امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

توجه به فرهنگ مازندرانی اولویت فرهنگ و ارشاد استان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: توجه به فرهنگ مازندرانی که طی سال‌های اخیر با توجه به ورود مسافران و غیر بومیان تحت شعاع قرارگرفته است باید در اولویت اول استان قرار گیرد.

حسین جوادی در نشست خبری اولین جشنواره بومی و محلی نوجوان مازنی در محمود آباد گفت: توجه به فرهنگ مازندرانی که طی سال‌های اخیر با توجه به ورود مسافران و غیر بومیان تحت شعاع قرارگرفته است باید در اولویت اول ادارات فرهنگ و ارشاد استان قرار گیرد.

او افزود: متاسفانه تاکنون به درستی به فرهنگ بومی و اثر‌های بومی خلق شده در استان توجه خاصی نشده است و به همین علت نیازمند یک تغییر رویکرد اساسی می‌باشیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید بر اینکه احیای فرهنگ بومی باید از مدارس آغاز شود، گفت: یکی از برنامه‌های ارشاد برای آشنایی دانش آموزان با فرهنگ کهن دیار علویان و برپایی جشنواره‌های بومی با همکاری مدارس است.

جوادی با بیان اینکه فراخوان نخستین جشنواره جشنواره بومی محلی مازنی منتشر شده است، بیان کرد: این جشنواره در دو مقطع دوم ابتدایی و اول دبیرستان در شش بخش شامل شعر، دکلمه خوانی، سرود، قصه گویی، نقالی و مجری گری برگزار خواهد شد.

وی گفت: اخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره ۲۵ اسفندماه می‌باشد و در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰ اثر از دانش اموزان برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال شده است.

جوادی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره در هفته اول اردیبهشت ماه سال آینده در محموداباد برگزار خواهد شد ادامه داد: درنخستین جشنواره فرهنگ بومی و محلی مازنی به منظور مشارکت بیشتر مردم استان، ۱۵۰ اثر منتخب برای داوری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا به عنوان برگزیده مردمی انتخاب گردد.

فرماندار شهرستان محمودآباد نیز در این نشست خبری گفت: طی دو سال گذشته شاهد افزایش برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان محمودآباد به نسبت سایر شهر‌های استان هستیم و این زمینه ساز توسعه فرهنگی و هنری و افزایش سرانه فرهنگی است.

علیزاده با بیان اینکه در این شهرستان ۱۵ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند، گفت: در این جشنواره حدود ۵۰ هزار نفر درگیر مساله فرهنگی خواهند شد و جامعه هدف برگزاری این جشنواره صرفاً دانش آموزان و نوجوانان نیستند و خانواده‌ها نیز در اجرای این برنامه بومی و محلی مشارکت خواهند داشت.

او بیان کرد: مازندران دارای فرهنگ غنی است که نیاز به ترویج و ورود به این عرصه را دارد و با وجود جنگ شناختی و ترکیبی که در حال وقوع است باید ادبیات قوی و تاریخ بومی کشور را به نسل امروز رساند.

 


کد خبر: 8496

دیدگاهتان را بنویسید