امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
استاندار گیلان در نشست بررسی ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی؛

ایجاد اشتغال و درآمدزایی برنامه راهبردی دولت با فعالسازی صنایع دستی است

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه برای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی هیچ بن بستی وجود ندارد و همه مسئولان بایستی هر چه سریع تر موانع احتمالی سد راه این اقدام را مرتفع کنند، گفت: ایجاد اشتغال و درآمدزایی خانوارها، برنامه راهبردی دولت سیزدهم با فعالسازی و شکوفایی صنایع دستی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست بررسی راهکارهای ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی افزود: صنایع دستی از مزیت ها و ظرفیت های گیلان است و مدیران دستگاه ها می بایست فرصت پیش آمده را قدر بدانند و تا حضور ارزیابان یونسکو – در اوایل اسفند ماه امسال بمنظور ارزیابی وضعیت رشت برای ثبت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی – مشکلات را رفع کنند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند من شخصا پای کار هستم.

وی  با اشاره به  نامزد شدن شهر رشت برای ثبت با عنوان شهر جهانی صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی  نشانگر اینست گیلانیان همیشه تاریخ دارای نبوغ، نوآوری و اندیشه بوده اند ؛رشت مرکز گیلان است و همه اندوخته ها و سرمایه های ما در رشت متمرکز است و اینکه این شهر جهانی شود نه یک موضوع ذهنی بلکه کاملا عینی است.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه میراث زندگی زیبای پیشینیانمان می بایست حفظ شود، بیان کرد: این میراث می بایستی به نسل نو انتقال یابد و فرزندان این سرزمین در جای جای کشور با مفاخر کشور خویش در قالب کتاب های درسی آشنا شوند.

دکتر عباسی احیا و مرمت ابنیه تاریخی، شناسنامه دار کردن همه شهر های تاریخی استان گیلان و توجه به تولیدات ،محصولات و برندسازی ظرفیت ها را ضروری دانست و اظهار کرد: با این اقدام مشاغل خانگی و روستایی افزایش، مهاجرت ها معکوس و از حاشیه نشینی جلوگیری شده و با ایجاد اشتغال سطح درآمد نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی بایستی شاخص عملکرد ارزیابی شهرداران استان باشد، تاکید کرد: زمان برای فراهم سازی شرایط ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی محدود است ؛مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را قدر بدانند تا با همکاری و هماهنگی و تلاش شبانه روزی افتخار جهانی دیگری  برای استان ثبت شود.

*ارز آوری با ثبت رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی

مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه با بیان اینکه رشت کاندیدای ثبت ،بعنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است گفت: اگر این ثبت انجام شود ارزآوری به استان چند برابر خواهد شد.

فرزاد رشیدی با بیان اینکه امروز بزرگترین جاذبه های گردشگری بر مبنای صنایع دستی شکل می گیرد افزود: ثبت جهانی قاسم آباد رودسر واقع در شرق گیلان بعنوان روستای جهانی صنایع دستی با محوریت چادرشب بافی، موجب شد صادرات صنایع دستی استان در سال 1399 تا 1400 ، پنج برابر شود .

 وی ادامه داد: رشت با ثبت جهانی در مسیر اصلی گردشگری قرار می گیرد و شهرهایی که ثبت جهانی شده اند  بازدید کننده های خارجی آنان افزایش ، و گردشگری آنها توسعه می یابد.


کد خبر: 5871

دیدگاهتان را بنویسید