امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

به مناسبت سالگشت درگذشت آرسن نیکوکار

زنده یاد آرسن خاچاطور میناسیان معروف به "مُسیو آرسن "از ارامنه نیکوکار نامدار معاصر است. وی در رشت زاده شد و عاقبت پس از سالها فعالیت وخدمات درساعت ده شب چهاردهم فروردین ماه سال هزارو سیصدو پنجاو شش در سن هفتادو یک سالگی دیده از جهان فروبست ودر طی مراسم باشکوهی درحیاط مدرسه ارامنه در ابتدای خیابان سعدی رشت به خاک سپرده شد. بعد از مرگش مغازه داران رشت با دیدن صحنه مراسم تشییع او که همراه با صلوات و لا اله الا الله بود، کسب و کار خود رها و به انبوه سوگواران پیوستند وشهر به حالت نیمه تعطیل درآمد.

در رابطه با وی نوشته اند ؛ از کودکی قلب رئوفی داشت و لباسهای خود را به فقرا ونیازمندان می بخشید. پس از اتمام تحصیلات در مدرسه ارامنه انوشیروان ور رشت، در بحبوحه جنگ جهانی دوم و سالهایی که بیماریهای واگیر داری چون تیفوس شیوع پیدا کرده بود،بعنوان یک دکتر داروساز داروهای سنتی کارساز می ساخت وبه رایگان در اختیار بیماران قرارمیداد‌. در سال هزارو سیصدو نوزده خورشیدی اولین داروخانه شبانه روزی ایران به نام “کارون”را در رشت دایر نمود. این داروخانه در سال هزارو سیصدو پنجاو سه به دیگری واگذار شد. آرسن علاوه بر کمک به نیازمندان شهر، به فکر سالمندان واز کار افتادکان هم بود. به همین خاطر در سال هزارو سیصدو چهل و پنج با همراهی وکمک شادروانان: دکتر محمد رضا حکم زاده لاهیجانی، آیت الله حاج سید محمود ضیابری، حاج محمد جعفر چینی چیان، حاج حسین استقامت،حاج رضا عظیم زاده فومنی حاج مرتضی شفیعی احمدی تهرانی و دیگران به احداث اولین خانه سالمندان ومعلولان ایران در رشت همت گمارد که امروزه در محله سلیمانداراب رشت پابرجاست وبا کمک های مردمی به فعالیت خود ادامه می دهد. آرسن از اعضای انجمن شهر رشت هم بود و حتی زمزمه بود که اورا شهردار کنند که نپذیرفت. وی مسیحی معتقد بودوحضرت عیسی علیه سلام را پسر حضرت مریم وپیامبر خدا می دانست. به اعتقادات مذهبی مسلمانان احترام فوق العاده ای میگذاشت و همه ساله در مراسم تاسوعا وعاشورای حسینی شرکت میکرد.

مُسیو آرسن مدتی را هم در قزوین بسر برد ودرآنجا با دختر یک داروساز ازدواج کرد که حاصل ازدواجش یک پسر به نام آرام میناسیان(متوفای ۱۳۷۸) و یک دختر به نام سیران میناسیان بود. باید توجه داشت که این خانواده با خانواده خاچاطور میناسیان(متوفای ۱۳۴۹ ) از ارامنه سابق مقیم رشت که از مشروطه طلبان بودودر نقاشی ساختمان ودکوراسیون هم فعالیت داشت هیچ نسبتی ندارند.

منبع: کانال گیلان قدیم، کیوان پندی


کد خبر: 10495

دیدگاهتان را بنویسید