، افزود: سیمای سنتی و روستایی که عجین شده با فرهنگ ناب اسلامی نباید دستخوش تغییر شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه پژوهش به کمک محیط زیست و امنیت غذایی بشتابد، گفت: ظرفیت‌های پژوهشگران گیلان باید در خدمت توسعه استان باشد.

عباسی با بیان اینکه سهم پژوهش در دستگاه‌های اجرایی باید اعمال شود، اضافه کرد: مدیری که به پژوهش و فعالیت‌های پژوهش محورانه اعتقاد نداشته باشد پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: پژوهشگر با نقدهای منصفانه و ایده پردازی در راستای حل مسائل قدم بر می‌دارد.

استاندار گیلان با انتقاد به تعطیلی برخی پژوهش سراهای استان، بیان کرد: انفعال پژوهش سراها در گیلان پذیرفته نیست و باید فضای ایجاد تحقیق و پژوهش برای دانشگاهیان فراهم شود.

عباسی با بیان اینکه پژوهش، محور توسعه همه بخش‌ها است، گفت: باید از ظرفیت نخبگان آموزشی و پژوهشگران در راستای حل مشکلات زیست محیطی، کیفی و کمی سازی محصولات کشاورزی و بخش‌های دیگر استفاده شود.

احیای ۱۶۵ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل با رویکرد دانش بنیان

وی با اشاره به تعطیلی ۷۰۰ واحد تعطیلی در استان، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تعداد ۱۶۵ واحد تولیدی و صنعتی با رویکرد دانش بنیان شدن، احیا شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه ایران در بخش تولید علم و دانش حرف برای گفتن دارد، گفت: دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور نسبت به قبل از انقلاب چشم گیر بود و قابل مقایسه نیست و این مسیر باید با جدیت استمرار داشته باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه شکوفایی استعدادها مورد توجه همه قرار گیرد، اضافه کرد: شناسایی و شکوفایی استعدادهای علمی و پژوهشی در بخش‌های مختلف باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی دنبال القای ناامیدی در کشور هستند، افزود: با اتفاقات و برنامه ریزی های صورت گرفته چراغ امید و آینده روشن است.

استاندار گیلان، نخبه پروری را از مؤلفه‌های اصلی توسعه برشمرد و بیان کرد: مدیران موظف هستند از ظرفیت پژوهشگران در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

عباسی با تاکید بر نخبه پروری بویژه در بخش مدیریتی، اضافه کرد: مدیری که نخبه نباشد بدون شک نخبگان را درک نخواهد کرد.


کد خبر: 2337

دیدگاهتان را بنویسید