امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
خارج شدن سدهای شمال کشور از چرخه تامین آب برای اراضی کشاورزی؛

بارش های بهاری هم درمان کم آبی مازندران نیست/ سدها هم کفاف نمی دهد

خطر کم آبی بر روی مازندران سایه انداخته و کشاورزی این قطب مهم اقتصادی مازندران را نشانه رفته است و این در حالی است که بارش های بهاری هم درمان کم آبی مازندران نیست.

در حالی سالی کم بارش را پشت سر گذاشتیم که بسیاری از سدهای ما همچنان کم آب است و رودخانه ها آبی ندارند و خشکسالی کم کم در حال گسترانده شدن بر روی مازندران است.

زنگ خطر کم آبی در شرق مازندران به صدا درآمد و براساس آنچه کارشناسان اعلام می کنند انگار این خشکسالی نمی خواهد دست از سر ما بردارد و بارش های باران های بهاری در روزهای گذشته هم نمی تواند درمان درد کم آبی در مازندران باشد.

مازندران استانی کشاورزی است و اقتصاد بسیاری از مردم این سرزمین براساس کشاورزی بنا نهاده شد و به زیر کشت نرفتن برخی از اراضی شالیزاری در سال جاری، مردم و کشاورزان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

براساس اعلام کارشناسان، مازندران ۴۲ درصد تولیدکننده برنج کشور است و ۷۱ درصد مرکبات  در مازندران است و بالاترین عملکرد کشور و ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را مازندران تولید می کند و بر این اساس کشاورزی در مازندران فقط تولید نیست بلکه معیشت و امنیت مازندران به این مساله گره خورده است.

برهمین اساس و با توجه به کاهش نزولات ۲۴ درصدی در کل کشور در سال گذشته و کاهش ۱۸ درصدی نزولات جوی در مازندران که تا پایان فروردین ماه به ۳۵ درصد هم رسیده است، موجب شد که مازندران در رتبه ۹  کاهش نزولات جوی قرار گیرد.

خارج شدن سدهای شمال کشور از چرخه تامین آب برای اراضی کشاورزی

مشاور وزیر جهادکشاورزی در استان های شمالی با اشاره به رتبه ۹ مازندران در کاهش نزولات جوی معتقد است که به مرحله بحرانی رسیده‌ایم و بارش های اخیر  هم نمی تواند مازندران را از خشکسالی خارج کند.

بابک مومنی معتقد است، سدهای شمال کشور از چرخه آب زراعی خارج هستند و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آورده آبی کاهش پیدا کرده و امکان بهره برداری سنتی از رودخانه ها وجود ندارد.

وی گفت:اگر چه  ۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی و همین مبلغ در شرب و صنعت اعتبار برای خشکسالی   و  در سرفصل های بازچرخانی آب و تجهیز چاه ها  در نظر گرفته شده است اما هنوز کافی نیست.

مومنی افزود: با چالش جدی در بخش تامین آب در مازندران مواجه هستیم و در چنین شرایطی انتقال آب بین حوزه ای و خروج آب ازسرشاخه ها به استان های دیگر و احداث سد فنیسک راهبرد درست و صحیحی نیست و قاطعانه خواستار توقف چنین پروژه هایی هستیم .

امسال، سال خوبی برای کشاورزی مازندران از لحاظ ذخایر آبی  نیست

حیدر داودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت تنش‌های آبی در فصل زراعی جدید هم گفت: امسال به لحاظ ذخایر آبی در پشت سدها، سال خوبی برای کشاورزی مازندران نیست.

وی اظهار کرد:  میزان بارندگی استان به نسبت میانگین دراز مدت حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است؛ بنحوی که ما در سالیان گذشته تا پایان فروردین حدود ۴۴۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم اما امسال این رقم ۳۰۱ میلی متر رسیده است.

داودیان افزود:  آورده رودخانه‌های مازندران هم نسبت به سنوات گذشته نزدیک به ۵۵ درصد کاهش داشته است و این مهم در سد شهید رجایی ساری مشهود است و سدهای دیگر مازندران هم وضعیت  بهتری ندارند.

وی افزود: امسال تنها سال تنش آبی کشاورزی ما نیست و این بحران حداقل تا ۵ سال آینده در مازندران وجود دارد و بایددر مدیریت مصرف آب بیش از پیش تلاش شود.


کد خبر: 13567

دیدگاهتان را بنویسید